Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:47:13 följande:

Ja, då måste jag sätta mig och räkna. Har inte tid just nu.
    Du kan tro på mitt ord, om du vill. Jag har tittat efter, serru.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:52:41 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 21:32:22 följande:Jo, det sker förändringar/anpassningar av arter när livsbetingelserna ändras. Men det är ingen som har bevisat kedjan hela vägen bakåt till de små encelliga djuren.
    Det beror på hur man ser det. Man har inte ett exemplar av varje art hela vägen, men man kan titta på mitokondrier och RNA och hur det utvecklas och förändras i olika arter, tillräckligt väl för att kunna rita upp i stort sett hela kedjan och peka på "här är ett hål, men vi vet att hålets föregångare var den här och hålets efterföljare var de här.

Det är lite som att ha en pocketbok som en 1-åring rivit ut några sidor ur. Vi kan inte "bevisa" att de saknade sidorna någonsin funnits, eller att boken egentligen hängt ihop en gång i tiden, men vi kan läsa boken och se att det verkar vara samma historia som fortsätter, och vi kan se på sidnumreringen och konstatera att här emellan saknas det två eller tre eller vad det nu kan vara blad.

Om du har en sådan bok, anser du det vara "bevisat" att boken en gång hängt ihop, eller anser du det vara ett sunt argument att säga "Nä, eftersom inte alla sidor finns här, och i rätt ordning, så är det inte bevisat att det här från början var en sammanhängande bok"?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:55:52 följande:

Ja, han var jude TILL TRON, ja. Men han hade ju knappast det typiska judiska utseendet.
    Varför tror du inte det? Hur skulle han kunna leva och predika i Israel om han inte såg ut som en jude? Utlänningar fick inte lägga ut texten i synagogorna.

Han var inte bara jude till tron, han var jude till födsel och folk. Läst stamtavlan? Den står i Bibeln, vettu. Det poängteras ganska kraftigt där.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:01:50 följande:

Jättekul. Nä, men det är väl ingen som har kunnat förklara hur den Obefläckade Avelsen egentligen gick till. Så mycket vet vi i alla fall, att Jesus blev till genom en vanlig fosterutveckling. Och om Josef inte var pappan, så kan han ju inte ha sett ut som Josef i alla fall. Och bara en äggcell kan ju inte bli ett barn.Så vad återstår, liksom..?
    Nå, två äggceller kan ju, rent teoretiskt, bli ett barn. Så det är väl inget problem så. Däremot vet vi ju att Jesus definitivt togs för Josefs son och sina bröders bror - "Vem tror du att du är? Är det inte din far och dina bröder därute" liksom. Jesu samtida tyckte iallafall enligt Bibeln att han såg ut som Josef.

Den obefläckade avelsen har väl för övrigt inte med Jesu tillkomst att göra? "Den obefläckade avelsen" är vel doktrinen om att Maria också på något mystiskt sätt blivit till "utan synd", dvs utan sex, dock fortfarande från sin mamma och pappa?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:04:21 följande:

Ja, och alltså hade dom sex med hustrun också, eller hur.
    ...men inte särskilt ofta. Så det var ganska sällan som fruarna behövde bry sig. Om man ska tro de berättelserna.
  • Moxie

Jag undrar fortfarande var i hela fridens namn "Armenier" kom ifrån?

• Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:06:32 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 21:42:03 följande:Nä. Då hade han inte kunnat trollbinda massorna på det sättet. Han måste ha varit vacker och respektingivande och haft en enorm karisma. I annat fall, så sätter man inte sådana spår i två årtusenden framåt.
    Där "vacker och respektingivande" naturligtvis ska mätas enligt modern måttstock, och inte efter vad som var idealet då? Satt och med djupt sittande ögon kanske var hetast i stan den våren?

För att inte tala om: "enorm karisma" förutsätter naturligtvis skönhet. Vad har vi för välkända, erkänt karismatiska folkledare i modern tid...um...Hitler? Churchill? Bush lär ju vara slående in person, sägs det. Snyggingar allihop, eller?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:09:38 följande:

Jag har inte missförstått någonting. Hela darwinismen går ju ut på, att de starkaste ska överleva för att kunna föra sina gener vidare - för att avkomman ska bli så bra som möjligt.
    Som sagt, du yrar i nattmössan. "Darwinismen" går inte ut på något sådant. "Går inte ut på" något alls, med mindre än att "Gravitationen går ju ut på att de som är tyngre ska slå sig mer" eller andra dumheter.
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-09 22:11:43 följande:

Jag tror oxå han måste varit vacker om han var guds son, han var ju nästintill fullkomlig, så då borde han rimligtvis varit det på utsida med, men det är vad jag tror bara
    Jag tror väl inte heller han var direkt ful, men det är skillnad på "tror" och att dra faktiska praktiska slutsatser från hur han "måste sett ut".

(nä, jag argumenterar inte emot dig här)
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:14:30 följande:

Nja, gravitationenseffekter kan man ju inte själv undgå att lägga märke till. På tråkiga ställen ibland! =)
    ...vilket är exakt min poäng. Nu ska du bara förstå den också.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?