Gabriella S skrev 2007-11-03 20:10:09 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:04:25 följande:
Det där går inte att jämföra. Däremot går det att jämföra med det dekadenta tillståndet bland Paris' adel precis före den franska revolutionen. Och även det dekadenta tillståndet i den engelska överklassen, precis före reformationen. (Cromwell och gubbarna, vet du...)Det är exakt samma vindar som blåser nu. Exakt samma rättmätiga vrede. Och då kan det i stället - som det gjorde i de två fallen - gå för långt åt andra hållet. Det är därför det hade varit bättre om de dekadenta hade haft vett att bättra sig i tid, så hade inte all blodsutgjutelsen behövt ske.
Duuu... Jag hatar att leka lärare (OK, jag ljuger, jag älskar att undervisa), men det var inte dekadensen folk reagerade emot. Det var att de rika slösade enorma mängder pengar på lyx medan andra svalt. Du får rösta på moderaterna ett bra par val till innan vi hamnar där, alltså.
Ingen revolt, annat än rent religiösa som den försiggick i Iran och Afghanistan (och bara lyckades tack vare USAs hjälp) har skett i angrepp mot "dekadensen".
Det SD och ND är emot är invandrare. Klart, de gillar inte bögar heller, men det är inte samkönat äktenskap de vill bli av med, utan BÖGARNA. Precis som gamle förebilden Hitler. Där var det mord och inga visor, in med alla "icke-moraliska" medborgare i gasugnarna, vare sig de var bögar, handikappade, judar, invandrare, slaver, Jehovas Vittnen, kommunister eller andra som inte ansågs riktigt passa in i ett rent fint tyskland.
Du kanske ska snacka litet med dina polare så att de förstår exakt vad det är de kommer rösta på. Så inte de blir chockade när deras polare sedan försvinner om SD/ND vinner något val.