Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 13:50:36 följande:
    FS: Gud skadpade människan till sin avbild.Detta är bibelns ord.Människan är djur om du inte visste det innan.I djurlivet förekommer det homosexualitet. så också hos människan som är ett djurslag.Å andra sidan får jag väl då säga att Gud är en APA! Eftersom han skapade oss till sin avbild och vi alla härstammar från apsläktet.Gud är svart! Eftersom i alla härstammar från Afrika.Allt vetenskapligt bevisat utan den minsta anledning att inbilla sig något annat.Detta förhindrar dock iStäll er frågan, varför i hela fridens namn skulle Gud ha något emot kärlek mellan personer av samma könnte att jag tror att det finns en Gud.Helt säkert finns det det. Kanske t.o.m flera.MEN inte denna naivt uppmåland schablonfigur som Kristendomen gärna vill ha det till.Jag har fått tillräckligt många bevis på att det finns en högre makt, men att inbilla sig att världen inte skulle uppstått på det viset den har uppstått är verklighetsförträngning.
    Hm ..for et underligt syn på skaperverket!! Men det er jo opp til deg å tro på om du vil..

For det første så erkjente Darvin på slutten av sitt liv at han hadde tatt feil, og at det fantes en Gud. selv ble han kristen.

At vi stammer fra apene har eg aldri trodd på..

MEN inte denna naivt uppmåland schablonfigur som Kristendomen gärna vilk ha til.

Ordet sier at Korset er en dårskap for den som ik vil tro..

Etter å ha opplevd kraften i budsakapet så får eg bare være naiv i dine øyne..
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 13:57:05 följande:
    FS:>”Interessan undring!! Tingen er ser du at enten tro man på hele Guds ord eller inte.”Man borde rimligen vara möjligt att tro på Gud, tro att bibeln i huvudsak meddelar hans ord, men samtidigt, som jag sa, inse att bibeln är skriven av människor som inte fått allt rätt. Varför menar du att detta inte är möjligt?>” Han har selv svart på det i GT!! Det er styggedom!!”Förbudet mot homosexualitet [om det nu finns ett sådant] är ju fullständigt ologiskt och omotiverat [det anges ju överhuvudtaget inget skäl i bibeln]. Så, givet att bibeln är skriven av människor med brister och fel är det i mina ögon betydligt rimligare att tro att någon [vi vet ju inte ens vem som skrivit vad i bibeln] snarare gett uttryck för sina egna fördomar ön vidarebefordrar Guds ord. För varför skulle Gud ha något emot kärlek män emellan?
    Menesklige feil..joda!! men dei var inseperert av DHÅ til å skrive det dei skrev..så dei har jo fått budskapet frem. Må tenke på at mellom GT og NT var det opptil 1000ner av år mllom rom, likavel samstemte deres budsakap!! Så det i seg selv viser at Gud hadde en finger med i spillet.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-14 14:02:13 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-14 13:40:42 följande:Enligt PaulusOch om vi ska tro och leva efter precis allt som står i bibeln ja, då hamnar många av oss i fängelset. Flera av oss ska bli stenade, några få händerna avhuggna osv. Det funkar inte. Bibeln är inte skriven i vår tid. Och den är inte skriven av Gud. Den är skriven av människor, som du och jag. Det är deras berättelser om Gud vi läser. Deras berättelser om Gud utifrån den tid och samhälle de levde på. Den tiden och samhället är inte något vi lever i idag. Så, jo man kan vara kristen utan att tro på allt som står i bibeln. Framför allt behöver man inte tro på det som står rakt av, svälja det med hull och hår.
    Guds Ord gjelder like mye i dag som i går. Men om nå er det jo så at vi ik lever under loven, men nåden.
  • Free Spirit
    Hädvigg skrev 2007-09-14 14:03:20 följande:
    mindless säger allt det jag vill sägaf.ö uttalade Paulus sig om att kvinnan ska tiga i församlingen. håller Free spirit med om det också?Hur är det med andra förbud och påbud i GT, gäller de alla eller bara en del?
    Det hadde med hur det gjekk til i menigheten på den tiden det var uro og uorden ..kvinnene skvaldret mye.. Om det var så at kvinne ik kunne tale i forsamlingen så hadde ik Gud kalt kvinner til å være prester eller pastorer i dag!!
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:05:15 följande:
    FS: där får du gärna bli lite mer specifik.Det skall bli mycket intressant att se vad du anser vara "kraften i budskapet"Ännu ett utryck som blivit så söndertuggat av alla frikyrkliga sasom stadskyrkoanhängare.
    Kraften i budsakpet?

