Sånglärkan skrev 2007-10-22 20:30:06 följande:
Gabriella S skrev 2007-10-22 20:08:08 följande:Även om jag kan tycka att du valde lite väl hårda ord i dina två tidigare inlägg har du helt rätt vad gäller detta!Liveit1971, du fokuserar på att det är en cermoni i största allmänhet, men man kan inte tvinga kyrkan att göra som majoriteten vill utan man måste ju följa de kristna värderingarna (och då menar jag inte olika populistiska svängningar utan att man faktiskt försöker fundera på vad Jesus själv skulle ha gjort).Jag tycker det är bra att prästerna får ta ställning individuellt om de vill viga ett homosexuellt par eller ej, men det är ett STORT ansvar, för vad HADE Jesus själv gjort???Å ena sidan säger han ilsket: "Ve också er, ni laglärda. Ni lastar på människorna bördor som är svåra att bära och rör inte ett finger för att lätta på bördorna. (Luk 11:46)" allstå talar om att vi inte ska döma för hårt med "lagen" som redskap, å andra sidan är han också är sträng vad gäller äktenskapsbrott o dyl.Tyvärr finns det inget ord i evangelierna (alltså direkt ur Jesu mun) om hur vi ska förhålla oss till homosexualitet, även om det finns flera exempel i BÅDE GT och NT, även om folk försöker påstå att det vara står i GT och alltså höra till den "gamla" skolan.Jag säger tyvärr eftersom bara för att Jesu ord om detta saknas i evangeliet betyder det inte att han inte hade en uppfattning, och han brukade ju ha helt unika lösningar på moralproblemen. Så.... frågan kvarstår; vad skulle Jesus ha gjort?
Jesus ville ha handlet enligt med hva Ordet sier..