Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

jenesaispas skrev 2007-09-01 09:42:17 följande:
    HI alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet. I så fall - varför är det sådant tjafs om det? Om nu inte Jesus sagt något negativt om det, borde då inte kristna tycka att det är OK?
    Det finns de som gärna ser att allt som inte är explicit tillåtet är förbjudet. Särskilt om detta något är något de själva inte förstår (somsagt tidigare är det få som argumenterar för att "tjabba på internetforum" skulle vara förbjudet)

Jesus sade varken ja eller nej om homosexualitet. Samkönade förhållanden av det slag som vi menar när vi idag talar om homosexualitet fanns inte, eller snarare tänktes inte på i termer av "förhllande" eller "äktenskap" på den här tiden, så det är inte konstigt att Jesus inte uttalade sig om det (eller om internettjabbande).
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-09-05 08:53:15 följande:
    Så för att kunna fastställa vad som är naturligt så måste man jämnföra oss med djur? Nej tack.
    Men vad är då kriteriet på vad som är "naturligt"? Innehåller ordet något överhuvudtaget, eller är det bara (som man lätt kan misstänka) en etikett på "Saker jag tycker om" som är vald för att låta opartisk, men positiv.

"Naturligt" låter ju, vid okritiskt hörande, mer övertygande och allmängiltigt än "På sånt sätt som jag gillar".
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:

Här kommer min teori huruvida det är naturligt eller inte...Titta på bilder med lesbiska förhållanden, då kan du tydligt se att den ena ska föreställa "mannen" i förhållandet.

[...blandade fördomar bortklippta...]
    Tänk, din (fördomsfulla) bild passar inte alls in på de lesbiska förhållanden jag känner till. Och inte heller den motsvarande manliga varianten heller, faktiskt. Beror det på att jag känner de enda bögparen i världen som inte inordnat sig i ett manligt/kvinnligt förhållande, eller på att du är fördomsfull och untan verkliga erfarenheter, tro?
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:37:24 följande:

Självklart finns det undantag, men du kan ju inte ha missat att se det som jag beskriver.
    Jag har sett det i kvällspressen, men inte i verkligheten. Jag litar mer på verkligheten än kvällspressen
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:23:59 följande:

varför gör ni er dummare än vad ni är? min 10-åriga brorsa skulle förstå min textade teori på en gång. jag orkar inte sitta sänka diskussionen till ett läge då jag måste förklara vad jag menar, huruvida jag tycker det är manligt med kort hår, om jag tror på undantag osv... sånt framgick i min text och mitt svar.jag diskuterar hellre med människor som fattar något.
    Vi gör oss inte dummare än vi är, vi bara påpekar det dumma i vad du skriver. Men det kan ju vara lite känsligt, förstås :-P
  • Moxie
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:54:39 följande:
    Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:)
    *vinkar sig med i den sunda gruppen*

Gissningsvis är det så att det är rätt många som hör hit, men det är de fåtaliga extremerna som hörs mest. Som vanligt...
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 12:13:59 följande:

visst finns det killar som har klänning och sminkar sig men de tillhör ju kategorin transvestiter, och vad betyder det ordet då?
    Kända transvestiter som David Beckham...
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 12:46:06 följande:

jag har sett det i både kvällspressen och verkligheten, men om du vill blunda för det så är det upp till dig. det är ju trots allt ganska orelevant.
    *sucka* Jaja. Jag "blundar" väl då. Det där är annars en typisk självuppfyllande åsikt - Är man av åsikten att "alla förhållanden har en 'man' och en 'kvinna'" så kommer man automatiskt att hitta det, eftersom personerna i ett förhållande alltid är lite olika, på något sätt, och alltid delar upp sysslorna mellan sig, på något sätt.

- Jo, asså, hos oss är det Lisa som brukar natta barnen, och Stina får lite tid att sitta framför datorn på kvällen...

- Ha! Där ser ni! Lisa är den omvårdande kvinnan och Stina den datornördige mannen! Klart som korvspad!

- Va? Nämen...Asså det brukar vara Stina som tar hand om barnen på morgonen innan dagis och som matar katterna, medans jag tar hand om räkningarna

- Ha! Där ser ni! Stina är den omvårdande kvinnan och Lisa "Mannen i huset" som sköter ekonomin, minsann!!!

...osv. Oavsett hur man gör så kan man om man vill, och inte har någon specifik definition på vad som är "manligt" och "kvinnligt", i en given situation stämpla alla som inte gör exakt samma sak samtidigt hela tiden som mer eller mindre manliga och kvinnliga.

Om man inte har en specifik definition, då. Därav att vissa försöker få dig att tala om vad du egentligen menar. Att du då inte verkar ha någon särskild mening mer än "det där vet du väl" styrker ju bara känslan av att det är allmänna fördomar och förväntade mönster som är ute och spelar.
  • Moxie
    Moxie skrev 2007-09-05 13:04:17 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 12:46:06 följande:*sucka* Jaja. Jag "blundar" väl då. Det där är annars en typisk självuppfyllande åsikt - Är man av åsikten att "alla förhållanden har en 'man' och en 'kvinna'" så kommer man automatiskt att hitta det, eftersom personerna i ett förhållande alltid är lite olika, på något sätt, och alltid delar upp sysslorna mellan sig, på något sätt.
    Innan någon får för sig att jag sagt något jag inte sagt: Det hindrar naturligtvis inte att det *finns* förhållanden med utpräglade (sociala) könsroller. Både bland homo- och heteropar. Men därifrån till att hävda att det alltid eller ens för det mesta är så är det ganska långt.
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:06:28 följande:

Åh, det finns hundratals faktorer. Men kort beskrivet:Typiska tjejkläder: snäva byxor, tunika, tajta tröjor, kjol, klänning, klackskor m.mTypiska pojkkläder: Inte lika tajta byxor, inte lika tajta tröjor, absolut inte kjol eller klänning.Typisk kvinna på fest: Klänning eller en snygg glittrig topp, uppsminkad.Typisk man på fest: kostym, skjorta och jeans eller finbyxor, osminkad.Ja nu har jag försökt att beskriva en typisk bild men mycket kortfattad.Förundransvärt att du missat det här.
    Men nu var vi ju där med kläderna igen. Det var ju inte relevant, sade du ju tidigare...

...och tittar jag ut genom fönstret där jag sitter, där just nu massor av nybörjade studenter myllrar omkring, så ser jag ett skitlass unga som inte alls följer ditt mönster. Jag har en liten son som idag gick till dagisfotograferingen i tunika/klänning (beroende på hur man uppfattar längden) vilket inte verkar ha förvirrat personalen där iallafall...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?