Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-04 19:48:43 följande:
    Gud dømmer ja, men vi står på hans ord og sier hva som er rett og galt!! Nu er det jo ik så at det er det vi skal gå rundt å gjøre, men vi skal heller ik overse når samfunnet overkjører kirken med ugudelighet.
    Det du glömmer är att alla tolkar ordet. Så även du!
    Och det finns tolkningar där man inte utpekar homosexualitet som en synd. Utan där man ser på passagen helt historiskt d.v.s. utnyttjandet av unga pojkar och våldtäkter i samband med erövringar och belägringar.
    Det beror alldeles på vilken tolkning du anammar.
    Jag väljer att anamma den som lutar på kärleksbudskapet och en kärleksfull Gud.
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-04 20:39:05 följande:
    Ja, och det är just för att undvika sådant här, som vi måste börja tillåta forskning kring homosexualitetens orsaker och försöka få fram en fungerande bot. Det är inte samma sak, som att alla homosexuella ska tvingas att ta boten - det tycker jag inte alls, men jag tror att det är det vissa är rädda för, som skriker i högan sky så fort man säger ordet "bot".Utan just för att dem som hamnar i en sådan här samvetsnöd som denne unge man, ska ha ytterligare ett alternativ att välja ibland. Men att säga att "vi skippar samvetet - det är föråldrat - och så säger vi att alla beteenden är helt okej" är INTE lösningen...
    Va?Förvånad

Why fix something that isnt broken?!

Du föds till den du är. Du föds endera till heterosexuell eller HBT.
    Tvingas ta "boten"?
    Hur tänker du nu- för nu hänger jag inte med i svängarna!

Att denne pojke hamnade i den situation han gjorde- handlar som jag ser det- om kristnas och i detta fallet pojkens församlings intoleranta sätt att behandla sina medmänniskor. De är lika skyldiga till hans själsnöd som om de hade satt en pistol i hans tinning och fyrat av.
    Problemet är- att bara man gömmer sig bakom en tro- i detta fallet en Bibel- så är det helt OK att kränka andra människor till och med så till den milda grad att de tar livet av sig.
    HUR kan det öht vara kristendom?
    HUR kan det öht vara att följa Jesus.
    Nej- det är aldrig OK att ducka bakom en Bibel och smäda andra..
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 20:42:31 följande:
    Eg har inget bruk for å tex tolke ordet styggedom som står i forbindelse med homofili i Bibelen. for Gud sier det er styggedom. Undrer mye hvordan folk kan tolke det om til å bli noe fullstendigt annet?!!!!!Ja Gud er kjærlighet, men en kan ik tilsidesette at han er hellig og rettferdig!!Det er allt for lett å fokusere på hans kjærlighet og så glemme å gudsfrykt/respekt for Gud.
    Nej men jag har det!
    Och det var absolut en styggelse att våldta kvinnor, män och barn efter en belägring. Det var absolut en styggelse att tvinga unga män till sex i.e våldtäkt.
    Jag tror helt enkelt att detta INTE handlar om homosexualitet som vi idag ser det utan om grova våldshandlingar och kränkningar.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-05 15:13:33 följande:
    Hva? Forstår du ik ordet styggedom???Eg tar skriftstede på Svensk her så det ik skal være noen tvil:3 Mos 18:22Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.Tar det oxo på engelsk:You shall not lie with a man as with a woman; it is an abominnation.Og på Norsk:Du skal ikke ligge med en mann som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.så om du leser det andereledes en det står, så er det etter mitt syn din sympati til dei homofilie som kommer i veien. Og vil ik se hva som egentlig står der. Ik at eg ik har forståelse for det!!
    Moseböckerna tillhör väl för det första gamla testamentet- och Jesus löste oss ifrån dessa gamla lagar. Eller hur?

Och jag är fullt medveten om vad ordet styggelse betyder
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-05 17:30:58 följande:
    Løste oss? Vil heller si at han oppfylte loven!!!Flere steder i NT bekrefter jo bare det GT skriver i desse versene. Så du slipper ik unna.
    Och i och med att han uppfyllde detta så löste han oss ifrån lagarna i de gamla testamentet.

Det är också intressant varför många som är emot homosexuella gärna lutar sig mot just Moseboken- men sedan glatt och villigt väljer bort andra lagar ur densamma. Vad beror det på?
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-05 17:37:51 följande:
    Der kan eg være enig med deg på et vis, men som sagt NT bekrefter det som står skrevet der så da annser eg det er inget problem og referer til det.
    Ja jag vet att vissa lagar upprepas även i nya testamentet. Men det är just de passagerna som Bibelforskare hävdar inte handlar om den typ av homosexualitet som vi idag menar. Utan den form av kränkning som skedde i samband med segrar och belägringar. Samt sedvänjan att äldremän tog unga män- mot deras vilja- som älskare.
  • VulgusProfanum
    carita1974 skrev 2007-11-05 17:52:33 följande:
    Skit i testamentet..det är väl inte det väsentliga egentligen...Vad skulle ni göra om era barn kom hem o sa att H*N var Bi/homo..och ville gifta sig...Hur skulle ni ställa er till det?Skulle ni förskjuta barnet för att det är bi/homo?Hur skulle ni ställa er till det att dom ville gifta sig?Nyfiken på era svar..men ingen törs svara på detta OM...hur kommer det sig?Kram
    Jag skulle inte göra något speciellt utan jag skulle vara glad å ena sidan att barnet vågat tala om det hemma och å andra sidan skulle jag önska av hela mitt hjärta att barnet hittar någon att dela livet med. För mig spelar det absolut ingen roll om mina barn är homo- hetero- eller bisexuella. De är mina barn jag älskar dem som de är.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-05 18:46:36 följande:
    Men OM det nu skulle vara så, att dessa Bibelställen endast talar om dessa övergreppssituationer och inte om homosex i allmänhet. Kan du då förklara, varför ingen av alla de skriftlärda och språkkunniga personer som ägnat sig åt att tolka och översätta Bibeln under TVÅ ÅRTUSENDEN har kommit på det tidigare..?VARFÖR kom man på den "rätta" tolkningen precis NU, när det i vissa samhällen har blivit PK med homosexualitet..? Är inte det ett lite väl osannolikt sammanträffande..?
    Den rätta tolkningen har i mångt och mycket den Katolska Kyrkan stått för. Och vi Lutheraner har köpt den tolkningen.
    Katolska Kyrkan är ju t.ex även emot kvinnliga präster och det hittar de i ett av Paulus brev.
    Något vi Protestanter inte är.
    Det jag tror är att fler har blivit intresserade av detta med Bibeltolkning och den tidsepok då Bibeln skrevs- och att det har lett fram till att vi idag har flertalet olika tolkningar av samma verser.
    Jag tycker inte att det är osannorlikt eller ett sammanträffande utan tvärtom intressant!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?