Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Mori skrev 2007-09-09 23:29:44 följande:
    Nu är du där igen. Du fördömmer allt som inte är som du vill att det ska vara. Många fullt normala människor gör en hel del i sängkammaren som du inte skulle anse passande, eller för den delen "normalt"´Kan du inte bara försöka förstå att alla tycker inte som du, alla njuter inte av samma saker som du, alla lever inte som du, alla VILL inte tycka och leva som du!
    Nu talade vi inte om rollekar i sängkammaren. Utan om att leva med rollerna dygnet runt. Det finns faktiskt dom som gör det..!
  • Gabriella S

God natt! Det är måndag i morgon, och jag har inte ens märkt hur tiden har runnit iväg..!

• Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-29 13:11:44 följande:
    Heh. Gamle goe Martin Jag tror att Corren har, um...vridit citaten lite. Jag känner Corren och jag har suttit och gaggat med Martin vid flera tillfällen (Martins föregångare Martin är också en go gubbe, fast på ett helt annat plan). Martin Lind hörde förövrigt (för att nu anknyta till en annan tråd) till de som omedelbart gav sitt stöd till KG Hammar och Elisabet Ohlsson under Ecce Homo-tiden.Det han säger är ju just det: Den bibliska synen är att man ska inte objektifiera, sälja eller utnyttja sexualiteten, utan att man ska låta den finnas i en livslång relation med ömsesidigt förtroende. Att det sedan ser ut som om han säger att "homosexuella lever i kränkande promiskuitet" hänför jag till Correns klippsax.
    Ja, Martin Lönnebo var (är? Har inte hört att han gått ur tiden) en STOR man. På många sätt. Jag har både träffat honom personligen och gått på hans föreläsningar och sett honom på TV. Han är en människa av helt andra mått än den nuvarande Linköpingsbispen (som snarare är något som man skulle kunna gråta åt...).
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-29 14:44:10 följande:
    JAg kan försäkra dig om att de båda Martinarna kommer överens i mycket, oavsett om du känner dig gråtfärdig eller inte...
    Ja, knappast om homovigslarna i alla fall... Och knappast om utställningen "Ecce Homo" heller, som Martin Lind släppte in i Domkyrkan...
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-29 17:35:13 följande:
    Är det något du vet, eller bara ditt önsketänkande?
    Jag har inte frågat Lönnebo personligen, men han har i alla fall aldrig sagt något sådant så att jag har hört eller läst det. Och det skulle nog finnas i media, om det var så.

Jag träffade honom senast för bara ett par år sedan, men då pratade vi om genteknik och fosterdiagnostik - som han är emot, som du säkert vet. Han har ju en förståndshandikappad son, som han menar har gett honom så mycket. Han menar att de som tar bort sina skadade foster ofta inte vet vad de gör.

Men det är en annan diskussion med många pros and cons...
  • Gabriella S
    Livetpålandet skrev 2007-09-30 11:49:08 följande:
    Klart att dom ska få gifta sig där. Om dom är med i Svenska Kyrkan dvs.Folk som har gått ur Svenska kyrkan får ju begravas där så varför inte.Må kärleken segra...:)
    Kolla åtminstone fakta först.

Begravningsskatten betalar ALLA - vare sig man är med i Kyrkan eller ej.
  • Gabriella S

Världsalltet är ungefär lika med universum. Ett gammalt, högtidligt ord. :)

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 17:52:53 följande:

Free Spirit skrev 2007-10-08 17:38:46 följande:
    Oddsen för det är, tror jag, minimala.Själv kan jag inte tro på en gud som skapat universum, men som inte kan ändra sig.Jag menar, är inte själva skapelsen ett tecken på gud föränderlighet? Gud har alltid funnits, och om gud alltid funnits och aldrig ändrat sig måste skapelsen också vara evig. Det är den inte. Den är - beroende på övertygelse - 5000 år eller cirka 15 miljarder år gammal. Så någonstans på vägen måste gud kommit på att ensamheten och tomheten var rätt trista, och skapade världsalltet. En stor förändring bara det.
    Fast det står ingenstans i Bibeln att jorden skulle vara 5000 år gammal. Det står inga exakta sifferuppgifter alls om den saken. Var kommer uppgiften ifrån..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 20:01:09 följande:

Free Spirit skrev 2007-10-08 18:20:49 följande:
    Nope. Dels så skapade ju gud enligt GT stjärnorna på någon utav de sex dagarna. Ergo, det fanns inget universum innan.Och dels så spelar det ingen roll - om gud skapade universum i Big Bang för 15 miljarder år sedan så skapade han likväl universum, en stor förändring för en evig själ.
    Nu tror jag så här, att frågor av typen "hur uppkom universum?" och "var slutar universum, och vad finns det i så fall bakom det slutet?" är meningslösa att ställa. För här i vår jordiska skapelse så räcker inte våra hjärnor till för att fatta det ändå!

Vi får helt enkelt vänta - en dag kommer vi alla att se allt det här klart, och då kommer vi inte förstå att vi inte förstod, för allt kommer att verka så självklart och lätt..! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 20:03:10 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-08 18:34:53 följande:
    Från bibeltroende som räknat ut det där mycket fint. Om man räknar hur gamla folk blev i bibeln och räknar baklänges kan man komma fram till när jorden skapades, enligt vissa. Minns inte det exakta årtalet, men ortodoxa judar, Jehovas Vittnen och andra bokstavstroende har det där nere på dagen.
    Jaha, men vi är inte ortodoxa judar eller Jehovas Vittnen i den här tråden...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?