-
Men det finns ju en hel drös med människor (hetro) som inte kan eller vill få barn, och ändå vill dom gifta sig....Tänka sig!Gabriella S skrev 2007-08-31 20:46:30 följande:Fast det är ju inte några SMÅ teknikaliteter, när det gifta paret måste ta hjälp av någon utomstående för att skaffa barn! Barnalstrandet är ju ett av de stora syftena med hela äktenskapet och vigseln...
-
Nog tycker jag också att man ska få besöka krykan utan att själv vara troende, utan att få onda ögat av pastorn eller församlingen. Man måste ju få en chans att söka tron, eller närvara vid en väns bröllop, eller vad det nu kan vara. Men jag har faktiskt lite svårt att förstå VARFÖR man vill vigas inför Gud om man inte tror på denne Gud. Ska försöka att inte klampa på någons lilltår nu, men jag som inte tror på Gud struntar fullkomligt i att få vårt äktenskap välsingat. Och jag är inte ett dugg intresserad av att lova saker i en kryka. Det fixade vi så bra ändåMian1 skrev 2007-08-31 22:28:00 följande:upp till kyrkan att bestämma, tycker att homosexuella skall få ingå partnerskap utan att själv vara homo och tycker att kyrkan ska få vara kyrkan man beöver inte vara kristen eller gift i kyrkan men vill man vara det så får man väl rätta sig efter kyrkan
Och om man då lägger till det faktum att jag är bisexuell, så finner jag än mindre nöje att ha en präst närvarande vid mitt bröllop. En präst som ed stor sanno0likhet hade tänkt och tyckt en del om han/hon veta om min sexuella läggning. Men om han/hon inte vetat, hade denne med glädje vigt oss.... Trams! Blir jag inte respekterad för den jag är, då får det vara. -
Moxie skrev 2007-08-31 22:48:53 följande:Nej, det har jag aldrig begripit heller. Men frågan rör sig väl snarare om de som är troende *och* homosexuella, kan tänka.
Ja precis Men här i tråden känns det som om en del gör antagandet att allla homo och bi absolut vill gifta sig i kyrkan, vilket jag tvivlar starkt på. Precis som du säger borde frågan kretsa kring de TROENDE homo och bi som vill gifta sig i kyrkan.
Och då undrar jag följande. Hur tänker man som religös homo när man fördöms av sin tro för sin läggning? Hur finner man ork och kraft att fortsätta tro? Hur resonerar man som homo då man läser de stycken som refererats till i tråden?
-
Nej, och det har heller inte jag påstått Men det är ett faktum att många i den kristna kyrkan faktiskt inte har en särskilt liberal syn på homosexuella. Och det måste ju väcka en del frågor inombords om den Gud man sätter sin tro och tillit till fördömmer det man är!? Jag hade inte kommitfram till min sexuella läggning då jag medverkade i krykan, så jag behövde inte tänka på det då.Shadilly skrev 2007-08-31 22:57:04 följande:Som jag tidigare sagt, alla kristna är inte homofober, och alla kristna tolkar inte bibeln på ett homofobiskt sätt.
-
Nej, det är möjligt att jag inte har en rättvis syn på saken, men bara här i tråden finns det ju ganska många som inte ser med blida ögon på homosexualitet. Och i de två församlingar jag har varit delaktig i har det inte heller varit accepterat. Men jag syftar i huvudsak inte på vad "männsikor" säger utan på det som här i tråden referats till i bibeln angånde synen på homosexualitet. Jag kände faktiskt ett i mitt tycke ganska startk motstånd till mig i församlingen redan som barn. Då jag inte är döpt och mina föräldrar inte är troende. Många av barnen i församlingen förbjöds av sina föräldrar att umgås med mig.Shadilly skrev 2007-08-31 23:11:44 följande:Beror inte det lite på i vilken församling man är? Jag träffar nästan inga som tycker att det är fel att vara homosexuell, så jag skulle nog säga tvärtom ifall jag bara baserade mitt svar på personlig erfarenhet.Ingen skulle väl ha tillträde till kyrkan om man resonerade på så vis att varje gång någon människa har uttalat sig i Guds ställe så är det en sanning. Inte ens Jesus skulle få komma in i så fall Man människors förakt är så klart alltid tungt att möta, oavsett varför man drabbas.
