Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 12:46:06 följande:
jag har sett det i både kvällspressen och verkligheten, men om du vill blunda för det så är det upp till dig. det är ju trots allt ganska orelevant.
*sucka* Jaja. Jag "blundar" väl då. Det där är annars en typisk självuppfyllande åsikt - Är man av åsikten att "alla förhållanden har en 'man' och en 'kvinna'" så kommer man automatiskt att hitta det, eftersom personerna i ett förhållande alltid är lite olika, på något sätt, och alltid delar upp sysslorna mellan sig, på något sätt.
- Jo, asså, hos oss är det Lisa som brukar natta barnen, och Stina får lite tid att sitta framför datorn på kvällen...
- Ha! Där ser ni! Lisa är den omvårdande kvinnan och Stina den datornördige mannen! Klart som korvspad!
- Va? Nämen...Asså det brukar vara Stina som tar hand om barnen på morgonen innan dagis och som matar katterna, medans jag tar hand om räkningarna
- Ha! Där ser ni! Stina är den omvårdande kvinnan och Lisa "Mannen i huset" som sköter ekonomin, minsann!!!
...osv. Oavsett hur man gör så kan man om man vill, och inte har någon specifik definition på vad som är "manligt" och "kvinnligt", i en given situation stämpla alla som inte gör exakt samma sak samtidigt hela tiden som mer eller mindre manliga och kvinnliga.
Om man inte har en specifik definition, då. Därav att vissa försöker få dig att tala om vad du egentligen menar. Att du då inte verkar ha någon särskild mening mer än "det där vet du väl" styrker ju bara känslan av att det är allmänna fördomar och förväntade mönster som är ute och spelar.