Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-09 16:26:35 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:23:18 följande:
    Hahaha, men så gestaltas han ju inte i filmerna så det är väl klart att Pilatus egentligen inte såg några problem alls med Jesus. ;)
    Heh, det påminner om Dogma, där Metatron blir lack på folks bibelkunnande från filmer. "So you don't know what a serafim is, but if it has been made a movie about it suddenly everyone is an expert!"

I övrigt en varmt rekommenderad film.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:21:30 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 14:54:12 följande:
    Varför manliga präster? Du vet väl om att det fanns redan i början av kristendomen kvinnliga församlingsledare.
    Men det var ju innan de visste bättre. ;)
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:42:18 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:39:58 följande:
    Jag tror att gud värnar om de sina. Det är snarare människorna, församlingen som inte värnar om de sina
    Mig veterligen lovade gud redan efter syndafallet att inte lägga sig i mer.

Men ja, det är klart underbemannat i kyrkorna. Fick veta när jag var på rehab i ett projekt som heter Elvira, att kyrkan tydligen inte har gemensam rekrytering, utan varje kyrkoledare tar sin egen tid för att söka tjänster. Vilket de inte alltid har tid med. Heh. Inte så välorganiserat, tyvärr.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:44:14 följande:

Usch och dubbelusch! Är det något som jag inte kan tåla, så är det när folk släpar med sina oskyldiga barn som inte kan välja på Pride-festivaler (och även andra politiska manifestationer och demonstrationståg för den delen).Sann historia till varnagel: Jag har en bekant i Stockholm, som älskar att leka att hon är vidsynt. Därför tog hon med sin sexåriga dotter på Stockholm Pride. När de gick till Rålambshovsparken, så kom de på ett par män som helt öppet på gräset gjorde ni-vet-vad. Flickan blev chockad. Hon blev så chockad, att hon fick ångest och mardrömmar och har varit tvungen att gå hos BUP... Och mamman har inte gått på några fler Pride-festivaler. Hon har ändrat ståndpunkt fullständigt, och slutat leka "vidsynt" (på det området i alla fall..!).
    Seriöst, om flickan blev chockad har det väääldigt litet att göra med vad hon såg. Med tanke på att barn på dagis kan leka helt nakna och så, så... Förälderns reaktion kan däremot påverka desto mer.

Men vet du vad - barn kan heller inte välja om de ska gå till kyrkan, och historier om stackars snickare som blir uppspikade, folk som slukas av valar, städer som bombarderas av eld och förstfödda som dödas är knappast heller något för minderåriga.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:42:24 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:27:18 följande:
    Vet du, jag tror att dom som skrev Bibeln inten ens kunde tänka sig något så hemskt som pedofili. Liksom dom inte kunde ens tänka sig något sådant som lesbisk kärlek. Det är därför det inte nämns. Fetischer, kiss- och bajssex och liknande nämns ju inte heller. Ingen kan ju förutse alla avarter som en sjuk hjärna kan hitta på..!
    Så folk var inte lika "sjuka i hjärnan" då som nu? Heh... Think again... Grekerna som bebodde stora delar av Israel hade lång av vana av just sådant "sjukt", speciellt samkönat sex. Ta bara en titt på deras urnor och vaser så får du se.

Och seriöst, hur gamla tror du flickorna var när de blev bortgifta? De var inte vuxna, kan jag lova. Kanske 12-14 eller så. Pedofili, eller normer farligt nära det, var inte bara tänkbart, det var norm.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:47:40 följande:

Fast om man inte ser på Gudstjänsten som något större än sitt "jobb", så kanske man inte ska vara präst... Nej, om de skulle gå i någon annan kyrka så skulle det antagligen bli känt. Det finns inte så många kyrkor (Svenska Kyrkan) att välja på här. Och vi får väl hoppas att de inte går någon annanstans...
    Tänk, exakt samma tankar som det går om läraryrket, läkarkåren, sjuksköterskor... Om de flesta jobb som är underbetalda och involverar människor...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:49:15 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:15:17 följande:
    Det är ändå Katolska Kyrkan som är den yttersta normen för hela kristenheten. Och det tror jag att du vet. Ofta menar man ju till och med Katolska kyrkan när man talar om Kyrkan - ute i världen i alla fall.
    Host, harkel... Nu har du sådär fel igen!

Om vi alldeles bortser från jämngamla och äldre kyrkor som den ortodoxa, koptiska etc, så finns det många kyrkor och sekter som verkligen inte har katolsk modell alls. Vart får du allt ifrån?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:51:49 följande:

...Fast Jesus valde endast manliga lärjungar. Det var endast till män han sa: "Gån ut och prediken mitt budskap..." Samma sak där: hade han velat ha kvinnliga präster, så hade han valt sex unga män och sex unga kvinnor i stället. Man kan inte förutsätta att Jesus skulle ha gjort något annat än det han gjorde...
    Ah, så Maria Magdalena hade han bara med för... vad... sex?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:03:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:23:18 följande:
    ...Och vilka har gjort den forskningen? Judarna?
    Nope. Tror det var amerikaner, men jag minns inte tyvärr. Men även om, vad spelar det för roll VILKA som gjort det?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:52:51 följande:

Och en sak till: en katolsk präst skulle aldrig skilja mellan arbetstid och fritid på det sättet. Aldrig.
    Nej, har man ingen fru, ingen fritid och inte får ha roligt blir det lätt så. Om man nu förutsätter att du har rätt. Vilket jag inte gör.

Min kunskap om en katolsk prästs liv kommer förvisso ur "Father Ted" mer än annat, men många katoliker som sett det har menat att det är mer parodi än komedi...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?