Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-14 14:18:17 följande:
    FS har faktiskt rätt. Paulus skrev det i ett brev till en församling som hade problem med att kvinnor satt och skvallrade. Så det var inte i allmänhet Paulus menade att kvinnor skulle tiga i församlingen. Det fanns kvinnliga församlingföreståndare även på den tiden så jag tror knappast att Paulus skulle få dom att tiga.
    Det fanns kvinnliga församlingföreståndare även på den tiden så jag tror knappast att Paulus skulle få dom att tiga.

Var ik ment dei skulle tige heller om dei var kalt av Gud.
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:32:49 följande:
    Jag tycker allt detta snacket om "Gud taler til oss gjennom andre" "sine barn" "hjem til sin herlighet""han drar og lokker på menneskene for å få dem inn i sin nærhet.."Låter liiiite mer psyko än många människor kan ta emot.Jag vänder mig väldigt emot detta språk.Det irriterar mig att kristna inte kan acceptera att det finns människor som är mediala och att det finns andra andar än den helige anden, men att man för ett sådant språk själva att det blir rena farsen utav överturlighet.Det låter precis lika skumt och balla balla som de säger att det är som tror på liv på andra planeter eller att vi levt flera liv.Vad får dem att tro att deras bibel är mer utav en sannsaga än andra religioner och föreställningar?H
    Sukk!! nu fatter ik eg et kvekk av hva du vil frem til..
  • Free Spirit
    Hädvigg skrev 2007-09-14 14:35:51 följande:
    F Shänvisar till mina citat i 3377 och undrar igen hur du plötsligt i detta fall kan lägga en egen tolkning på frågan, utom den bokstavliga?
    Hur vet du om det opprinelig er min egen tolking?
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:41:46 följande:
    "Når eg taler om kraften i budsakapet så taler eg ut fra min radikale opplevelse av frelsen..og ik noen oppreping fra en forsamling.Har selv opplevd at det ER kraft gjennom biblens budskap..bedre?"Nej inte riktigt.Alla människor frestas av en eller en annan anledning.Vaför skulle tett textavsnitt i bibeln som handlar om frestelse bevisa att kristendomen är den rätta att bekämpa frestelse?Det visar väl snarare att du är för svag för att stå emot frestelse genom eget sunt förnuft?jag vill inte kränka dig, men jag skulle gärna vilja förstå hur du resonerar.Jag är en människa av sunt förnuft och behöver inga bibelord för att veta att jag lockas till något som är orätt.Orden du använde var ord som i alla länder används utan kristna.Jag har upplevt kraft genom många böckers budskap.Det betyder inte att jag gör Mankells kriminalromaner till min bibel
    Jag har upplevt kraft genom många böckers budskap.Det betyder inte att jag gör Mankells kriminalromaner till min bibel.

*LER.det får eg da inderlig håpe at du ik gjør..

Noen undrende spørsmål til deg? Er du, var du kristen? Har du selv noen gang opplevd å ha møt Gud personligt?
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-14 14:44:30 följande:
    en de homosexuella som kännt sig kallade av Gud då? Har de blivit kallade av misstag?
    Homoseksuelle kallet til hva då? Prest?
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-14 14:47:21 följande:
    a, t ex.
    Ok!!

Gud går ik mot sitt Ord!! Da tenker eg på det der med å bli kalt til prest!!
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:48:49 följande:
    Finns hur många homosexuelle präster som helst.Ta bara alla skandaler med präster och kardinaler som förgripit sig på sina små gossar i barnhemmen/skolorna
    Ja det er ik noe eg som kristen kan si meg stolt av. Eg kan ik utttale meg om alle prester, men vet jo at ik alle av dem er frelst. og det til en vis del utgjør en forskjell.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-14 14:50:37 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-14 14:49:35 följande:Så du menar alltså att de präster som är homosexuella inte är kallade? Märkligt att du kan avgöra det i sådana fall
    Nei det er ik opp til meg å avgjøre, men vet fullt og helt at Gud går ik mot sitt Ord.
  • Free Spirit
    Hädvigg skrev 2007-09-14 14:50:58 följande:
    F Sja, det är ju tydligen inte en bokstavlig tolkning av texten (som i citaten om homosexualitet du hänvisat till) därför undrar jag hur du (och/eller någon annan) kan ha rätten att tolka bibeln på ett sätt som passar in i din livssyn, medan du samtidigt menar att man inte får välja ut delar av bibeln eller tolka den så den passar in i ens eget liv/i samhället/i ens sätt att se på livet.
    Eg tolker ik veresene ut fra min livstil, NEI!! Eg leser hva det står bare!! men eg har endå ik fått svar på mitt spørsmål om dette i mit innlegg nr 3336
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-14 14:57:46 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-14 14:54:13 följande:Fast då har du avgjort att en homosexuell präst inte är kallad eftersom du säger att att Gud inte skulle gå emot sitt ord som du har tolkat det iaf. Själv ser jag inte att Gud har sagt något sådant. Människor har däremot
    Men du...hvordan kan Gud kalle en homosex..person når han sier tydligt i sitt Ord at det ik er rett?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?