Når en velger å tro på Guds Ord som tex når det gjelder frelse! Som eg selv opplevd hva det budskapet gjør med en..nemlig forvandler en fra innsiden og ut.

Det som en selv ik kunne gjøre, det gjør Guds Ånd!!
  • Free Spirit
    En minikromosom förändring som gör att det skiljer den från oss.

Men det er et skille der..og det kan en ik fornekte, vi er IKKE aper!!
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 14:16:44 följande:
    FS:Så regeln om kvinnans rätt att tala i församlingen ska alltså tolkas utifrån sin tid och gäller inte längre? Intressant.Och som andra redan sagt [och som jag poängterat i en annan tråd] så är bibeln långt ifrån så samstämmig som du vill ge sken av. Fast då sa du något om att Gud vill testa tron.För övrigt tycker jag det är märkligt att Gud bara talar med människor en och en, och att dessa sedan ska försöka sprida ordet. Vore det inte mer effektivt och trovärdigt om han talade till hela mänskligheten på en gång? Det vore väl inga problem för en kille av hans kaliber?
    Det vore väl inga problem för en kille av hans kaliber?

Godt spørsmål!! Har jo undret på det selv..men eg tingen er jo at Gud taler til oss gjennom andre og da bruker han sine barn. Hadde det ik vært så, hadde vi heller ik behøvd å være her på jorden. han kunne bare hat tatt oss hjem til sin herlighet. Drar gjerne eg!!

Men han drar og lokker på menneskene for å få dem inn i sin nærhet..
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:21:03 följande:
    FS: det förklarar inte denna fras "kraften i Budskapet"Jag förmodar att det bara är något man fått lära sig i kyrkan.Jag har själv varit medlem i frikyrkan och är troende, så jag vet vad jag talar om.Ständigt detta upprepande av samma fraser samma liknelser.Jag är ärlig och gömmer mig inte bakom en massa fraser eller upprepar ett mantra jag fått intutat i mig."Når en velger å tro på Guds Ord som tex når det gjelder frelse! Som eg selv opplevd hva det budskapet gjør med en..nemlig forvandler en fra innsiden og ut.Det som en selv ik kunne gjøre, det gjør Guds Ånd!!"Jag har också upplevt att det finns någon som rår om oss och skyddar oss.Alla människor vet vad som utgör en god människa och vad som är rätt och fel.Man måste inet tro på bibelns ord för att nå detta stadium av salighet.allt är ren och skär logik och förnuft.
    Når eg taler om kraften i budsakapet så taler eg ut fra min radikale opplevelse av frelsen..og ik noen oppreping fra en forsamling.

Har selv opplevd at det ER kraft gjennom biblens budskap..bedre?
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 14:24:33 följande:
    FS: Nej vi är inte apor. Men vi tillhör APSLÄKTET:Vet du;En Påsklilja är ingen Pingstlijla, MEN de är alla NARCISSER.Små små obetydliga skillnader som ändå bevisar att det tillhör samma familj.Små parningar hit och dit, muteringar här och där och vipps så har man en ny art.Trots detta kan man aldrig förneka dess verkliga ursprung.
    Vi tilhører ik apeslekten ville eg si..menner du at menenske paret seg med apene?

Hur forklarer du skapelse beretelsen då..eller fornekter du den?
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 14:19:02 följande:
    FS:Den där kraften du talar om känner för övrigt människor av helt andra religioner också. Det kan alltså rimligen inte per definition betyda att budskapet är sant.
    Andre religioner opplever oxo DHÅ`s kraft? NEI!! Umuligt!! DHÅ opperer ik i andre religioner, men at det kan være okulte krefter det er en annen ting.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?