-
Shadilly skrev 2007-08-31 23:46:12 följande:Det är ju ett lustigt sätt att vilja välkomna dig i Guds gemenskap, genom att stöta ut dig! Listigt resonemang. :-P Det lyckades bra antar jag, du är idag en praktiserande, trygg kristen som känner sig välkomnad i Herrens gemenskap? För det är ju trots allt på frukten man känner trädet Kristna homofober är ganska gapiga och tar därför rätt stor plats och hörs bättre. Tråkigt nog.Jag tror dock mera på att bibeln talar om sexmissbruk och utnyttjande än homosexuell kärlek, eftersom det man "översatt" från början talat om prostitution och rituell sex i hednatempel...
Ja listigt är ju precis vad det var Kan än idag bli arg över att vuxna människor är så inskränkta.
Jag håller med dig gällande hela ditt inlägg. Men jag vill tillägga att det inte var enbart därför jag inte fann min plast i den kristna tron. Många andra faktorer spelade också in!Och jag instämmer till fullo i dina tankar kring bibelns syn på homosexualitet.
-
Täbder du på ALLA män?? Det gör inte jag, inte varenda kvinna heller.jenesaispas skrev 2007-09-01 14:50:50 följande:Men man kan ju välja att avstå, annars skulle jag ju försöka hoppa i säng med varenda karl jag ser bara för att de existerar?Man väljer inte sexuell läggning, men man väljer om man ska leva ut den eller inte. Även som heterosexuell kan man ju välja att låta bli att ha sex.
-
Men om man som du och även m¨ånga andra skrivit har en egen villja. Och om man väljer vem man har sex med, då får väl den "lockade" mannen eller kvinnan hålla sina lustar i styr. Alltså, det GÅR ju om vi ska gå enligt den teorin inte att locka någon. De väljer ju själva!Gabriella S skrev 2007-09-01 20:40:44 följande:Jag tror du har misstolkat mig. Jag skrev aldrig att just homosexuella splittrar familjer - det gör ALLA som lockar en man eller kvinna bort från hans eller hennes partner och barn. Det här kom upp i diskussionen, när någon skrev att homosexuella inte kan välja bort att leva homosexuellt. Då sa jag, att även vi som är heterosexuella är tvungna att välja bort våra passioner ibland - så jag vet att det GÅR. Man kan ju inte heller som heterosexuell leva ut varje kärlek, om det innebär att man måste offra sina barn eller splittra den andres familj. Eller om det innebär något oetiskt, som att den som jag åtrår är min patient, klient, student eller något sådant.
-
Du får sucka hur mycket du vill! Det skrev smed glimten i ögat. Jag förstår mycket väl var du vill komma Men jag ser ingen skillnad på homo och hetrokärlek. Alltså, JAG tycker inte att homos ska avstå sex för att göra de som anser homosexualtet vara en synd. VILL de avstå för sin egen skull så varsågoda, men inte för att någon annan vill det. Vi måste trots allt respektera varanda. Jag respekterar att tex Gabrielle S tycker som hon gör och lever som hon gör.jenesaispas skrev 2007-09-01 20:45:18 följande:*suck*Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt.
Och tyvärr får man som bi eller homo mycket ofta höra sådana klumåiga kommentarer som syftar till att homosexuella per automatik är översexuella och tänder på allt som rör sig. -
Igen, det var skrivet med glimten i ögat vilket uppenbarligen inte framgick. Men varken homos eller hetros är toksexuella och tänder på allt och alla. Homosexuella lever också i livslång trohet. Och jag begriper inte varför det ska vara hetrosexuelle förunnat att få njuta av sex?! (ja, jag har fattat att vissa säger att Gud anser det vara en syndDaou skrev 2007-09-01 20:59:58 följande:Övertolkar du inte litet väl mycket nu?Gealach presenterade en tillspetsad formulering för att förklara innebörden av att _ha_ en sexualitet - oavsett inriktning - och i vilken grad man väljer att leva ut den.Det är ett så kallat debattknep, typ, som du verkar ha missat. Gå tillbaka och läs om!