Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Nej, absolut inte.

Kyrkan anser att äktenskapet är något heligt mellan man och kvinna, och den uppfattningen måste de få ha kvar. Om homosexuella skulle börja "gifta sig" där, så skulle många andra kristna tycka att äktenskapet förlorar sin helgd... Det skulle inte vara lika mycket värt längre.

(Men partnerskap är OK för mig. Om det ingås borgerligt och inte kallas för äktenskap. Där går min gräns.)

• Gabriella S

Etta med kokvrå skrev 2007-08-29 19:37:45 följande:

Undrar när islams skyddshelgon i Sverige, Mona Sahlin, kommer att ställa krav på att alla muslimska församlingar ska viga homosexuella?Eller är det som vanligt bara det svenska som man ska få kritisera och ställa krav på?
    *ASG* På pricken!
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-29 19:40:31 följande:
    Klart det gör, hur skulle du annars förklara att en av de högsta inom amerikanska kyrkan är homosexuell?Eller homosexuella präster...
    Ursäkta, men vad menar du med "amerikanska kyrkan"? Det finns inget sådant. Amerikaner kan vara med i många olika trossamfund. Protestantiska, katolska, frikyrkliga... Många är metodister eller presbyterianer. Många är även judar (en helt annan religion).
  • Gabriella S
    Madida skrev 2007-08-29 19:39:11 följande:
    Isåfall förstår jag inte hur man kan tro på något som avvisar en viss typ av människor. Många säger att Gud är kärleken, hur kan hon vara det om hon dömer ut människor som älskar?
    Problemet me det där "älskar"-argumentet, är att det finns folk som "älskar" ett barn, en hund, en bil, ett träd eller en konstgjord docka. På "det" sättet, alltså.

Gud avvisar säkerligen ingen, men jag är rätt säker på att han inte heller välkomnar alla konstiga konstellationer att vigas i hans Kyrka...
  • Gabriella S
    josefsmamma skrev 2007-08-29 19:48:43 följande:
    det var det värsta jag hört!!!var det inte eran Jesus som sa att den som är fri från synd ska kasta första stenen?det är väl isf gud som skapat människan och då även homosexualitet!!man kan mycket väl vara homosexuell och kristen!
    Ja och nej. Man kan vara homosexuell = ha dom känslorna. Men man kan inte leva ut dom, och samtidigt påstå sig leva enligt den kristna läran. Stor skillnad.

Angående den första stenen, så gällde det inte homosexualitet utan äktenskapsbrott. Det står ingenstans i NT att Jesus upphäver eller förmildrar det mycket uttryckliga förbudet mot homosexuella handlingar i GT. (Som han gjorde med en del andra gammaltestamentliga lagar.)

Jag är rätt säker på, att om Jesus hade tyckt att homosexuella förhållanden var OK, så skulle han ha sökt upp/skapat en scen där han sa det till ett homosexuellt par. Så att det blev upptecknat i evangelierna för eftervärlden.
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-29 19:52:32 följande:
    Om inte kyrkan kan tänka sig att viga homosexuella bör de inte ha rätt att viga alls. Pusselbitar ställer en berättigad fråga: ?Varför inte ha alla vigslar borgligt och sen låta det vara upp till var och en att ha en välsignelsecermoni i valfritt samfund??. Det undrar jag med.
    Nu har Svenska Kyrkan haft vigselrätt i tusen år - och det är ju ett tag. Då ska dom banne mig inte förlora den rätten nu, bara för att tillmötesgå en liten grupp som inte ens lever enligt kristendomens regler...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-29 20:13:19 följande:

Tveksamt, eftersom jag anser att det är upp till varje enskild kyrka.Däremot ska man skilja äktenskap från vigsel, som i Frankrike, så att folk kan gifta sig vad olika kyrkor än tycker om det. Sedan kan man gå igenom ceremonin i kyrkan om man har lust med det (och om kyrkan tillåter det).
    Det kan du i Sverige också. Det finns borgerlig vigsel om du är heterosexuell och ingående av partnerskap om du är homosexuell. Kyrkan är fullkomligt frivillig, men SKA man gifta sig där, så får man faktiskt hålla sig till dess grundläggande lagar och regler!
  • Gabriella S

presens konjunktiv skrev 2007-08-30 09:27:06 följande:

. I GT finns till exempel ett förbud mot att äta griskött. Det var otroligt förnuftigt på den tiden då texterna skrevs, då griskött ofta innehöll trikiner som var skadliga för människor. Det gör det oftast inte i dag. Hade förbudet kvarstått?
    Nu var det ju så att redan JESUS "tog tillbaka" förbudet mot griskött. Han sa att det inte var så viktigt, eftersom maten bara hade sin naturliga utgång genom kroppen. Utan det var det som kunde skada själen man skulle undvika.

