Moxie skrev 2007-08-31 22:12:54 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:14:13 följande:
Det är ju det som är det *riktigt* humoristiska med den här polygamivändningen, att polygami (till skillnad från homofobi) faktiskt *har* ett otvetydigt bibliskt stöd. Så det borde ju vara mumma för alla bokstavstrogna här inne Det är ju dessutom inte länge sedan mormonerna fortfarande praktiserade månggifte med hänvisning till att det står i Bibeln...Nu är ju Bibelns månggifte och moderna polygama förhållanden lika långt från varandra som Bibelns ideer om sexuella ritualer är från moderna samkönade förhållanden, då, men ändå...
När det gäller mormonerna, så är det likadant där: endast en man får ha flera äktenskapspartners. Och jag kan tala om att det är likadant där som i de muslimska länderna: unga kvinnor, som har skaffat sig en utbildning och ser sitt värde går inte med på det längre.
Förnedringen och underlägsenheten är liksom inbyggd i hela situationen - jag förstår mig inte på er som inte kan se det. Att det sedan finns monogama äktenskap där mannen förnedrar kvinnan har inte med saken att göra. Då är det fel på den enskilde mannen - och inte på situationen i sig.
Vidare: att bli förälskad i två olika människor samtidigt kan inte vara normalt. Så funkar det ju inte (normalt)! Kanske när man är 14 och väldigt förvirrad i de nyväckta känslorna, men inte som vuxen...
(Om det nu skulle vara fel på situationen i det fallet, så skulle man få förbjuda människor att leva tillsammans helt och hållet...)