Inlägg från: Millis1981 |Visa alla inlägg
  • Millis1981

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag är kristen, tror på Gud, men är inte djupreligiös.
    Läser tex inte bibeln, bara när jag komfimerades.
    Det är mycket som jag tycker är konstigt i bibeln måste jag säga. Men endel texter kan man ju tolka som man vill.

Tycker det är självklart att vuxna människor ska få ingå äktenskap om de vill.
    Äktenskap för mig är att visa inför Gud och hela världen att man älskar och tillhör varandra.

Många gifter sig i kyrkan trots att de inte har nån tro,för att det är tradition i släkten osv, det är väl fel om nåt?

• Millis1981

Är det verkligen människor som tycker att homosexualitet är lika vidrigt som pedofeli och djursex???

Homosexuella par är precis som hetrosexuella, de älskar varandra och gör troligen allt för varandra.

Äckel som förgriper sig på barn och djur är sjuka människor som SKADAR. Finns ingen kärlek eller ömsesidighet, bara förstörelse och hemskheter.

Förstår inte hur man kan jämföra det!

En homosexuell kvinna känner precis samma för sin flickvän som tex jag gör för min pojkvän, förstår inte varför vissa har så svårt att förstå det?

bbpop skrev 2007-11-06 19:52:38 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-06 17:01:27 följande:
    Nja, det här har vi gått igenom tidigare i tråden och jag orkar inte åter igen leta rätt på länkar som du inte läser. Homofobi är inte bara ren 'bögskräck'. I samhällsdebatten idag används begreppet _främst_ som benämning på homofientliga strömningar och negativa åsikter om homosexualitet och homosexuella. Du och några till i den här tråden har uttryck _kraftigt_ negativa åsikter om homosexuella där man bl a har jämfört med pedofili, djursex och mord. Homosexuella har kallats äckliga, onaturliga och perversa. Klart att det är homofobi!
  • Millis1981

Är det nån här som tror att Bibeln skulle innehålla samma saker om den skrevs idag?
    Det tror inte jag, samhället har förändrats en hel del på dessa tusentals år.
    Det är många saker som ändrats och fortsätter ändras, tex kvinnans roll i samhället/familjen mm.
    Tror att om 100 år kommer folk tycka att vi var väldigt trångsynta och tröga i utvecklingen.
    Det var ju inte längesen kvinnan fick rösträtt i Sverige och inte heller längesen det ansågs konstigt om kvinnan ville jobba eller utbilda sig.
    En sånn inställning känns främmande för mig.
    Att folk har problem med homosexuella är lika ofattbart, förstår inte varför man vill lägga sig i förhållanden som inte skadar nån annan.
    Men jag kanske ligger före min tid eftersom jag är så öppensinnad?

• Millis1981

Så länge man inte skadar andra förstår jag inte varför andra lägger sig i.

Förstår mig inte på mobbing, rasismen, problem med homosexuella å dylikt, varför vill man skada nån (fysiskt eller känslomässigt???)

Skööönt att vara öppensinnad.
    Måste vara jobbigt att reta sig på andras utseenden och förhållanden.

Gabriella S skrev 2007-11-10 20:20:00 följande:

Nä. Inget är nytt under solen. Du och Marquis de Sade hade nog haft en del att säga varandra. Han levde på 1700-talet! Det har funnits dekadenta perioder förr... Men det kommer alltid en motreaktion, och det är den som vi börjar skönja nu när även intelligenta, ordentliga och i samhället etablerade människor börjar rösta på Sverigedemokrater och Nationaldemokrater. Jag misstänker att något liknande den franska revolutionen eller kristallnatten är på gång. Det känns i luften. Det är så många fina och bra människor som sjuder av en rättmätig vrede nu mot allt osunt som har blivit i samhället, och som de inte vet vart de ska gå med... Och i den känslan av hjälplöshet, så kan det hända vad som helst.
  • Millis1981

Sökte på nätet eftersom du sa att jag och Marquis de Sade hade nåt att säga varandra, vad menar du med det.
    Jag hittade detta, citerar:

"fransk författare.

Han föddes i en aristokratfamilj i Paris och började på militärskola vid 14 års ålder.

1763 gifte han sig med Renée Pélargie de Cordier de Launy de Montreuil, dotter till en domare vid appellationsdomstolen i Paris och de fick tre barn.

