Gabriella S skrev 2007-09-06 21:01:36 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 07:42:32 följande:
Nej du, det ÄR faktiskt så. Och det ÄR faktiskt en vanlig orsak till otrohet också, har jag läst, att den delen av hjärnan som alltid är på jakt efter top-drawer genes till sina barn kickar in. Och kanske - i alla fall för tillfället - övervinner både samvete och moral.(Lustigt att DU tar upp otrohet, förresten, med din egna "intressanta" relationskonstellation...)
Nej, det är inte så. Folk är otrogna för att människan inte är skapt för livslång monogami. Vilket skilsmässostatistiken, otrohetsstatistiken och att allt fler söker alternativ till monogamin visar med all önskvärd tydlighet. Det är inte FEL att leva monogamt, folk får leva hur de behagar, men om man inte gör det som ett genomtänkt beslut, utan bara på ren "default" som någon skrev, så blir det fasligt lätt pannkaka av alltsammans.
Om det enbart handlade om mannens vilja att sprida sina gener, skulle det inte vara instinktivt ovilligt att nyttja skydd då? Bara vilja få barn på barn på barn, vilket istället få män vill? Och skulle då inte kvinnor som inte är singel vara ovilliga till otrohet, när de i realiteten är lika ofta otrogna som männen?
Om det finns en sanning så är det att allt sådant är dravel. Det ENDA skälet till att människor är otrogna är för att vi gillar sex, och gärna vill ha sex med fler än en person i livet. Vi är sociala varelser, inte gamar (som är de enda fåglar som faktiskt är verkligt monogama, och därmed bland de enda djur som är det också).
Kolla på bonobon, dvärgschimpansen. De har sex mest hela tiden. De löser gräl med sex, de har sex för att det är kul, de har sex för att de tycker om varandra - det stärker sociala band inom gruppen. Och de är - tillsammans med schimpansen - vår närmaste släkting. Om vi bara skulle vilja ha sex för att para oss, skulle vi som de flesta djur ha fasta perioder för vår fortplantning. Kvinnor skulle löpa en eller två gånger om året, inte vilja ha sex året om, till och med under graviditet.
Och nej, det är inte ett dyft konstigt att jag tar upp otrohet, eftersom det är något jag funderat mycket och länge på; att jag och min flickvän valde att leva flersamt hänger ihop med att jag (vi) INTE ville vara otrogna, men inte heller trodde på livslång sexuell monogami.