fia sthlm skrev 2007-09-09 12:39:10 följande:
Ville bara inflika att jesus faktiskt levde i ett väldigt modert samhälle ändå det tänker man inte alltid på.I romariket som härskade då levde man inte så mycket annorlunda än vad man gör idag dom hade ju tom rinnande vatten och inomhustoaletter (har jag för mig?)Största skillnaden är väl att dom varken hade tv eller internet Folk krigade då kanske mer än nu? mördade varandra då lixom nu och jag tror inte att folk var mer grymma då än nu?Bara att dom använder andra metoder att vara grymma på.Hur grymt är det tex inte att låta folk bli uppätna av lejon på en amfiteater eller att offra sina egna barn till avgudar?
Modernt är inte bara tekniskt utvecklat. Det ska även vara utvecklat civilt, juridiskt och etiskt (inte samma sak som moraliskt). Iran har inte mycket sämre teknologi än oss, inte heller USA, jag skulle inte kalla något av samhällena modernt.
Och Romarriket, tja, ROM var modernt. Men israeliterna var inte direkt hippa på att ta upp nymodigheter. Jesus levde i romarrikets bakvatten, som var allt annat än modernt.