Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-11 00:36:07 följande:
    Men det du tydeligvis ik forstår er jo at dei oxo er tiltrukket mot det noe annet en hetro
    Ändock- du kan aldrig jämföra en illegal handling som dessutom skadar en annan människa med ett kärleksförhållande mellan två vuxna samtyckande individer. Det spelar öht ingen roll att det handlar om en annan form av sexualitet än heterosexualitet.
    Pedofili skadar homosexualitet gör det inte
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 01:18:36 följande:
    Sukk!! Eg gir meg..du forstår inte
    Jopp jag förstår vad du menar- men jag håller inte med dig!
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 08:49:09 följande:
    Det gjør du inte uansett, for vi har to ulike syn på homofili
    Jo jag förstår vad du menar. Problemet ligger inte där utan i det faktum att jag inte håller med dig i din syn och din Bibeltolkning.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 09:34:47 följande:
    Men det er jo det eg sier!!!Slik eg ser det så er det sympatien for dei homofile som får råde hos deg som hos mange andre, og da blir etter min mening tolkningen der etter. Våger du å innrømme det?
    Ja- så är det ju självklart!
    Precis som din antipati gentemot homosexuella gör att du nappar på en tolkning som passar dina syften.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 09:47:22 följande:
    Det er ik mangel på sympati mot en gruppe, men som kristen så er det Ordet som vi skal følge og ik hva samfunnet går etter og som stadig er i forandring med sine ugudelige lover.For da kan en jo legge Bibelen totalt på hylla.
    Det jag försöker förklara är att det handlar om olika tolkningar av Ordet. Du har valt att följa en linje som inte accepterar homosexuella medans jag har valt att följa en annan tolkning av Ordet.
    Så det här handlar egentligen inte om huruvida någon är kristen eller ej utan hur vi väljer att tolka Bibeln.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 09:47:22 följande:
    Det er ik mangel på sympati mot en gruppe, men som kristen så er det Ordet som vi skal følge og ik hva samfunnet går etter og som stadig er i forandring med sine ugudelige lover.For da kan en jo legge Bibelen totalt på hylla.
    Här har jag samlat ihop lite länkar där kristna diskuterar homosexualitet och olika Bibeltolkningar.
    Läs dem gärna så kommer du att se att det finns andra tolkningar än endast din
    http://web.telia.com/~u38010778/homonat.htm

Romarbrevet och homosexualitet- en annan tolkning än din!
    http://web.telia.com/~u38010778/homorom.htm

Kristen etik inom Svenska Kyrkan- rörande homosexualitet:

http://www.svenskakyrkan.se/utredningar/samtalsdokumentet_homosexuella_i_kyrkan/hela_texten-06.htm
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 10:15:43 följande:
    Eg snakker heller ik om hvorvidt en er kristen eller ei, forstår inte hvordan du har den oppfatningen fra.Iblandt så synest eg at saker som står i klare ord ik BEHØVER tolkas, uten bare leses rett opp og ned.Poroblemet med tolkning er at mange har et behov av å tolke, et behov av at tolkingen farges av egne åsikter, følelser, ønsker osv. Og det har eg fullstendigt i mot.En kan ik la følelser eller annet få være det avgjørende i hvordan en leser Ordet, en må våge å være ærlig mot seg selv og mot Gud, ellers bare bedrar en seg selv og andre.
    Det är ju just det jag vänder mig emot
    Det går inte att bara ta en vers och läsa den rätt upp och ned- och sedan acceptera det.
    För OM du väljer att ta just denna vers och göra på det sättet- vad gör du då med alla andra verser som finns i Bibeln?
    Jag antar att även du i dina tolkningar väljer vilka verser som är relevanta eller inte.
    För jag har väldigt svårt att tro att du följer Bibeln till punkt och pricka.
    Så varför är just denna din tolkning viktigare än andra?
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 10:29:51 följande:
    Men du..det står flere steder både i GT og NT som sier just det samme i den saken. Så hvordan i all verden kan en då omtolke noe som står klart og tydelig. Forstår inte.Dessuten er eg ik ute etter å behage mennesker, men en må våge å være ærrlig å se hva skriften sier og ik følelser besteme hva en leser.
    Nej du behöver inte behaga någon!
    Du har rätt till din tolkning likväl som jag och många andra med mig har rätt till sin tolkning.
    Har du läst någon av de länkar jag postade. För de är intressanta och visar på olika sätt att tänka och olika sätt att tolka Bibeln.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 10:34:19 följande:
    Dei har du komt med før..Sier som før. Det står klart og tydligt..hvordan tolker du det som står skrevet om at dei som driver med slikt ik skal arve Guds rike.. ? Det er meget alvorligt!!!
    Det jag tycker är allvarligt är den inskränkthet som finns bland vissa kristna. Det är allvarligt!
    Det får långt gående effekter för andra människor och på samhället i stort och smått. Och det går verkligen emot budskapet att inte döma andra. Och ska jag vara ärlig så tror jag att OM det nu är så att det blir svårigheter att ärva Guds rike för mig och människor som tror som jag gör- så lär det också bli svårigheter och diverse "arvstvister" för de som springer runt och dömer sina medmänniskor.
    Som du vet- den utan skuld kastar första stenen
  • VulgusProfanum
    Pappa i april skrev 2007-11-11 10:34:06 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför homosexuella VILL gifta sig i kyrkan?? Precis lika lite som jag förstår personer som har judisk härkomst med nazi-sympatier eller mörkhyade som vill vara med i NSF (och allt vad de heter).Kyrkan har genom tiderna stor skuld i krig, ödeläggelse, trångsynthet mm, så jag vill inte heller ha något med den att göra. Borgerlig vigsel är det enda alternativet för mig.Jag tycker kyrkan borde fråntas vigselrätten och på så sätt hålla isär religion och juridik.
    Jag håller med!
    Kyrkan skulle bli av med vigselrätten- och de som vill kan utöver en borgerlig vigsel vigas i kyrkan. Men den juridiska delen skulle tas ifrån kyrkorna.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?