Jesus tog även tillbaka flera andra regler i GT. Det där med det absoluta förbudet att arbeta på Sabbathen till exempel - som till och med kunde gå så långt att man straffades om man gjorde det. Jesus sa något om att Sabbathen var till för människan och inte tvärtom. Han manade alltså till sunt förnuft hela tiden. (Han var klok!)

...Men när det gäller homosexualitet, så tog han aldrig tillbaka förbudet mot det. Hade han tyckt så, så hade han helt säkert sett till att det blev nerskrivet i evangelierna för all framtid.

Jag tycker att det är fruktansvärt vanvördigt och fult som vissa "moderna" präster i Svenska Kyrkan gör idag, att de liksom sätter ord i Jesus' mun som han aldrig har sagt. "Jesus var Kärleken, och därför skulle han välkomna kärlek mellan två av samma kön också". Det står ingenstans i evangelierna, och då kan man som sagt inte förutsätta det bara för att det är en "modern" tanke just i vår del av världen, just i år.

Om några år har förmodligen opinionen svängt igen, och homosexualitet kommer inte längre att anses OK i samhället. (Det är dom vindarna som blåser.) Ska Svenska Kyrkan också ändra tillbaka då, angående vad Jesus egentligen tycker?
  • Gabriella S
    Atamon skrev 2007-08-29 22:34:36 följande:
    Inte för att vara petig, men tusen år är att ta i.Under medeltiden så krävdes endast samförstånd mellan parterna för ett äktenskap. Vigsellöften gavs inför vittnen och bekräftades med samlag. Det ingicks ett avtal som innehöll flera rättshandlingar. Som följd av det kristna inflytandet i Sverige så infördes så småningom den kyrliga vigseln. Men man kunde länge välja att ingå äktenskap i kyrkan eller enligt den gamla traditionen. Först 1734, genom det årets allmänna lag, blev det obligatoriskt med kyrklig vigsel.Under det första århundradet var det vanligast med vigsel i samband med gudstjänst och inför församlingen. En del av motiveringarna för kravet på kyrlig vigsel var dels religiösa men också rent praktiska. Äktenskap hade ingåtts under så oklara former att det ibland inte var ?riktiga? äktenskap och andra var gifta utan att veta om det.Gabriella S skrev 2007-08-29 20:57:13 följande:
    Men snälla du. På medeltiden var det till och med så, att prästen följde med hem och välsignade den äkta sängen före bröllopsnatten...

Och det där med "oklara former" - så var det inte alls! Det var ett jätteprojekt, där mannens släktingar skulle fria hos brudens pappa. Sedan skulle man förhandla kring avtalet - arv, hemgift, morgongåva - en massa papper skulle skrivas och bevittnas, sigill skulle sättas dit... Det finns en massa sådana äktenskapsavtal kvar än.

Sedan kan säkert någon skurk ha lurat en fattig och okunnig piga att dom ingick äktenskap, för att hon skulle gå med på sex. Men det var verkligen inte normalfallet. Äktenskapet var en mycket stor och genomtänkt affär på medeltiden...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-29 21:54:29 följande:
    En nyfiken fråga bara. Står det någonstans i bibeln att homosexualitet inte är accepterat. Att det är en syd. Jag läste relionskunskap och gjorde ett fördjupningsarbete då jag intervjuade en präst. Nu var det ju iof bara EN präst, men han sade att han inte kunde finna i biblen att det var en synd.
    Jadå. På flera ställen, så DET behöver det inte råda någon oenighet om. Här till exempel i 3 Mosebok 20 kap:

13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en
    kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med
    döden, blodskuld låder vid dem.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?