Redan samma år som han ingick äktenskap orsakade han skandal, då han tvingade en flicka vid namn Jeanne Testard till handlingar som "stred mot naturen och mot Gud". 1768 tog han en prostituerad med sig hem, band henne och piskade henne. 1772 träffade han, tillsammans med sin betjänt, fyra prostituerade kvinnor i en lägenhet i Marseille. Han drogade dem med "spansk fluga", som var ett populärt afrodisiakum på den tiden och under orgien förekom såväl piskning som sodomi. Senare samma kväll tog han kontakt med ännu en prostituerad kvinna och efter deras "träff" blev han häktad i Aix-en-Provence och dömdes till döden som sodomit och giftblandare, men lyckades fly till Italien.

År 1784 fick hans svärmor honom fängslad i Bastiljen. Han frigavs 1789 under franska revolutionen.

1793 arresterades han åter för en tid, frisläpptes och levde sedan ett synnerligen skabröst liv innan han åter fängslades år 1800.

Markis de Sade dog som psykiskt sjuk och utfattig på hospitalet Charenton. Hans familj vägrade sätta något namn på hans grav och hans äldste son lät bränna upp flera av sin fars arbeten.

Markisen de Sade hade en avvikande sexualitet och skrev ett stort antal romaner, teaterstycken och en dagbok som ansågs grovt osedliga. De mest karakteristiska är Justine ou les malheurs de la vertu (2 band, 1791; "Justine eller dygdens besvärligheter"), samt dess fortsättning Juliette (6 band, 1798), Les 120 journées de Sodome (Sodoms 120 dagar, filmatiserad av Pier Paolo Pasolini 1975) 1790, Philosophie dans le boudoir (2 band, 1793) och Les crimes de l'amour (4 band, 1800).

Vidare förkunnade han individens absoluta värde och att individen skulle ersätta Gud. Han ansåg att mord skulle legaliseras och att dödsstraffet skulle avskaffas. Han förespråkade incest och tyckte att våldtäktsmän inte skulle straffas"

Var nånstans i denna text liknar hans åsikter mina?
    Jag tycker människor som skadar andra är otäcka.
    Otäcka människor är sånna som misshandlar andra fysiskt och känslomässigt,
    dit räknar jag: fysiska övergrepp,incest,våldtäkter,mobbning, rasismen å sånna som trycker ner andra.

Jag förespråkar kärlek och ömsesidighet mellan människor.

Tycker du och Marquis de Sade har mer att säga varandra.

Gabriella S skrev 2007-11-10 20:20:00 följande:

Du och Marquis de Sade hade nog haft en del att säga varandra.
  • Millis1981

"som omtanke om de stackars barn som kommer att adopteras in i de här konstellationerna"

Ja,skulle alla vara öppensinnade med homosexualitet skulle dessa barn inte få några problem.

• Millis1981

1.Man kan jämför homosexualitet och hetrosexualitet:
    ömsesidig kärlek mellan två människor.

2.Man kan jämföra våldtäkt,övergrepp och incest:
    man skadar nån på ett fruktansvärt sätt och i värsta fall för livet.

3.Man kan jämföra rasismen,mobbing,förtryck av kvinnor, förtryck av homosexuella:
    man skadar människor psykiskt och ibland även fysiskt genom misshandel och tillochmed mord.

Punkt 1 skadar ingen, det handlar om fina saker:kärlek mellan två människor.

Punkt 2 och 3 är vidriga saker utförda av vidriga människor. Tycker alla sakerna i punkt 2 och 3 är lika fula och otäcka.

Jag hoppas innerligt att dina barn inte är homosexuella, vad hemskt med en mamma som förtrycker dom.

Jag lär mina barn kärlek och kommer prata öppet och positivt om ömsesidig kärlek mellan människor.
    Och jag lär dom att saker som sker i punkt 2 och 3 är fel och skadar andra.
    Jag tror mina barn kommer växa upp till fina anständiga vuxna som inte gör nån illa.
    Tror Gud kommer ta emot dom med öppna armar.

Dom som ägnar sig åt punkt 2 och 3 kommer hamna i helvetet eftersom det är onda människor som skadar andra, de passar verkligen i Djävulens sällskap.

