Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Atamon igen: jag kan också tycka att det är löjligt med kvinnor som har kn*llat runt och inte levt enligt det kristna budskapet alls - i många fall har ett par barn redan till och med, och då INTE med den som dom gifter sig med - och som ändå ska gifta sig i Kyrkan bara för att få uppmärksamhet och leka prinsessa.

Det är en annan diskussion, men jag kan säga vad jag tycker om det i alla fall: jag tycker att den enskilde prästen som tillfrågas om han vill viga ett par, ska ha rätt att säga nej när han har träffat dom under det förberedande vigselsamtalet. Om det kommer fram just sådana saker. Eller att paret saknar grundläggande kunskaper om kristendomen.

Däremot tror jag inte på ett generellt förbud för vissa heterosexuella att gifta sig i kyrkan. Det är deras ATTITYD som måste undersökas, och det kan bara den enskilde prästen göra när han träffar dem.

• Gabriella S

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:40:22 följande:

Precis som Belgien inte består av pedofiler. Kan ju istället vara så att man faktiskt arbetar hårt för att få bort dem och på så vis får fast fler än andra länder.
    ...fast det kan bli lite svårt med motivationen, när de höga polischeferna själva förses med småpojkar och -flickor från pedofilnätverket...
  • Gabriella S

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:40:22 följande:
    [citat]
    Gabriella S skrev 2007-08-30 13:33:20 följande:
    Haha det var den värsta generaliseringen av människor jag nånsin hört (läst). Visst Nederländerna har ingen bra lagstifning gällande prostitution och narkotika...men bara för den skulln så är knappast allt åt helvete i det landet.

Det är en del av den allmänna normupplösningen. Den har gått så långt att den kan tillåta att kvinnor säljs i skyltfönster och att ungdomar får köpa hasch på caféer. Och då är nästa steg i den normupplösningen att tillåta äktenskap mellan folk av samma kön... Allting hör ihop!

• Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-30 13:33:58 följande:
    Gabriella S- Tror du verkligen att hälften av Beligens män är pedofiler?
    Nejdå - jag överdrev lite nu. "Hyperbol", du vet! :)

Ett plan nödlandade på vatten och hotade att sjunka. "Save the children!" sa svensken. "Fuck the children!" sa amerikanen. "And do we still have time for that..?" sa belgaren... =)
  • Gabriella S

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:46:18 följande:

Jaha men det kan ju inte dem som adopterar barn heller, eller hur.
    Nja - dom har väl i alla fall försökt i dom flesta fall..?! =)

(Nä, nu måste jag slita mig härifrån.)
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-30 19:32:29 följande:
    Men du kan ju inte på fullaste alvar mena att allt som står i bibeln ska följas, såsom det står skrivet utan att ta hänsyn till samhällets utvckling. Tänker till exempel på att den som är otrogen eller för den delen homosexuell och aktiv sådan, ska stenas till döds?
    Nu har du inte läst tråden, ser jag. Men jag kan ta det IGEN:

Jesus "tog tillbaka" - eller mildrade - vissa mosaiska påbud. Till exempel det om att stena äktenskapsbryterskor. "Gå och synda icke mer" sa han, när han hade fått iväg dom som ville stena en kvinna.

Likaså så tog han tillbaka förbudet att arbeta på Sabbathen - om det var till människans eget gagn.

Samt förbudet mot att äta fläskkött (eller om det var skaldjur) - överhuvudtaget, så sa han att vad man äter inte är så viktigt, eftersom det har sin naturliga utgång genom tarmarna. Det är det som skadar själen som vi ska akta oss för.

Jesus stod för sunt förnuft i alla lägen!

MEN observera att det inte står någonting i något av evangelierna om, att han skulle ha tagit tillbaka eller mildrat förbudet mot homosexuella förbindelser. Jesus var ju allsmäktig, så hade han tyckt så, så hade han med all säkerhet ordnat en situation där han hade talat om detta och välsignat något homopar.

