Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Rataxes skrev 2007-11-03 20:00:52 följande:
    "Det ÄR en motreaktion på gång nu. Många är ARGA. Det märker man när man pratar med folk. Jag vet t.ex. många som kommer att rösta på Sverigedemokraterna i nästa val, p.g.a. av homofrågorna (och i mindre grad även invandrarfrågorna). För dom känner att det har gått för långt, och att det måste hända något nu. (Alltså välutbildade och i samhället etablerade personer, kanske bäst att tillägga.)"Det blir en intressant mix av väljare, Välutbildade och etablerade (kristna?) Anti-gay väljare blandat med de vanliga halvalkoholiserade skränarna.
    Japp.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:01:55 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 19:49:07 följande:
    *ingorerar alla dumheter i ovanstående inlägg* Jag känner så här, att det bästa skulle ha varit om motreaktionen INTE HADE BEHÖVT komma. Utan att vi hade stannat utvecklingen på en punkt som majoriteten kunde acceptera. Och när man pratar med folk, så ser man att den gränsen gick efter registrerat partnerskap (det kan många acceptera, så länge man inte använder ord som bröllop, vigsel eller äktenskap), men före rätten att adoptera barn eller inseminera.Jag tror alltså, att det är väldigt viktigt att stoppa - och helst backa - NU. För annars vet vi inte var det slutar. Det KAN bli en ny kristallnatt - men den här gången med de homosexuella som villebråd. Om tillräckligt många känner sig tillräckligt hjälplösa, när det inte går att påverka samhället på politiskt sätt. Du har nämligen fel i vad majoriteten tycker.
    På en nivå som de flesta kunnat acceptera... exakt. I vildmarken i Afrika. Eller tror du att idéer som att tämja elden, bli bofast, utvandra till nya marker var sådant som de flesta tyckte var grejt? Folk har ALLTID varit emot nymodigheter. Precis som att folk ALLTID har klagat på den yngre generationen. Det är historiens cirklar. För tvåtusen år sedan satt en bunt fariséer och tyckte samma sak som du över den där perversa snickaren som drog runt med horor på stan utan att skämmas. Well. What goes around comes around.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:05:51 följande:

Ja, det är det det blir. En intressant mix. Och vid nästa val så kommer dom som bara röstar på Sd för att få skräna, vara den lilla minoriteten av väljarna. Var så säker.Jag har ju vänner som säger precis så också, att det känns jättekonstigt att liksom "komma över på andra sidan" genom att rösta på ett parti som Sd eller (i ett fall) Nd. Efter att alltid ha varit duktig i skolan och ordentlig och arbetat och betalat skatt och tagit ansvar för sina barn och varit snäll. Men "enough is enough". Alla människor har sin gräns, vid vilken dom slutar att jamsa med och vara beskedliga och snälla. Och för många går den gränsen vid kyrbröllopens avskaffande för de homosexuellas skull.
    Ja just det... för folk går med i SD och ND för att de inte gillar BÖGAR. Juuuuusst så var det ja.

*skakar litet liv i Gabriella och pekar på FRÄMLINGSFIENTLIGHETEN*
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:10:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:04:25 följande:
    Det där går inte att jämföra. Däremot går det att jämföra med det dekadenta tillståndet bland Paris' adel precis före den franska revolutionen. Och även det dekadenta tillståndet i den engelska överklassen, precis före reformationen. (Cromwell och gubbarna, vet du...)Det är exakt samma vindar som blåser nu. Exakt samma rättmätiga vrede. Och då kan det i stället - som det gjorde i de två fallen - gå för långt åt andra hållet. Det är därför det hade varit bättre om de dekadenta hade haft vett att bättra sig i tid, så hade inte all blodsutgjutelsen behövt ske.
    Duuu... Jag hatar att leka lärare (OK, jag ljuger, jag älskar att undervisa), men det var inte dekadensen folk reagerade emot. Det var att de rika slösade enorma mängder pengar på lyx medan andra svalt. Du får rösta på moderaterna ett bra par val till innan vi hamnar där, alltså.

Ingen revolt, annat än rent religiösa som den försiggick i Iran och Afghanistan (och bara lyckades tack vare USAs hjälp) har skett i angrepp mot "dekadensen".

Det SD och ND är emot är invandrare. Klart, de gillar inte bögar heller, men det är inte samkönat äktenskap de vill bli av med, utan BÖGARNA. Precis som gamle förebilden Hitler. Där var det mord och inga visor, in med alla "icke-moraliska" medborgare i gasugnarna, vare sig de var bögar, handikappade, judar, invandrare, slaver, Jehovas Vittnen, kommunister eller andra som inte ansågs riktigt passa in i ett rent fint tyskland.