Gabriella S skrev 2007-11-10 21:31:46 följande:

...men med den logiken skulle man bli tvungen att legalisera incest också. För att de barn som ändå blir till genom incest (och det förekommer) inte ska behöva känna sig annorlunda...
    [/citat]

Gabriella S skrev 2007-11-10 22:28:10 följande:
    [citat]
    Jag menar, att argumentet för att legalisera att homosexuella skaffar barn, för att de barn som redan lever i homofamiljer inte ska känna sig annorlunda, inte håller. För att man då måste legalisera en massa andra sätt som barn blir till eller hamnar hos vissa föräldrar, av samma skäl. Man kan ju även jämföra med våldtäkt: "Eftersom det redan finns barn som blivit till genom våldtäkt, så måste vi legalisera våldtäkt och säga att det är något fint och bra och naturligt - så att inte de barnen ska känna sig så avvikande p.g.a. det sättet som de blev till."
  • Millis1981

Precis, han får hålla på med sin docka hur mycket han vill. Han skadar varken andra eller sig själv.

Men det har ju inget med mitt inlägg att göra, det handlar ju inte om hetrosexualitet eller homosexuelitet, där två personer delar ett liv med ömsesidig kärlek.

Däremot skadar man folks själar genom att förtrycka dom, om man inte fattar det så är man antingen känslomässigt störd eller rent ond.

Ett par (hetro eller homo) skadar inte andra genom att älska varandra.
    Det gör däremot fula människor som förtrycker,våldtar och mobbar.

Gabriella S skrev 2007-11-11 17:39:08 följande:

Ni som kör med det där "skadar ingen"-argumentet fattar fortfarande inte att det inte räcker, för att något ska vara "rätt" och sanktioneras av kyrkan. Förstår du det här då: om en man skickar efter en anatomisk docka som han har sex med, så skadar det inte heller någon annan människa. Däremot så anser i alla fall jag, att det är SKADAR DEN MANNENS SJÄL. Att han skulle behöva hjälp att i stället lära sig att umgås med levande kvinnor. Och att det därför skulle vara fel av Kyrkan att jamsa med i detta, och låta honom komma till kyrkan med dockan utklädd till brud och vigas vid den. Förstår du..? Kyrkan ska inte vara en instans som ger sin välsignelse till bisarra beteenden som skadar människors SJÄLAR - bara för att det har blivit PK i samhället utanför tycka att det beteendet inte är så farligt, eller till och med helt OK. (Det finns det till och med människor som tycker så om de där dockorna idag. Läste någon sådan där samlevnadsspalt senast igår, där en förtvivlad kvinna skrev att hon hade upptäckt att hennes man hade skickat efter en docka. Samlevnadsrådgivaren tyckte att det inte var någon big deal... Snart har vi männen-som-lever-med-dockor på barrikaderna också, ska ni se...)
  • Millis1981

Gabriella S skrev 2007-11-12 12:40:46 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-12 09:22:28 följande:
    Tack! Ja, det är tur att vi är några som fortfarande kan tänka självständigt här...
    Det skulle vara lättare att diskutera med nån som har självinsikt. (tänker man självständigt så går man inte efter en bok som människor skrev för flera tusen år sen)

Vad är det som är skillnaden mellan hetro och homokärlek som gör att homosexualitet borde förbjudas?
    Var nånstans i bibeln står det att Gud inte accepterar homosex?

Som sagt är man en ond människa om man förtrycker,våldtar,mobbas och gör andra illa.
    Ont ska med ont fördrivas som nån sa (hoppas verkligen de som gör sånt får en rejäl bestraffning)

Ömsesidig kärlek mellan människor är en god sak.
    Jag mår iallafall bra av kärleken mellan mig och min sambo.
    Men jag skulle inte må bra om jag blev förtryckt för att jag älskar och lever med honom.
    Jag skulle inte heller må bra om jag blev våldtagen,misshandlad eller mobbad.

Gabriella,citat:"Kort sagt, så behöver man för en normal psykosexuell utveckling kunna identifiera sig med föräldern av det egna könet, och bli bekräftad av föräldern av det andra könet (typ att pappan visar att han uppskattar sin dotters utseende, när hon börjar bli kvinna)." slut citat

Varför ska en pappa uppskatta sin dotters utseende när hon börjar bli kvinna??? (inte normalt!)

