Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Personligen tycker jag diskussionen kring orsaker till homosexualitet är totalt ointressant, och att den tog fokus från betydligt intressantare frågor. Men vem är jag att avgöra vad som är intressant och inte?

• mindless

fia:
    Diskussionen handlar lika mycket om varför du är hetro, men det förstår du säkert.

• mindless

Stina84:
    "Nope, jag har aldrig sagt att man ska jämnföra vad som är naturligt genom att kolla naturen.. Vad har du fått det ifrån?"

Du är ju störtskön. Läser du ens inläggen du svarar på? Nej, du har inte sagt det, JAG har sagt det och du har INVÄNT mot det. Så frågan kvarstår. Om man inte avgör vad som är naturligt genom att titta på naturen, hur i hela fridens namn avgör man det då?

• mindless

Stina84
    Ja, att du tycker det är fel vet jag. Men då betyder alltså ?onaturligt? inget annat än ?jag tycker det är fel?? Då kanske man ska hålla sig till det, istället för att blanda in något som för många låter betydligt mer objektivt än det subjektiva tyckande det faktiskt är.

Det märkliga är att ingen lyckas prestera en anledning till att homosexualitet är fel, förutom att man tycker att det är fel. Visst, man hänvisar till bibeln, men inte heller där anges orsak, utan det är bara fel helt enkelt. Personligen skulle jag bli lite störd av bristen på argument, men det är väl det som lite elakt, men fullt förståeligt, kallas för blind tro.

• mindless

E o Ns mamma:
    Det är bara trams att påstå att ordet onormal inte har en negativ klang. Om du inte menar något annat än ovanlig, föreslår jag att du använder det ordet, så undviker du att folk missförstår dig.

• mindless

E o Ns mamma:
    Du får använda ordet hur du vill, men du kan inte räkna med att bli förstådd när folk tolkar ordet på ett annat sätt än du avser med det. Det känns lite meningslöst att framhävda att ett ord betyder en viss sak, när ingen annan delar den uppfattningen. Om du bara menar ovanlig, varför inte använda det ordet?

Ditt sista inlägg antyder visserligen att du snarare menar att det "ses som onormalt". Är det kanske det du menar? I så fall kan jag till viss del dela din uppfattning.

• mindless

fia sthlm:
    "Någon fråga något om vad som är normalt.
    Rent biologiskt och kroppsligt så passar ju kvinnans och mannens kön med varandra så det kan väl vara en referensram till vad som är normalt om man nu vill utgå ifrån det?"

Otroligt märklig referensram. Men då kan vi i alla fall avfärda datoranvändning som onormalt. Ögonen är definitivt inte anpassade att stirra på datorskärmar, för att inte tala om hur användandet av mus sabbar handleden.

• mindless

Frågan är ju varför det ska vara nödvändigt att poängtera att män inte ska ligga med andra män ?som med en kvinna?? Varför inte nöja sig med att män inte ska ligga med andra män? Om det nu är det man är ute efter menar jag?

Sedan undrar jag om man måste tro på allt som står skrivet i bibeln för att kalla sig kristen. Kan man inte tro på Gud, men samtidigt ha kvar sitt sunda förnuft och inse att bibeln är skriven av människor, som med alla sina brister och fel knappast kan göra anspråk på att fått allt rätt.

Ställ er frågan, varför i hela fridens namn skulle Gud ha något emot kärlek mellan personer av samma kön? Är det inte mer rimligt att någon redaktör har lyckats få in en passage som snarare speglar hans egna fördomar?

• mindless

FS:
    Riktigt så står det inte i den översättning jag har till hands. Men strunt i det. Vad jag mest undrar, hur vet vi att Paulus har mandat att tala för Gud? Vad gör att hans åsikter i dessa frågor ?räknas??

• mindless

FS:
    >?Interessan undring!! Tingen er ser du at enten tro man på hele Guds ord eller inte.?

Man borde rimligen vara möjligt att tro på Gud, tro att bibeln i huvudsak meddelar hans ord, men samtidigt, som jag sa, inse att bibeln är skriven av människor som inte fått allt rätt. Varför menar du att detta inte är möjligt?

>? Han har selv svart på det i GT!! Det er styggedom!!?

Förbudet mot homosexualitet [om det nu finns ett sådant] är ju fullständigt ologiskt och omotiverat [det anges ju överhuvudtaget inget skäl i bibeln]. Så, givet att bibeln är skriven av människor med brister och fel är det i mina ögon betydligt rimligare att tro att någon [vi vet ju inte ens vem som skrivit vad i bibeln] snarare gett uttryck för sina egna fördomar ön vidarebefordrar Guds ord.

För varför skulle Gud ha något emot kärlek män emellan?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?