• Mori

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-01 21:02:55 följande:
    Kan dom det??? Jag vet inte, min erfarenhet är i alla fall, att när jag själv har trott att jag är "vän" med en person av det motsatta könet, så har han spanat in min byststorlek i alla fall. Det brukar komma ut när "vännen" är lite grann på sniskan... :)
    Nu antar jag att du skämtar!?
  • Mori

Gealach: Oj oj oj! Märker du att vi skriver precis just samma sak? Kan hända var det däri glimten låg? Att jag ville poäntera just det, att vi är lika i våra "drifter". Och att varken homo, bi eller hetro är tvungna att ha sex hit eller dit. Precis just som du skrev.

• Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:20:50 följande:
    Nejdå. Önskar att jag gjorde det...
    Så alla manliga vänner du har haft har i smyg tänkt sexuella saker om dig som de sen erkänt på fyllan? Jag har inte tänkt så om alla mina vänner. Jag har bott tillsammans med en kille som andra ansåg vrålsnygg, men han var min vän, inget annat.
  • Mori
    Daou skrev 2007-09-01 21:31:10 följande:
    Precis. Det framgick inte. Du får vara noggrannare med glimtmarkörerna, helt enkelt, annars kommer du att bli missförstådd i onödan.Dessutom är det ganska uppenbart att du själv har missuppfattat en hel del av det Gealach har pratat om, och då blir dina försök att "glimta" både missriktade och svåruppfattade.Jag tycker att det ser ut som att du inte har koll på Gealachs argumenterande i den här frågan, eftersom du ställer dig undrande om det bara skulle vara heterosexuella som får njuta av sex. Menar du att du har läst in det i Gealachs inlägg? Då får du faktiskt ta och läsa HELA tråden litet noggrannare!Jag råkar veta en del om Gealachs åsikter i frågan och jag tror mig kunna påstå att både hon och jag är helt överens. Men för säkerhets skull skriver jag ut det i klartext. Det kan sammanfattas så här:• Sexuell läggning är något man föds med.• Det hör till varje människas rätt att själv välja hur man vill leva sitt liv och med vem, oavsett kön, så länge man inte skadar någon.• Om dessa livsval sticker i ögonen på somliga individer, så är det dessa senare som har problem.Tydligt nog?
    Oj oj oj igen. Tokigt att det inte framgick, har jag sonat mitt brott så vi kan fortsätta? Jag instämmer i de punkterna. Och nej, jag tolkar det inte som att Gealachs anser att endast hetrosexuella ska njuta av sex.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:45:14 följande:
    Nä, jag har inte heller tänkt så om (de flesta av) mina manliga vänner. Men jag tror att sexuella tankar för män ligger närmare tillhands än för oss. Det verkar inte bättre. En av mina manliga vänner berättade till och med att han var medveten om vad hans SYSTRAR hade för BH-storlek. Han sa, att han liksom alltid registrerade BH-storleken hos en kvinna automatiskt...
    Okej, må så vara att du upplevt det så. Väldigt ledsamt att du upplevt det så...  Men jag tror inte att mannen har starkare sexualdrift, inte alls. Snarare tror jag att det är mer ok för en man att leva ut och tala om sina lustar än vad det är för en kvinna. Märk väl att jag inte säger att det jag tror är sanning, ej heller påstår jag att det ÄR så. Men så upplever jag det. Jag gillar inte att dra allmänna slutsatser baserat enkom på mina egna upplevelser och erfarenheter.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 21:55:05 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:41:42 följande: Hitler lät till och med bränna biblar på sina bokbål. Och jag tycker att det är så LÅGT att dra upp att numera gamla människor var med i Hitlerjugend som 14-åringar. Vad kunde en 14-åring veta? Och hur mycket val hade de, ens om de hade velat avstå? Inte ens de vuxna fick ju veta sanningen om koncentrationslägren och annat elände förrän efter krigsslutet.
    Jag är helt övertyga om att den stora massan var mycket väl införstådda med vad som skedde, men de valde att blunda. Möjligen av rädsla.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 22:00:50 följande:
    ..Ja, vi som läser här skulle till exempel kunna få inrycket att lesbianism och en nära relation med Fan själv är... hopkopplat på något sätt.
    Men homoexuella och bisexuella är liksom ingen klump av likadana männsikor, som tänker och tycker lika i alla lägen! Lika lite som alla hetrosexuella tänker och tycker likadant. Att klumpa ihop männsikor på det sättet känns helt befängt.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-01 22:03:42 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 21:58:30 följande: Ja, det där problemet - hur det onda kan finnas trots att Gud finns - har ju de lärde tvistat om i alla tider. Det har till och med ett särskilt namn, som jag inte kommer på nu. (Det börjar på T.)Man kan kanske tänka sig, att Gud inte är helt allsmäktig. Utan att det Goda och det Onda hela tiden ligger i kamp med varandra. och att det är upp till oss människor att välja vilken sida vi vill stödja i kampen..?
    Teodicéproblemet.
  • Mori
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:43:45 följande:
    Det är det som liksom retar mig mest med kristna fundisar - ja, vi VET att ni tror att vi kommer pinas i efterlivet. Kan ni VÄNLIGEN sluta sabba DET HÄR livet också för oss då?Det är inte som att Jesus sade att "I skolen gå från dörr till dörr och plåga alla stackare som inte tror på mig, tjata och likt djävulen skräna om att ni har sanningen, och tvinga på alla ovilliga ordet, och I skolen se till att alla lagar och regler ska ske enligt det ni tror är min faders vilja!"Han sa "sprid ordet". Varken mer eller mindre. Allt annat är för tusan terror. Minns fortfarande det "söta" brev vi fick, som var riktigt ruggigt - en "fin" liten berättelse om två män på dödsbädden, där en levt ledigt och glatt utan gud, och som kved och led och grät på sin dödsbädd, medan den andre som varit god och from och helgat guds namn dog milt och fint med ett leende på läpparna. Gissa vart min fundis-fientlighet föddes...
    Precis Dorian. Vi föddes ju med en egne vilja, en vilja att välja Guds eller någon annas väg! (Om vi nu utgår ifrån att Gud är skaparen ) Då torde de ju stå oss alla fritt att välja vår väg, utan att förföljas av vänliga själar som vill "vill bota våra åkommor". Och ska vi utgå ifrån predestinationsläran, så spelar det ju ingen roll, vi har ju ändå fötts till syndare, och vi KAN INTE sona våra "brott"
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?