Och alla som är emot IVF, vägrar ni acceptera allt som inte Gud (enligt bibeln) skapat.
    Jag menar det står ju ingenstans i bibeln att Gud skapat glödlampan, elspisar,kylskåp,bilar,cyklar,dockor,teknisk utrustning på sjukhus eller internet (där ni nu sitter)
    Möttes Adam och Eva på en dejtingsajt på internet?
    Åkte Moses bil? kokade jungfru Maria köttbullar på en elspis?

Det sunda förnuftet säger vad som är okej och inte (man gör inte andra illa)

Tycker synd om alla barn till homosexuella som blir retade (pga av vuxna människors fördomar)
    Jag gör vad jag kan och lär mina barn att man inte förtrycker,mobbas,våldtar eller gör andra sjuka saker som gör andra illa.

Homosexualitet och IVF är acceptarat av samhället, eftersom det är saker som inte gör nån illa.

Mord,incest och våldtäkter kommer aldrig att bli lagligt av den enkla anledningen att sånt gör folk illa.
    Barn till våldtäksoffer och incestföräldrar skulle inte ens acceptera att sånt blir lagligt, tror inte dom själva vill råka ut för sånt.
    (Har inget med ömsesidig kärlek mellan två vuxna att göra, så varför jämföra homo och hetrosexualitet med det???).
    Däremot borde det vara straffbart att förtrycka homosexuella.

Tror inte Gud accepterar förtryck mot människor som älskar varandra (oavsätt homo eller hetro).
    Tror inte han släpper in så hemska människor i sitt rike.

Till Gud kommer människor som inte gör andra illa.
  • Millis1981

Homosexualitet och hetrosexualitet är normalt, vuxna människor dras till varandra sexuellt och delar kärlek.

Pedofeli är sjukt,otäckt och skadar andra, det kan jämföras med andra handlingar som skadar :rasism,övergrepp,mobbing,förtryck mm.

Free Spirit skrev 2007-11-12 15:24:49 följande:

Kjære deg har du ik lest hva eg har skrevet???????Eg samenligner ik homofille med pedofil handling. MEN dei har begge dragning mot det som ik er NOMALT..Våger du å se forskjellen eg prøver å vis deg her..men du vil vel ik se..som vanligt!!
    [/citat]

Free Spirit skrev 2007-11-12 15:26:10 följande:
    [citat]
    Begge to er unormalt.. selv om handlingen/dragningen er forskjelligMen det er dere tydelivis blind for
  • Millis1981

Det är visst samma sak när det kommer till ömsesidig kärlek och sex mellan två människor!
    Skillnaden är att i homoförhållanden så har partnerna samma kön och i hetroförhållanden olika, men fortfarande handlar det om könsmogna människor som älskar varandra i bägge fall.

När det kommer till pedofeli handlar det om att förövare utnyttjar eller våldtar offer som inte är könsmogna och det finns ingen kärlek eller ömsesidighet, bara förstörelse och otäckheter.

Vari ligger likheten mellan homosexualitet och pedofeli menar du?!

Free Spirit skrev 2007-11-12 19:47:32 följande:

Du har ik forstått hva eg skrev tydeligvis..eg vet godt hva pedofili erHomoseksualitet er ik det samme som hetroseksualitet..uansett hvordan du formulerer det.
  • Millis1981

Ärligt talat förstår jag inte allt du skriver, skriv på svenska eller engelska (om du kan) och svara på min fråga.

Free Spirit skrev 2007-11-12 20:29:50 följande:

Du får lese mine tidliger innlegg om du vil ha svar..
  • Millis1981

Håller med
    Och det GÅR att bota folk från åsikter,
    åsikter är ju inget man föds med.

Tussiluskan skrev 2007-11-12 21:05:57 följande:
    Nej, du har nog rätt i det. Det finns inte många som förstår din tankegång eller som håller med dig, vilket betyder att du är lika onaturlig, ovanlig och i minoritet som homosexuella. Detta betyder, enligt din logik, att vi borde bota dig.Free Spirit skrev 2007-11-12 20:47:57 följande:
  • Millis1981

Free Spirit skrev 2007-11-12 21:22:42 följande:

Hihi..burd bota meg!! Vel eg er konservativ og det er ik så godt mottat av liberale personer. Og eg våger stå for det eg tro på selv om eg må svømme mot strømmen.

Derimot homofili er noe som går mot det som er normalt.
    Första stycket här förstår jag inte riktigt, menar du att vi går med i "strömmen" som är FÖR homosexuell kärlek?
    Ja, därför att vi inte vill trycka ner homosexuella , varför vill NÅN skada en annan människa så mycket?

