Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-06 15:38:24 följande:

Någon fråga något om vad som är normalt.Rent biologiskt och kroppsligt så passar ju kvinnans och mannens kön med varandra så det kan väl vara en referensram till vad som är normalt om man nu vill utgå ifrån det?
    Det betyder inte ett dyft. Mannens kön passar även i rumpan och munnen. Och flera djurarter idkar samkönat sex, vissa till och med vanligt och regelbundet.
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 16:31:12 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 16:28:28 följande:
    Du har då verkligen missuppfattat mig! Jag har aldrig sagt så som du skriver!Tror du att det är så jag tänker så är det du som verkligen har fördomar!
    Så för att jag ger dig svar på tal har jag fördomar?

Du säger att saker som är ovanliga är onormala. Nå, om kjol på män är onormalt så torde väl rullstol också vara det. Eller är det skillnad på HUR man är ovanlig?
  • Dorian Ertymexx
    Ahdela skrev 2007-09-06 16:54:53 följande:
    Om man nu som kristen tycker det är så hemskt med homosexuella för att det står i bibeln så förstår jag inte varför man då inte tycker att allt annat som står där är lika hemskt som tex det här med att äta skaldjur eller att stena dem som varit otrogna.Men om man inte lever efter det där med att stena otrogna till döds men avskyr homosexuella så har man ju onekligen VALT att tycka illa om homosexuella.Får man alltså välja lite hur som helst i bibeln, det som passar bäst?
    Japp. Bibeln är fundisens smörgåsbord!
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-06 17:16:39 följande:

ok.Det var bara en observation jag gjort att snoppen och snippan lixom verkar tillverkade för varandra men jag måste sett fel Ja det är väl shimpanser bl.a som har sex med samma kön tror jag?
    Japp. Men de som verkligen har sex ofta, och då oavsett kön, är bonobos, eller dvärgschimpanser som de tidigare kallades.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-06 17:27:10 följande:

Ja det skulle inte förvåna mig om alla djurarter hade det med tanke på att människan oxå har det.Men det är mycket som är naturligt bland djuren så vet inte om man kan jämföra oss med dom ändå?Verkar vara svårt att komma fram till vad som ska anses som i "grunden naturligt beteende" eller ej i den här tråden
    Därför att det inte FINNS ett sådant för vår art. Vi är styrda av fostran, och därför kultur, inte av instinkt.
  • Dorian Ertymexx
    Elinore skrev 2007-09-06 17:43:34 följande:
    TamagalJo..det finns säkert saker i bibeln som inte är perfekta.. men, så är det nog överallt.. och jag känner att det viktigaste är ju tron..inte att man kan bibelcitat i huvudet Men, för mig känns det iaf mkt främmande att som homosexuell gifta sig i kyrkan, när bibeln säger att det är meningen att äktenskapet är mellan man och kvinna...I kyrkan gifter man sig inför gud... (inte för att det är en fin lokal, mysigt osv.. som många säger) Därför förstår jag inte varför vare sig folk som inte är troende eller gay vill gifta sig där..det är ju en lögn isåfall... att lova saker till en gud man inte bekänner sig till...
    Delvis sant. Jag håller med om att det är hyckleri att gifta sig inför gud om man inte är troende, har haft premaritalt sex, är samkönad eller något annat som hela bibeln pratar om - OM kyrkan i fråga är bokstavstrogen och går efter hela bibeln. Men om man kan viga par som haft sex, som varit gifta förr, ja, då är homosexuella liksom en smal sak att oroa sig för.

Och vad bibeln säger... det beror på vilken del av bibeln du syftar på. Som sagt, bibeln säger att vi ska stena folk om de diskar på en söndag eller bär kläder av annat än bomull. Eller om en kvinna är i kyrkan när hon har mens. Det följs inte heller, är det då hycklande det också?

