Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella:
    ? Inte så länge som det går att få samma rättsliga betydelse någon annanstans.?

Som jag skrev kan ju alla köra det här tokargumentet. Men om jag jobbar på apoteket kan jag inte köra ut kristna med argumentet att de kan handla någon annanstans. Hur skulle det se ut? Det är diskriminering i vilket fall.

• mindless

? Påven struntar i om han blir utskrattad för sina åsikter av folk som inte förstår bättre.?

Med den mössan är han säker van. Men det är ju trevligt för honom att vissa respekterar honom för att han vägrar ta till sig goda argument, utan envetet lever kvar efter förhistoriska tokerier.

• mindless

Puh84:
    Jag ber om ursäkt om jag kränkte någon med min kommentar om påvens mössa. Själv tyckte jag det var fyndigt, och det var givetvis den resterande delen av inlägget som var själva poängen.

• mindless

Gabriella:
    Apoteket kanske var ett illa valt exempel. Det var synd att det hindrade poängen från att gå fram. Tycker du att en borgerlig vigselförrättare ska ha rätt att vägra viga romer? De kan väl gå någon annanstans?

• mindless

Gabriella:
    Men då återstår ju frågan. Varför ska just präster ha rätt att diskriminera människor? Varför är just religion ett godtagbart skäl till att inte anamma demokratiska värderingar?

• mindless

Gabriella:
    Du hakar upp dig på enskilda formuleringar. Varför ska prästen ha rätt till att diskriminera bara för han tror på ett högre väsen? Den borgerliga vigselförrättaren bör ju inte, enligt dig, ha denna rätt.

Båda två är myndighetsutövare, så varför ska ställningstagande gjorda på religiös grund hysa en särställning?

• mindless

Åsa:
    ?Och en religiös välsignelse är som sagt ingen demokratisk rättighet. Hade kyrkan inte laglig vigselrätt skulle det också vara tydligare att det är just religion det handlar om.?

Jag trodde jag gjort tydligt att det är den juridiska delen av vigseln jag talar om. Vem som välsignar vem har jag inga åsikter kring.

• mindless

Stina84:
    ?Varför gifta sig i guds hus med guds välsignelse när det står KLART och TYDLIGT att homosexualitet är fel? Ni kan väl gifta er borgeligt istället och låta oss få ha våran religion ifred!?

Jag förstår inte varför du bekymrar dig så över varför folk vill gifta sig i kyrkan. Jag förstår inte varför någon vill gifta sig i kyrkan, men vem är jag att ifrågsätta det? Och vadå ?våran religion?? Tjena!

• mindless

Gabriella:
    ?Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund??

Men det är ju inte svar på frågan. Varför ska en ståndpunkt baserad på en tro på högre väsen vara överordnad alla andra ståndpunkter?

Men okej, så om den borgerliga vigselförrättaren tror att det är en högre guds mening att romer inte ska få gifta sig, så ska han ha rätt att diskriminera? Eller är det bara förbehållet den kristna tron?

• mindless

Jag tycker det är intressant att Jesus uppenbarligen har ändrat vissa regler. Men denna regel är tydligen för evigt.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?