Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:13:49 följande:

Det hade ju varit en omöjlighet, eftersom det hade inneburit att Gud hade velat att mänskligheten skulle vara i exakt en (1) generation. Det är en icke-fråga. (Och en väldigt dum sådan dessutom...)
    Titta, precis vad jag sa!
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:22:59 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:41:28 följande:
    Djuren är fina dom med. Men det faktiska med människokroppen är att vi kan lära den så många OLIKA saker. Djuren har ju oftast bara en begränsad, medfödd repertoar.
    Lustigt, nu är du helt med på att vi inte är så instinktsbundna. Nå, skönt att du lärt dig litet under diskussionens gång.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:25:18 följande:

Jag tror så här, att har man gett sina barn en god uppfostran så händer det inte. Det är just därför att det finns så många osunda strömningar i samhället nu, som det är så viktig att involvera barnen i en grupp som står för andra värderingar redan när de är små. En kyrka (ja, inte våran församlingskyrka med sin homovänliga, kvinnliga präst, då...) kan vara ett sådant sammanhang.
    Då tror du inte bara fel, du skadar barn som inte är normativa något enormt.

Och osunda strömningar, jisses... Den osunda strömningen jag ser är en växande religiös fundamentalism, som motreaktion mot att folk börjar ta för sig och slutar sitta och vara rädda för fundisarnas domar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:36:35 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-09 12:39:10 följande:
    Jo, och demokratin hade kommit långt. Kanske FÖR långt. Om Pilatus' inte hade känt att han måste ta hänsyn till det judiska prästerskapet - trots att romarna själva trodde på något helt annat, eller kanske inte trodde alls snarare - så hade Jesus' sluppit bli korsfäst. (Och JA jag vet att vi inte skulle ha haft någon kristendom i dag i så fall - men man kan ju KÄNNA så i alla fall, när man läser påskevangeliet.)
    Vilken demokrati! Vare sig Rom eller Israel var demokratier, det ena var ett kejsardöme, det andra en monarki!

Och Pilatus roll är väldigt ifrågasatt. Senare forskning tyder på att enda skälet till att han fick en så mjuk framtoning i bibeln är för att Paulus var romarvänlig, och inte vill stöta sig med statsmakten (ety det ju inte gick så bra för Jesus när han gjorde samma sak). Romarna var genomgående hårda mot alla rebeller och problemmakare, oavsett om de bar vapen eller inte. Jesus var knappast något annat än en problemmakare i Pilatus ögon.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:39:20 följande:

Nä, precis. Jag tycker att det är oerhört förmätet av vissa "moderna" präster, när de sätter ord i Jesu mun. Förutsätter att han skulle ha sagt vissa saker, om han bara hade blivit tillfrågad. Hade Jesus tyckt att det var en viktig fråga, så hade han _garanterat_ sett till att få träffa ett homosexuellt par och välsignat dom och sagt att det de gjorde inte var en synd. Så att det blev upptecknat till eftervärlden.
    Du förutsätter då att a) homosexualitet sågs som något ovanligt och fel som han ens behövde välsigna (han välsignade ju inte folk som gjorde det bakifrån, som sög av varandra etc heller, så det måste också vara fel då!?), b) att folk vågade komma fram som homosexuella om det INTE var OK (med risk för att bli stenade) och framförallt c) att Jesus var helt övertygad om att folk skull göra en roman av hans liv efter att han dött. I alla fall jag brukar inte leva som om folk skulle skriva min biografi efteråt, men det kanske bara är jag.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:43:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:32:23 följande:
    Stämmer! My mistake.
    :)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:47:50 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:34:37 följande:
    Jo, men det står inte i Bibeln. Anledningen till att katolska präster inte ska gifta sig, har inte heller med sexualfientlighet att göra. Utan om att prästen ska kunna älska sina församlingsmedlemmar - alla lika mycket - och finnas till hands för dem dygnet runt. Det skulle inte gå om han hade en fru och ett antal barn som var det viktigaste för honom, och församlingsmedlemmarna kom långt ner på skalan..."Våra" präster är ju ett skämt, egentligen. De tar till och med föräldraledigt från sin församling! När de går från jobbet klockan 17, så stämplar de ut - och får inte bli störda i sitt hem, såvida de inte har officiell jour. Här i församlingen, så går de inte ens i kyrkan den söndag då det inte är de själva som predikar! Det är ett stående skämt i församlingen!!!
    Att präster inte ska gifta sig kom just i och med Augustinus, som avskydde sin egen fru. Och som tyckte att en präst inte ska viga sig åt kvinnor, bara åt gud.

Moderna präster är inte lika fundamentalistiska, även om vissa sekter lever kvar i forntida ideal. Med tanke på att mycket av prästens roll övertagits av andra, profana myndigheter (kuratorer, psykologer, terapeuter etc) så gör det liksom ingenting. De behöver inte offra sig totalt för oss andra längre.

Sedan var det inte särskilt starkt efterlevt förrän katolska kyrkan blev en maktbas, och ville garantera att alla marker som donerades (mer eller mindre frivilligt) skulle stanna i just kyrkans ägo, och inte i den lokale prästens; en gift präst med barn vill ju att barnet ska ärva, en ogift präst har inget val. Ergo, dekret om att alla präster måste vara ogifta.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:50:53 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:35:36 följande:
    Jodå. Det var nunnorna som vävde och sydde munkarnas kläder också. Ofta hade ju en orden både ett munk- och ett nunnekloster, som samarbetade på olika sätt.Sedan köpte man väl en del förnödenheter utanför klostret också. Det var ju redan penningaekonomi då, och klostren drog in pengar genom att t.ex. göra vackra, broderade textilier som såldes även till profana ändamål.Jag var i Vadstena kloster för inte så länge sedan, och såg textilier som nunnorna gjort. Ingen skulle ha tålamodet idag..!
    Män sydde och kvinnor odlade på den tiden. Punkt slut.

Och folk har visst det tålamodet idag - folk gör fortfarande sådant, både hantverksmässigt eller för eget bruk. SCA-are och liveare gör ofta brev och liknande på gammalt vis, med illuminationer och allt. Mitt ex var strålande på sådant, och gjorde jättevackra illuminationer.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:10:23 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 14:06:44 följande:
    Hm, det låter som om vi syftar på samma präst *S* Eller finns det fler präster som törs vara sig själva och leva som de själva vill
    Tror det finns flera, faktiskt. Finns du på Helgon?
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:19:50 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 14:47:50 följande:
    Brukar du gå till ditt jobb på din lediga dag? Det är sånt där som gör att folk som jobbar inom kyrkor så himla lätt blir utbrända. För folk har noll förståelse för att dom inte vill/bör spendera sin fritid på sitt jobb. Medlemmarna i församlingen har andra jobb och kan därför utan att hamna i en proffisionell roll besöka kyrkan på sin fritid. En präst/pastor, diakon, ungdomsledare mfl som jobbar inom kyrkan SKA INTE gå dit på sin fritid. Och vad vet du om att de kanske inte besöker en annan kyrka på sin lediga söndag för att få gå på gudstjänst. Nä, fy tusan. Sånt där gör mig förbannad. Det var sånt skit som fick mig utbränd efter jag jobbat i kyrkan. Trots att jag inte var där på min fritid så jobbade jag ändå runt 200%. Vilket inte är en ovanlighet.
    Precis... Min väninna får ofta jobba över, ta extratid etc. Jag visste det inte förr, men kyrkan är helt i klass med skolan vad gäller utbrändhetsrisk.

Gud verkar inte värna om de sina. ;/
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?