Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-10-07 22:35:36 följande:
    Så det innebär att vissa delar av lagen, eller vissa påbud, är "en del av Guds natur" och kan därför inte ändras (till exempel då att Gud, av någon orsak som du fortfarande inte presenterat vidare än att du "vet" att det "är onaturligt", tycker illa om homosexuella), medans andra delar av lagen, och andra påbud, *inte* är "en del av Guds natur" och som Gud därför kan ändra på utan att det bryter ditt resonemang?Intressant. Nu vill vi bara höra hur man avgör vilket som är vilket.
    Vel, om du ik har fått det med deg så er det NT som taler om homofili som noe unaturlig.

Dessuten hva er det du taler om når du snakker om Guds natur?
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-07 22:35:27 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-07 19:40:50 följande:Så att han går från mörda-slakta-bränn-dödaallaförstfödda till förlåtelse och vänd andra kinden till räknas inte som en större förändring?Wow, en soldat som blir munk är alltså inte ett karriärbyte, där ser man.
    Som eg prøvde å si det talest om nåde, som igjen betyr at en ufortjent slipper sin straff.
    For Jesus allerede har tatt straffen.

Det har ik noe med at Gud forandrer sin natur, men straffen blir lagt på noen andre.
  • Free Spirit
    Moxie skrev 2007-10-08 00:58:16 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-07 22:42:17 följande:Vad *jag* pratar om när *jag* pratar om Guds natur? Det är ju du som anser att Gud inte kan förändras "till sin natur", så den frågan får du väl svara på? Men det här med att svara på frågor är ju inte din starka sida...
    Vel, du tok opp Guds natur i ditt innlegg og da må du nu vite hva du snakker om eller hur?
  • Free Spirit
    Sani skrev 2007-10-08 11:17:34 följande:
    Jag förstår att du gärna vill banka i alla att endast din åsikt är rätt, men att ställa sig så högt över alla andra inklusive de flesta andra troende och påstå att du VET exakt vad Gud är, gör att du helt enkelt inte blir trovärdig.
    Tror han vet å svare for seg selv, eller hur?
  • Free Spirit
    Moxie skrev 2007-10-08 12:47:48 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-08 11:19:27 följande:Jag kan nog tryggt i det här fallet låta Sani tala för mig om det behövs.Jag har ingen specifik uppfattning om Guds Natur som är relevant för diskussionen. Du har fört på tal Guds Natur och att den är Oföränderlig och att det också leder till att Guds krav på människorna är oföränderliga, då de är en del av Guds natur. Har jag tolkat dig fel?Om inte, så gäller Dorians invändning - Men Gud har ändrat sig. Din uppfattning om Guds natur (din, inte min) är obiblisk.Om svaret på den invändningen är att just de fallen som Dorian tog upp är oviktiga och *inte* en del av Guds natur, så kvarstår min fråga - Hur avgör du i så fall vilka delar som är "viktiga" respektive "oviktiga".
    Ja eg forstår at du ik vil ut med hva som er Guds natur..Men om vi ik kan komme frem til hva det er så ser eg løpet som kjørt. Om du ik har noen spesifik oppfatning om Guds natur som er relevant for denne diskusjonen, så kan du likavel komme frem med hva DU anser er hans natur. Vi har kanskje likt syn på det, hvem vet!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 17:52:53 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-08 17:38:46 följande:Oddsen för det är, tror jag, minimala.Själv kan jag inte tro på en gud som skapat universum, men som inte kan ändra sig.Jag menar, är inte själva skapelsen ett tecken på gud föränderlighet? Gud har alltid funnits, och om gud alltid funnits och aldrig ändrat sig måste skapelsen också vara evig. Det är den inte. Den är - beroende på övertygelse - 5000 år eller cirka 15 miljarder år gammal. Så någonstans på vägen måste gud kommit på att ensamheten och tomheten var rätt trista, och skapade världsalltet. En stor förändring bara det.
    Du har interessane tanker her..
    Men forstå inte helt hva mente du med: 5000 år eller cirka 15 miljarder år gammal.
    Stor forskjell her da. Og hva betyr: världsalltet ?
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 18:11:24 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-08 17:58:33 följande:Världsalltet - kosmos.En del kristna och judar tror att jorden bara är ca 5000 år gammal. Vetenskapen säger att universum är ca 15 miljarder år gammalt.
    Men er det ik forskjell på at jorden er 5ooo år og at selve universet er 15 miliarder år da?
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-10-08 18:10:19 följande:
    Världsalltet är ungefär lika med universum. Ett gammalt, högtidligt ord. :)
    Oki, takk!! Trivligt å se deg tilbake i tråden ;)
  • Free Spirit
    Tussiluskan skrev 2007-10-09 15:07:14 följande:
    Dorian: men varför tror du på en skaparkraft? Jag har ingen som helst anledning att tro på något som det inte finns bevis för. Om jag undrar hur blommorna blev till, så kabn jag få reda på det genom att ta del av vetenskapliga bevis, jag tror inte på hörsägen om att allt blev till poff bara så där för att någon har skrivit det i en bok för tusen eller mer år sedan. Jag tycker att det är extremt obehagligt hur vuxna människor kan tro på alla dessa skrönor och myter om gudar, djävular, demoner och spöken och troll och allt vad det är! Tänk vilket bra liv många skulle kunna ha om det inte vore för världsepedemin religion!
    Du tror ik på spøkelser? Men hva med dem som har opplevd nettopp det..at dei har blitt kontaktet av døde mennesker? Ser stadigt seriøse programer om det..

Selv har eg sett ting som er fysisk umuligt for et menneske å gjøre..så en åndeverden finst.
    Om du vil fornekte det er jo opp til deg, men du blir bare lurt av bedrag!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-09 07:18:55 följande:
    Jag brukar säga att jag är agnostisk ateist. Jag kan tro på en skaparkraft eller liknande, men inget som våra religioner syftar på. Jag kan inte för mitt liv köpa att ett evigt väsen som skapat naturlagarna och genom dem universum skulle lägga sig i vad vi äter på fredagar, vilka vi umgås med och hur, och vad vi kallar det.
    Agnostisk ateist..Jo!! Det kan vel stemme etter min erfaring, men du virker jo for å være sugen på å forstå litt i allefall av Ordet, eller har eg tatt fullstendigt feil?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?