Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

mindless skrev 2007-10-22 17:24:02 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 17:16:02 följande:Vad yrar du om? Frågan var hur Svenska kyrkan ställer sig till homoäktenskap. Och en majoritet av stiften inom Svenska kyrkan är positiva. Att du sedan känner dig manad att protestera mot något ingen har påstått är en annan femma.
    Å si: Svenska kyrkan har tvärtom öppnat för homosexuella vigslar.

Er mest som å si at alle er for, og det protesterer eg mot og sier klart fra om.
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-10-22 17:43:13 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 17:35:27 följande:Det kanske är språkförbistring, men du läser in något som inte står där. Men nu har vi i alla fall rätt ut vad som avses och hur det ligger till. Och det viktiga är att Svenska kyrkan i stort är positiva till homoäktenskap, vilket är vettigt. Vad du än tycker om det.
    Det spørst nu hvem som er vetig i det spørsmålet!!
  • Free Spirit
    elfling skrev 2007-10-22 18:39:22 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 18:05:54 följande:Helt klart talar du nu inte längre för alla kristna eftersom det tydligt har visats att en majoritet av de kristna i Svenska kyrkan är positiva till homovigslar.Detta handlar nu enbart om din egna åsikt som människa och inte som kristen.
    Svenske kirken er da ik alle!!
  • Free Spirit
    markera skrev 2007-10-22 19:07:14 följande:
    Hej och hå, om vi säger så här free spirit: Sverige är med i EU även om jag röstade nej. Förstår du? Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.Norge är inte med i EU. Även om en kompis till mig röstade ja.  Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.
    da mener du at flest parten i Sverige er for homofili..tviler sterkt!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 19:23:36 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 19:17:40 följande:Tvivla på. Men all statistik visar på att det finns en svag majoritet - men ändock en majoritet! - för samkönade äktenskap.
    Vi kristne får heve vår røst vi oxo..så det hele snur!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 19:45:58 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 19:44:51 följande:Klart ni får. Ni är inräknade i den förlorande minoriteten som är negativa mot samkönade äktenskap.
    minoriteten er jo no du kan drøme om..
  • Free Spirit
    Sånglärkan skrev 2007-10-22 20:30:06 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-22 20:08:08 följande:Även om jag kan tycka att du valde lite väl hårda ord i dina två tidigare inlägg har du helt rätt vad gäller detta!Liveit1971, du fokuserar på att det är en cermoni i största allmänhet, men man kan inte tvinga kyrkan att göra som majoriteten vill utan man måste ju följa de kristna värderingarna (och då menar jag inte olika populistiska svängningar utan att man faktiskt försöker fundera på vad Jesus själv skulle ha gjort).Jag tycker det är bra att prästerna får ta ställning individuellt om de vill viga ett homosexuellt par eller ej, men det är ett STORT ansvar, för vad HADE Jesus själv gjort???Å ena sidan säger han ilsket: "Ve också er, ni laglärda. Ni lastar på människorna bördor som är svåra att bära och rör inte ett finger för att lätta på bördorna. (Luk 11:46)" allstå talar om att vi inte ska döma för hårt med "lagen" som redskap, å andra sidan är han också är sträng vad gäller äktenskapsbrott o dyl.Tyvärr finns det inget ord i evangelierna (alltså direkt ur Jesu mun) om hur vi ska förhålla oss till homosexualitet, även om det finns flera exempel i BÅDE GT och NT, även om folk försöker påstå att det vara står i GT och alltså höra till den "gamla" skolan.Jag säger tyvärr eftersom bara för att Jesu ord om detta saknas i evangeliet betyder det inte att han inte hade en uppfattning, och han brukade ju ha helt unika lösningar på moralproblemen. Så.... frågan kvarstår; vad skulle Jesus ha gjort?
    Jesus ville ha handlet enligt med hva Ordet sier..
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-10-23 18:11:47 följande:
    Mikkel räv skrev 2007-10-23 15:09:51 följande:Jag tänker precis som den katolska kyrkan, att de är kallade att leva i celibat i så fall, om de inte kan tänka sig att gifta sig med en partner av motsatt kön, med STÖD av präster och församlingsgemenskap. Inte att Kyrkan ska ge dem välsignelse att synda. Det är två väldigt skilda saker, som sagt.Och angående att "inte rå för" - pedofiler, nekrofiler, voyeurer, blottare med flera kan ju inte heller rå för sin läggning, men det är inte samma sak som att de måste få lov att leva ut den. Det inser du väl själv..? Det är samma sak där, att de bör söka bot, stöd och hjälp i stället för att ge efter för lusten.
    Holder med!!
  • Free Spirit
    Shadilly skrev 2007-10-23 21:33:43 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 14:50:52 följande:Nej, jag låter hela Svenska Kyrkan tala för sig själv istället. Det är ett faktum att en majoritet av stiften är för samkönade vigslar. Sen kanske DU inte gillar det, men det föränd11 rar inte fakta.Ta gärna fram information som stöder att det inte skulle vara så så kan vi diskutera det sen. Hur var det egentligen med det vi diskuterade sist? Kommit fram till något svar ännu?
    Det er som sagt ik ALLE!! Men tragisk endå og gjør det ik mer rett endå!!
  • Free Spirit
    Shadilly skrev 2007-10-23 21:33:43 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-22 14:50:52 följande:Nej, jag låter hela Svenska Kyrkan tala för sig själv istället. Det är ett faktum att en majoritet av stiften är för samkönade vigslar. Sen kanske DU inte gillar det, men det förändrar inte fakta.Ta gärna fram information som stöder att det inte skulle vara så så kan vi diskutera det sen. Hur var det egentligen med det vi diskuterade sist? Kommit fram till något svar ännu?
    Men det handler ik om hva EG liker og ik!!

Hva var det vi diskuterte sist?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?