Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Ja du är inte ensam eftersom det hela tiden kommer påståenden, som sedan inte kan bevisas att bära ngn sanning i öht.

Men enligt de som nu öppnar brödtuggen om det här, påstår ju att man som homosexuell inte är syndig förrän man ger sig hän för sina lustar, dvs utför handlingen att ha sex med en person av samma kön.
    Man ska som homosexuell leva ensam eller i ett heterosexuellt förhållande. Då är det fint och bra att vara bög eller flata... Men sätter man på sin kille/tjej, ja då är man en "ytterst dålig människa".

Sofia t skrev 2007-09-01 14:49:52 följande:

*stupid* Jag kommer nog alltid va förvirrad inom detta ämne.
  • qenzo

Hehehe jag förstod ditt ironiska inslag :D
    Det är jag som hettar till lite... sorry :)

Du är ju en av de som faktiskt talar om den sanning som existerar på jorden :D
    Så dig har jag inget emot alls *s* Ja förutom då att jag inte lever som annat än monogam och inte tänker ändra det. Men hur du gör med ditt liv, ja det är ju inte min sak att ändra på.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:25:33 följande:

Sorry, trodde det framgick att jag var ironisk. My bad. Jag står långt fram i ledet bland dem som glatt påpekar hur mytomspunnet den heteronormativa monogamin är. Jag har inget emot företeelsen per se, så länge det är intelligenta, medvetna val som står bakom det. Men att tro att heteromonogamin automatiskt är bättre än alla alternativ bara för att är... ja... milt sagt korkat.
  • qenzo

Det mest intressanta i den här tråden är att många vräker ur sig saker om homosexuella, men sedan inte svarar på motfrågor.

Jag väntar ff på svar om HUR HOMOSEXUELLA SPLITTRAR FAMILJER?

• qenzo

Är det lagligt för homosexuella att viga sig i kyrkan, av en präst, så ja... Då ska denne också göra det.
    Varför? För att vi väl bör följa lagen, kristen som icke kristen.

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:26:57 följande:

Fick inga kommentarer direkt förutom att folk förstod min poäng.Så jag måste fråga igen Tycker ni att man även ska tvinga tex pastorer i pingstkyrkan, frikyrkor, imaner i moskeer att gifta folk som dom inte vill viga?Svenska kyrkan har visserligen varit en del av staten men nu är dom privata alltså betyder väl det att dom själva måste få välja hur dom vill ställa sig i en sån här fråga?
  • qenzo

Förstår jag det hela rätt, så kommer inget svar från den kristna sidan på just den saken.
    Men ja... jag kan vänta och fortsätter väl att påminna om frågan i varje sida eller så ;)

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:31:58 följande:
    Den väntar jag också med spänning på.
  • qenzo

Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad en Iman är, och trots att jag min vana trogen googlade fram det så blev jag inte så mkt klokare. Enligt det jag hittat är det iaf Muslimskt och betyder "tro".

Så frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte blev klokare av det jag läste :)

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:

Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
  • qenzo

Jaha ja, ja men dåså :D Inte konstigt att det blev fel *s*
    Jag ska söka vidare då :D
    TACK!

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:32:01 följande:
    Det heter "Imam" och inte "Iman".
  • qenzo

NU har jag funnit ut vad det är :)

Och nej, för en Imam är ju inte en präst.

"Vanligen och i allmänhet betyder det präst, men benämningen har ingenting med prästerskap att göra. Imamens ursprungliga förrättning är att vara ledare av den gemensamma bönen i moskén, varvid han står framför de övriga, med ryggen vänd åt dem; dessa efterföljer alla hans rörelser. I de stora moskéerna finns två imamer, en för de fem föreskrivna dagliga bönerna och en för den predikan, som skall hållas varje fredag"

fia sthlm skrev 2007-09-01 16:37:17 följande:

Javisst om det blir lagligt så måste dom ju göra det, men det är det väl inte ännu?Visst är det så nu att präster får viga men att de inte är tvingade?Tycker du även att imaner ska tvingas viga människor eller pastorer i frikyrkor osv?
  • qenzo

Ja har inte bett om svar från alla kristna... Jag har återupprepade gånger bett om ett svar på min fråga.

stina84 skrev 2007-09-01 18:23:39 följande:
    Jag har aldrig påstått det så jag kan inte svara på det. Istället för att vänta på svar ifrån ALLA kristna så kan du ju fråga personen direkt som skrev det....
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?