Du kanske ska snacka litet med dina polare så att de förstår exakt vad det är de kommer rösta på. Så inte de blir chockade när deras polare sedan försvinner om SD/ND vinner något val.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:16:23 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 19:59:10 följande:
    Det där med skattesänkningarna är en annan debatt, där jag delvis håller med. Men jag anser att homofjantet är ännu allvarligare. För det påverkar inte bara människors levnadsstandard - det påverkar människors SJÄLAR.
    Nej, det gör det inte. De som inte är homosexuella kommer inte att straffas av gud för att de lever i ett samhälle som accepterar det (såvida nu gud bara ljög om att han inte längre är en sadistisk skit, och ändå kommer bomba nationer ledsna med eld och svavel), och de homosexuella är ju redan fördömda från början, så vari ligger förlusten?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:18:50 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:14:57 följande:
    ...Men om det vanliga, etablerade samhället hade stoppat i tid, och inte gett efter för homomaffians krav så långt som de har gjort, så skulle vanligt, normalt folk aldrig ha kommit på tanken att rösta på dom partierna heller. Folk drivs till extrema åtgärder, när de ställs inför extrema situationer. "Min fiendes fiende är min vän" and all that...
    Så, så fort saker börjar gå dåligt, och folk vill ha något att skylla på, och regeringen/riksdag/populister pekar åt ett visst håll, så ska de som blir pekade på offra sig och ta på sig all skuld som något slags offerlamm? För det är vad du säger.

INGET idag är invandrarnas eller de homosexuellas fel. De problem vi har idag kommer sig av helt andra orsaker. Men det är alltid lättare att slå på det som ser annorlunda ut än det som ser korrekt ut men som råkar vara orsaken till det dåliga. Vill du slå på de ansvariga för allt skit, åk till östermalm.

Och för guds skull (!), se längre än vad din näsa räcker. Folk är sura på de försämringar som högern och låtsasvänstern (S) ställt till med på senare år. Hade allt gått bra ekonomiskt hade ingen brytt sig om homosexuella eller invandrare. Utom de som just mått sämst, och behöver någon, något, att skylla på.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:30:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:22:33 följande:
    Ja, så är det säkert för vissa. Men inte för majoriteten. Och ingen tillväxt i världen hade kunnat kompensera för de miljarders miljarder som invandringen har kostat. Det är kalla fakta. Det har inget att göra med att någon ser annorlunda ut (d.v.s. återigen - för en liten grupp så kanske det med hudfärg och ras har betydelse, men inte för majoriteten av alla som inser att invandringen är ohållbar). Det säger väl egentligen sig självt. Om du har en stad, där många 25-åringar bor hemma hos mamma för att det inte finns några lägenheter, och, ännu värre, många misshandlade kvinnor bor kvar hos sina män för att det inte finns några lägenheter.Är det då vettigt att, när det äntligen blir en ledig lägenhet, importera en familj från SOMALIA som får flytta in i den??? Som sagt, en sexåring skulle fatta att det inte var vettigt. Men dom som styr landet har stannat på en lägre intelligensålder än sex år...
    Nu är du ute på hal och dessutom konstgjord is. Invandringen ger väldigt mycket, det kostar inte bara. För trettio år sedan hade Sverige inte ens klarat sig utan invandring, dessutom.

Och du - de som blir misshandlade men vill fly från sina misshandlare har förtur.

Som vanligt - LÄS PÅ innan du kastar ur dig populistisk dynga.
  • Dorian Ertymexx
    Signatur skrev 2007-11-03 20:34:54 följande:
    Jag är kluven i frågan. För visso tycker jag att alla människor har lika värde. Men jag vill inte heller tvinga någon att göra något mot sin tro. Så jag tycker nog att det ska vara upp till varje präst i så fall. Att tvinga en präst att viga ett homosexuellt par mot sin trosövertygelse anser jag vara lika illa som att diskriminera ett homosexuellt par.Det bästa tycker jag vore att man ifråntog kyrkosamfunden vigselrätten och gjorde vigseln borgerlig för alla. Då kan den som vill få en välsignelseakt i kyrkan sedan och ordet "vigsel" blir samma för alla.
    Japp. Många som föreslagit det, men det är visst emot guds vilja eller nå't. Det är dessutom ingen som menar att någon ska viga någon mot sin vilja. Men det anses visst fel av vissa här att det finns präster som VILL viga samkönade par.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-03 20:40:38 följande:

Det er i mot kirkens tro!! At prester og diveres folk innom kirken velger å være politisk korrekt eller gir etter for press som samfunnet utøver så går ik det på kirkens lære.Og uttlale det som Ordet allerde sier ved flere anledninger er å sette seg til doms?Hvordan handlet Jesus over for dem som bedrev hor utenfor ekteskapet tex? Han sa:GÅ BORT Å SYND IK MER!! Han var aldri tolerant over for synden. Men det mener du og dine tilhengere at vi skal være..Hvor finner du det i Ordet?Dessuten er det ik snakk om å støtte ut folk som allerde er utstøtt i samfunnet.
    Just det. Gå och synda icke mer. Kasta inte sten, peka inte på stickan i din nästas öga, döm icke andra.

Så varför gör du det om och om igen?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?