Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-08 23:03:08 följande:
    Kan lösa problemet om vart folket kom ifrån från början. Det är nämligen så att Adam betyder människa och Eva liv. Alltså står det egentligen att Gud skapade människan och liv. Med andra ord behövde det inte vara en man och en kvinna utan många människor *tada*
    Nänänänänä!!! Man ska tolka bibeln bokstavligt, enligt senaste översättning och tolkning serru!
  • Dorian Ertymexx

Mephala the ranger skrev 2007-09-09 10:19:54 följande:

It's only love and that is all....
    Nej nej. Blir det inga barn är det fel. Kärlek är sekundärt, barnalstring är det viktiga.

Hmm. Undrar varför gud inte gjorde oss som fiskar eller grodor, som kan ploppa fram hundratals ungar på en gång, om han var så inne på att vi skulle täcka hela jordens yta tills vi krälade på varandra...
  • Dorian Ertymexx

Mephala the ranger skrev 2007-09-09 10:32:02 följande:

Aha jag som har fattat det hela fel så klart. För jag antar att de heterosexuella par som inte kan få barn inte heller älskar varandra på riktigt. Ja herregud vilken konstig välrdsuppfattning jag haft :)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:22:21 följande:
    Klart de kan ÄLSKA varandra, men det är irrelevant. Kan det inte bli barn ska man inte gifta sig, då barnalstring är hela poängen, det har flera sagt i den här tråden. Och är man inte gift och inte kan få barn ska man inte idka sex. Man ska kanske införa fertilitetstest, oskuldstest och kompabilitetstest för par innan man låter dem gifta sig, man vill ju inte att gud ska bes att välsigna par som han inte tycker om, som samkönade eller sterila. Det vore ju hemskt! Och tänk på den arme prästen!
  • Dorian Ertymexx
    Shadilly skrev 2007-09-09 10:22:53 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:17:50 följande:
    Helst inte den allra senaste, den är för bögig.
    Det är bögprästerna som smygit sig in i kyrkan som börjat korrumpera. Tur att vi har påven och Opus Dei som vill rensa upp i det kyrkliga fjollträsket i EU.
  • Dorian Ertymexx
    Shadilly skrev 2007-09-09 10:39:09 följande:
    Mephala the ranger skrev 2007-09-09 10:32:02 följande:
    Eller ja, de KAN älska varandra, men Gud gillar inte att de har sex.
    Exakt! BARA ha sex för att få barn!

Undrar om inte puritanerna hade fattat det hela, de som inte skulle njuta av barnalstrandet. Som hade ett lakan med hål i mellan sig under samlag.
  • Dorian Ertymexx

Kalle, jag vågar mig på att leka profet och göra en förutsägelse: Svaret du kommer få är "Men nu ÄR det inte så, och gud skulle aldrig göra så!"

• Dorian Ertymexx

Vad gäller frågan till alla...

Jag har inga planer på att skaffa barn, men om jag får det och det kommer hem med en av samma kön... Tja... Vad är skillnaden? Folk är folk. Om min son/dotter blir dumpad av/sårad av/lycklig med en av samma kön eller annat kön, vafan... Folk är folk.

• Dorian Ertymexx
    Kalle17 skrev 2007-09-09 12:32:13 följande:
    Jo jag vet men det var en hyptetisk fråga och ett inlägg i den här för övrigt absurda debatten. Har vi verkligen inget bättre för oss??? Bibeln skrevs för läääääääääänge sedan och då var det värsta folk kunde göra att mörda eller ligga med någon av samma kön.Människan har utvecklats mycket sedan bibeln skrevs. Människan har kommit på mycket värre saker att göra än att "bara" mörda någon eller ligga med fel kön.Vad? Tja slå på nyheterna!Det är MIN fasta tro och övertygelse att Gud har utvecklats under dessa tider och att skulle Jesus komma åter idag så kommer han inte neka ett homosexuellt par att komma till honom. Hans budskap var faktiskt kärlek. (ja ja ja jag vet..)Skulle bibeln skrivas idag så tror jag att det stycket skulle vara borta och ersatt med du skall inte vara terorist eller du skall inte ha sex med barn.Eller någonting annat som faktiskt gäller idag.Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att gud är mera upprörd över alla krig som startas i hans namn, alla falska profeter som hjärntvättar och lurar sina följeslagare Waco, siecntologerna, livets ord med flera än att Jonas och Mark har sex med varandra (det var dom jag kunde komma på så här rakt av)Och jag avslutar som vanligt med att min gud är en god gud!Lev väl och må gott!
    Fast jag hade rätt i min profetia! ;)

När du nämner det... Står det någonstans i bibeln att det är fel att ligga med barn som man ligger med vuxna? Eller är pedofili helt OK enligt bibeln?
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-09 12:39:10 följande:

Ville bara inflika att jesus faktiskt levde i ett väldigt modert samhälle ändå det tänker man inte alltid på.I romariket som härskade då levde man inte så mycket annorlunda än vad man gör idag dom hade ju tom rinnande vatten och inomhustoaletter (har jag för mig?)Största skillnaden är väl att dom varken hade tv eller internet Folk krigade då kanske mer än nu? mördade varandra då lixom nu och jag tror inte att folk var mer grymma då än nu?Bara att dom använder andra metoder att vara grymma på.Hur grymt är det tex inte att låta folk bli uppätna av lejon på en amfiteater eller att offra sina egna barn till avgudar?
    Modernt är inte bara tekniskt utvecklat. Det ska även vara utvecklat civilt, juridiskt och etiskt (inte samma sak som moraliskt). Iran har inte mycket sämre teknologi än oss, inte heller USA, jag skulle inte kalla något av samhällena modernt.

Och Romarriket, tja, ROM var modernt. Men israeliterna var inte direkt hippa på att ta upp nymodigheter. Jesus levde i romarrikets bakvatten, som var allt annat än modernt.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:24:12 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:50:38 följande:
    Vad vill du säga med det då? Hade inte kopparsticket kommit ännu? Det användes på 1400-talet i Italien, i alla fall...
    Exakt. Och du vet, 1400-talets italien är inte medeltid. Det är renässans. Då har det redan hänt mycket. På medeltiden fanns det inte kopparstick, därav att böcker illuminerades, bilder vävdes eller målades. Kopparstick är senare uppfinning.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?