Följar man NT står det långt mindre om sådant, och mig veterligen inte ett dyft om homosexuella. Om alla gamla regler inte längre gäller, och det är Jesus nya bud som är grejen, varför ska just DET stycket ur GT hållas fast vid så nitiskt? Varför inte istället inse att gud i exakt samma hårdhet pratat om att stena störiga barn?
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 18:29:04 följande:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m24621302.htmlhär är väl lite av ett bevis iallafall att det än idag inte är vanligt att se män i kjol.
    Det är inte ett bevis på något annat än vad vi redan vet - att den stora majoriteten på Fl är småortsboende normis-mammor som inte ens vet vad synt är, än mindre sett syntare.

Ställ samma fråga på Lunarstorm, Helgon, Darkside, Qx, Facebook eller egentligen någon annan site som inte är för normismammor, och du kommer få ett HELT annat resultat.

Det vore som att fråga mig om jag sett många gifta sig. Svaret är nej, bara ett par. Det betyder inte att jag inte tror att vigslar kan vara vanligt för det.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-06 18:47:30 följande:

men visst måste vi vara styrda av instinkt ..delvis?Tex menar man ju att vi styrs av vårat luktsinne i val av partner, vissa egenskaper ärvs ju genestiskt osv?Man är ju inte den man är bara pga av uppfostran och miljö, om jag inte minns fel så brukar man säga att 50% är gener och 50% uppfostran i hur man blir som person.
    Nope, vi styrs inte av instinkt. Eller väldigt litet i alla fall.

Gener har inget med instinkter att göra, inte heller arv. Det är bara saker som är vår grund, vår bas, som avgör hur lätt vi har att ta till oss olika sorters lärdomar (lyfta tungt, lära oss intellektuella kunskaper, lära oss att umgås med andra etc). Instinkt är tex om du automatiskt skulle visa brösten för varje snygg kille du ser, utan att reflektera över det.

Instinkter vi har är att hålla andan under vatten, att rygga undan från eld, att backa när något viftar mot oss - och även det kan vi lära bort, så det är inte särskilt starka instinkter. Försök att lära om en lövgroda dess instinkter. Det är i princip omöjligt.
  • Dorian Ertymexx
    Elinore skrev 2007-09-06 19:10:18 följande:
    dorian...det kan ju inte bli en "smal" sak att viga homosexuella?Det är ju inte det äktenskapet är till för?Jag går inte till djurgårdens arena och hejar på AIK, jag går inte till en buddist på söndagarna heller... (du försår vad jag menar tror jag...)Äktenskapet är till för en kvinna och en man...sen om homusexuella får någon annan typ av "giftermål" är väl jättebra... dom är inte sämre människor... men, det är fel att vigas i guds hus när bibeln säger tvärt emot.Rådhuset är en perfekt plats om man är homosexuell tycker jag.Ps. vart i bibeln står det att en kvina inte får vistas i kyrkan under mens? Ds
    Du missar poängen. Om du endast ska viga de som gud (eh, hur man nu vet vad han vill, utöver ens egen mycket subjektiva tolkning av bibeln, eller delar därav) inte ogillar, då måste du kolla om de som ska vigas är oskuld, om deras föräldrar är med på det, att de inte är sterila, och att de inte varit gifta förr. Och - och jag kan ha fel här, minns inte så noga - att det fördelas hemgift.

Kyrkan ska dessutom se till att ingen som kommer in har mens (ety de annars måste stenas, enligt bibeln dvs guds vilja). Det går inte att plocka russinen ur kakan, och säga att gud inte vill att homosexuella ska gifta sig, men skita i alla andra regler. Så plocka sten och stena alla i syntetmaterial, som gör något på söndagar, etc.
  • Dorian Ertymexx
    Elinore skrev 2007-09-06 19:26:45 följande:
    du missar nog min poäng oxå...vart har du tagit dessa inlägg ifrån?Att man ska stena barn? eller dom som diskar på en söndag?Att tjejer inte ska komma in i kyrkan under mens?(Alla är välkommna i kyrkan....men, alla får inte vigas, just för att det är stiftat till man och kvinna)du kan ju inte bara hitta på massa saker?
    Läs. Gamla. Testamentet.

Det här är ju pinsamt, jag som ateist smiskar rumpan med kristna i bibelkunskap...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?