Nu gjorde han inte det, och då måste vi utgå ifrån att det som står i GT gäller fortfarande!!!
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-30 19:57:05 följande:
    Du menar alltså att om sverige inför kyrklig vigsel av homosexuella, så kommer det i det långa loppet leda till att man kan köpa en kvinna i ett skyltfönster.Ju mer jag läser av dina inlägg så slås jag av tanken av att du på något sätt förskönar Sverige... Jag hoppas du är medveten om att prostitution förekommer i mycket stor skala även i sverige om än dold. Jag hoppas att du läst om all härvor av barnporr där poliser och läkare är involverade, och då inte på något trevligt sätt.  Enda skillnade mellan sverige och tex Nederländerna är vad som står i själva lagstiftninge, det förekommer ju likförbannat trots lagarna här i Sverige.
    Ingen fara, jag vet allt det där (tro mig...). Men det är ändå stor skillnad på att tillåta något i lagen och att inte tillåta det (även om det sker ändå). Lagen säger ju ändå vad som BÖR gälla i ett land. Vilken människosyn som landet står för OFFICIELLT.

Och ja, jag är övertygad om att allting i den allmänna normupplösningen hör ihop. Det har blivit allmänt att våldta kvinnor, att fuska till sig bidrag, att ha sex med samma kön, att ha sex med djur (som faktiskt är lagligt i Sverige), att vara otrogen, att sparka på den som redan ligger, att flera ger sig på en ensam i ett slagsmål, att tränga sig in i gamla människors lägenheter och råna dem på deras besparingar...

De gamla hederskodexen gäller helt enkelt inte längre.
  • Gabriella S
    Kajee skrev 2007-08-30 21:16:43 följande:
    Men vad är det som säger att Bibeln är komplett i det skick som den trycks och ges ut idag? Eftersom man nu har hittat Judasevangeliet så kan det mycket väl finnas fler böcker som har redigerats bort. Någon har någon gång valt och valt bort delar ur Bibeln. Vd som är den sanna Bibeln kan vi aldrig veta säkert. Det är fullt möjligt att Jesus tagit de homosexuella "i famn" i någon av de böcker som redigerats bort.
    Det är ju lätt att kolla om det finns något sådant i Apokryferna. Vi vet ju vilka det är. JAG orkar inte leta, men du får gärna göra det. I och för sig så tror jag att RFSL-lobbyn hade slagit på stora trumman redan, ifall det hade funnits där...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-30 20:24:20 följande:
    Gabriella S: Jag har läst, jag är full kapabel till det. Om Jesus inte tagit tillbaka det han sagt om homosexuella sexuella handlingar, då innebär ju det i praktiken att de ska straffas med döden. Så skrev du ju i ett tidigare inlägg att det står i bibeln.13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos enkvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas meddöden, blodskuld låder vid dem.  För övrigt vill jag tillägga att vi idag lever i ett samhälle då ett stort antal, mycket stort antal människor inte lever så som bibeln föreskriver. Av flera skäl, då vissa anser det förlegat, och vissa inte alls tror på varken bibeln eller någon gud alls. För mig är bibeln inte en "sanning", men jag respekterar de som ser den så. Just för att det inte är sanning för mig, och för att jag inte respekterar sättet att se på homosexualitet eller för den delen sexualitet i allmänhet så har jag helt tagit avstånd ifrån kyrkan i mitt liv.
    Jo, men nu var det ju ATT GIFTA SIG I KYRKAN vi talade om. Det är ingen som har sagt att homosexualitet ska förbjudas i lag och straffas med döden eller på annat sätt. Men ska man gifta sig i Kyrkan så måste man ju för *svordom* hålla sig till det som står i Bibeln! Annars blir det ju helt absurt!!!

Dom homosexuella kan ju redan idag ingå partnerskap och få samma juridiska rättigheter som heterosexuella par. Det känns som att dom bara vill bråka - och att en massa do-goody PK-käringar (som Mona Sahlin) hakar på bara för att framhäva sig själva!
  • Gabriella S
    Arcoiris skrev 2007-08-31 09:38:11 följande:
    Fia; jag förstår din poäng, men det finns ju homosexuella kristna. Borde inte DE få gifta sig i kyrkan?Det finns ju faktiskt homosexuella präster tom. Konstigt att de finns om hela religionen skulle gå emot det?
    Ja, det ÄR konstigt. Och det är nästan bara den mesiga Svenska Kyrkan, som alltid vänder kappan efter hur vinden blåser i samhället utanför, som tillåter det. Felet ligger här hos Svenska Kyrkan och inte i religionen.

Den Katolska Kyrkan och den Grekisk-Ortodoxa kyrkan (som tillsammans har många miljoner medlemmar) skulle aldrig tillåta något sådant. Och inte frikyrkorna heller.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?