Tur att de flesta i vårt land är emot förtrycket av vanliga homosexuella människor som älskar varandra.
    Vi vill inte att dom ska fara illa på grund av att några illasinnade människor fått för sig att homosexualitet är något onaturligt.
    Vi är även emot liknande saker som skadar andra: våld,övergrepp,incest,misshandel,pedofeli,djusex.mobbing,rasism

Usch för människor som gör andra illa : ni kommer garanterat att förvisas från Guds rike, han tar bara in goda människor där.
    Jag kommer garanterat hamna i Guds rike pga av min godhet,medkänsla och tolerans för andra människor

Och du går med i din lilla ström som styrs av en bok (bibeln) som människor skrev för flera tusen år sen, och som ni TROR är Guds ord.
    Aldrig att Gud skulle tillåta förtryck av homosexuella, Gud är god. Men det kanske ni i er lilla fanatiska ström missat?
  • Millis1981

Gabriella:
    Jag förstår norska till en viss del, men ibland förstår jag inte vad FreeSpirit menar då många ord är obegripliga.
    Träffar nämligen aldrig norsktalande människor, det är först nu när jag pratar med FreeSpirit.

Varför ska man lära sig grannländernas språk?
    Endel länder (bla i Norge och Sverige)lär ut engelska i skolan så att man ska kunna kommunisera med människor internationellt.

• Millis1981

Gabriella : tyvärr är det bara du (och de få andra som är emot homosexualitet) som gör fel härinne.
    Du skriver att homosexualitet är fel och därigenom skadar du människor som delar kärlek och sex med andra av samma kön.

Du är ingen god människa som gör andra illa på det viset.

Att förtrycka homosexuella är lika illa som att mobbas,våldta och misshandla- människor far illa av dessa handlingar!

• Millis1981

Då menar du att vi ska skippa engelskan i skolan för att lära oss norska,danska,isländska och finska istället?
    Vilken användning har man av dom språken om man sällan träffar människor därifrån?

Och hur har du då tänkt att vi ska kommunisera utomlands på resor,affärsresor,om man pluggar utomlands, jobbar utomlands som tex barnflickor eller med import/export?
    Och hur ska människor i tex regeringen kommunisera med andra länders regeringar osv?

Det är dessutom onödigt att lära sig fyra nya språk när nån smart människa kom på att vi kunde använda ETT internationellt språk: engelska.
    Tror de flesta människor i norden och övriga världen är överens om det.
    Det är därför vi får lära oss det i skolan.

Och bosätter man sig i ett annat land så får man lära sig det språket eller prata engelska.
    Samma gäller människor som kommer in på andra länders sajter (som här på FL tex)
    Antingen skriver man på svenska som är modermålet och alla kan, eller så skriver man på engelska.
    Vill man ändå skriva på sitt språk tex norska så får man räkna med att alla svenskar inte förstår allt.

Så när jag frågde om FreeSpirit kunde skriva på svenska eller engelska så tycker inte jag att det var märkligt.

Däremot var det mycket märkligt att du började lägga dig i min fråga till henne och komma med uppmaningar att lära mig alla nordens språk.
    Men så har du ju mycket märkliga tankar om annat oxå, så jag kan ju inte säga att jag är förvånad.

Jag klarar mig utmärkt på svenska,engelska och det svenska teckenspråket. Fler språk har jag ingen användning för.

Gabriella S skrev 2007-11-13 21:00:55 följande:

Men det vore ju för bedrövligt om vi här i Norden skulle vara tvungna att använda engelska för att kommunicera! Hur ska jag förklara det här, nu då..?Amerikaniseringen har gått väldigt långt, det är en sak. Och engelskan och svengelskan har brett ut sig på vår egen, skandinaviska kulturs och våra egna skandinaviska språks bekostnad. Så ska det inte vara! Vi måste hålla ihop här i Norden (i VISSA sammanhang) och värna om det som är typiskt nordiskt, och vårt gemensamma ursprung (bl.a. vikingarna).Innan det blir bara MTV, Marvel-superhjältar, fetmaepidemi, Ophra, Jelly och coca-cola här också...Nordiska Rådet har förresten stipendiekurser, där man kan få gå fyra veckor på ett universitet i ett grannland, och lära sig det landets språk och litteratur. Det ingår en rundresa i landet också, folkdanser, folkmusik, studiebesök på muséer och så vidare. Jag var på en sådan kurs i Bergen en sommar, och det var mycket givande!
  • Millis1981

Gabriella S skrev 2007-11-13 21:19:16 följande:

"För att kvinnorna fick rösträtt skadade ju inte barnen, men senare - när det gick för långt".

Så du menar att homosexuella skadar sina barn?
    Det är ju DU ,och alla som tänker som du, som skadar dessa barn!

Sunda och goda människor lär sina barn att man ska vara snäll mot andra oavsätt familjesituation.
    Om alla lär sina barn att inte mobba,förtrycka,misshandla och våldta andra så skulle världen se bättre ut.

"Jag skulle säga att det var likadant där som i homofrågan, nämligen att NÄR pendeln började svänga så svängde den för långt. Som alltid här i Sverige. Vi är inte alls landet "lagom" - vi är precis tvärtom - landet "extrem"."

Håller med, när man börjar jämföra kärlek mellan två av samma kön med pedofeli och mord så har "pendeln svängt" så pass långt att den lossnat!
    Det är inte bara extremt att jämföra så, utan oxå ologiskt.

Skulle det bara finnas ömsesidiga homosexuella och hetrosexuella relationer vuxna emellan skulle världen vara lugn.
    Ingen skulle bli våldtagen,utsatt för incest eller pedofiler.

• Millis1981

Vill förtydliga för de som fortfarande inte förstår:

Skulle det bara finnas ömsesidiga homosexuella och hetrosexuella relationer vuxna emellan skulle världen vara lugn.
    Ingen skulle bli våldtagen,utsatt för incest eller pedofiler.

Skulle det vara lagligt med pedofeli,incest,våldtäkter,mord och misshandel så....ja föreställ er själva.
    Gabriella och andra som jämför detta med homosexualitet: ni skulle kunna bli våldtagna,misshandlade (era barn också) utan att nån stoppar det.

Som det är nu finns det ändå människor som begår dessa hemska brott och förstör andras liv.Sånt ska stoppas!(det är det man försöker med genom straff)

Men det finns oxå kärlek mellan vuxna: homo eller hetro spelar ingen roll, det är fint och bra.

Skulle homosexuella tränga undan sina känslor och inte våga visa att de älskar varandra så är det många som kommer må dåligt.
    -INTE bra(poängtering för er som inte förstår).

Visar de att de älskar varandra (som mig å min sambo),skaffar familj osv och lever som vem som helst mår de bra.(DET är bra).
    Det enda dåliga är att det finns människor som förtrycker dom och deras barn. Det är DÄR skon klämmer, det är DET vi ska få bukt med.
    Terapi ,som nån föreslog, är ju en lösning för sånna som har problem med att människor är homosexuella.
    Där får de lära sig att ömsesidig kärlek inte är nåt farligt eller fel för att den uppstår mellan människor med samma könsorgan.

Jag undrar hur många homosex-motståndare som är homosexuella själva? Och jag undrar hur de mår.

• Millis1981

Hahaha.....klockrent!

Undrar vad Gud anser om människans egna uppfinningar som tex. bilen,elspisen,glödlampan,datorn,internet,kärnkraftverk och teknisk utrustning på sjukhus tex?

Och undrar hur han ser på att människan sakta håller på att förstöra hans skapelse jorden?

Han kanske straffar oss rejält för att vi inte lever som för 2000 år sen!

Tror inte han ser homosexualitet som något problem, varför skulle han?
    Han tycker nog att endel människor är bra lustiga som förtrycker andra för att de älskar och lever med en av samma kön.

Roisin Dubh skrev 2007-11-20 09:05:20 följande:

Jag måste lägga in en kul sak här som cirkulerade i mail för några år sedan men som är väldigt aktuellt just för den här debatten.
    "Dr. Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd til personer som ringer in till programmet. För en kort tid sedan svarade hon en av de som ringde, med en hänvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse som inte under några omständigheter kan accepteras. Det följande är en översättning av ett öppet brev till Dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.Kära Dr. LauraTack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud.Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds bud.1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar.2) Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?3) I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?4) Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på sabbaten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?5) En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?6) I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig´Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett visst svängrum i denna fråga?7) De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?8) Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?9) Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigtatt vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan."
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?