Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Eftersom Svenska Kyrkan saknar koppling till staten så ska kyrkan själv bestämma regler och stadgar. Precis som andra fria församlingar har egna stadgar. De kan tillåta eller avvisa beroende på vilka regler medlemmarna bestämmer.

Det är skillnad mot tidigare då kyrkan tillhörde staten och var en folkkyrka för alla.

• Rosenöga

pusselbitar säger:

"..Men det blir fel när kyrkan har en makt att insifta juridiska band mellan två personer men välja vilka genom att åberopa gud.."

Kyrkan åberopar alltid Gud!

• Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:49:37 följande:

"Precis så.Sedan kan man ju fråga sig vad man skulle ha för glädje av att återfödas i guds rike, när man ska leva enligt samma trista regler och lagar där i tusen år till... För att sedan prövas igen, och kanske få en plats i efterlivet. Där man FORTSÄTTER att inte få ha kul. Grattis, om du är snäll och är avhållsam liten bög, då får du äran att FORTSÄTTA vara en avhållsam liten bög i evigheters evighet. YAAAY!"

Detta låter som JV:s tro.

• Rosenöga

Dorian Ertymexx, citerar dina ord:

"...eeehhh... Med andra ord, ALLA hamnar i Limbo. Utom de som hamnar i grillspettet. Det var ju... charmigt."

• Rosenöga

Man ska nog inte försöka sig på att döma när man inte är gudomlig.

Gud är en god Gud. Hur ska han då kunna avvisa ett homosexuellt par som levat rätt i övrigt?

Han kanske gör som vi brukar göra med våra barn, hotar men förlåter sedan.

Tur att man slipper ansvaret att döma.

• Rosenöga

Enligt kyrkan och kristendomen är det själva meningen med vigseln att det är två av skilda kön som ska alstra barn tillsammans.

Om nu själva meningen med vigseln försvinner (enl kyrkan och kristendomen) så är det ju ingen idé med kyrkliga vigslar över huvud taget utan man kan ta bort alltihopa.

• Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:23:13 följande:

Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
    Det där är nog lite olika på olika håll i landet. I landsorten bryr man sig mer om traditioner och där har man inte heller tagit bort skolavslutningarna i kyrkan.
  • Rosenöga

För övrigt har jag svårt att förstå det hela.

Det pågår en kamp för att homosexuella ska ha rätt till vigselakt i kyrkan. Samtidigt ska skolavslutningar inte _få_ förekomma i kyrkan.

• Rosenöga

En förening har rätt att själv skriva stadgar och bestämmelser. Det är upp till medlemmarna att bestämma. Om medlemmarna i Svenska kyrkan anser att de ska tillåta homosexuella vigslar i kyrkan så kan de bestämma sig för det Om de har en annan åsikt kan de rätta sig efter den.

Utomstående kan inte bestämma eftersom kyrkan inte är en statskyrka. Svenska folket kan inte bestämma reglerna för kyrkan. Det kan bara medlemmarna.

Den som inte är medlem kan bara framföra sina åsikter.

• Rosenöga

Dorian Ertymexx,
    Om skolavslutning i kyrkan sa du:

"Det är ingen som sagt att de inte får. Det är bara allt fler som väljer bort det. Vilket är helt OK i ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet."

Jag har väldigt svårt att sammankoppla talet om religionsfrihet med en skolavslutning i kyrka, synagoga, moské eller vilken kyrkobyggnad som helst.

Har aldrig hört talas om att någon ändrat trosuppfattning för att de vistats högst en timme i ett kyrkorum där ett par psalmer spelas. Den blomstertid nu kommer och I denna ljuva sommartid i detta fall.

Tycker det hör till allmänbildning att ha ett litet hum om hur det ser ut i olika tempel, kyrkor, moskéer och hur det fungerar där. Om inte annat så för att kunna bilda sig en åsikt.

• Rosenöga

Free Spirit skrev 2007-09-02 13:03:10 följande:

Sant!! Men dei som er medlemer bør oxo tro på Bibelen og følge den..det ville eg tro vil være rett og riktigt. Fro hva skal en ha en kirke for elllers?
    Ja, det kan man ju fråga sig.

Om man nu tror på bibeln och tillhör kyrkan så är det inte _så_ underligt att man vill följa vad som står i bibeln och då är det inte _så_ underligt om man inte vill tillåta homosexuella vigslar.

Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.

Så jag kan förstå dem som säger nej.
  • Rosenöga

markera, du skrev så här:

"( Funderar på om vi nu fått iväg homofoberna en gång för alla från den här tråden).."

Det får mig att fundera över vad du menar med "homofober". Den som inte har något emot homosexuella utan accepterar att de lever tillsammans och ingår partnerskap osv. Är den personen homofob om han el. hon inte tycker att homosexuella ska kunna vigas kyrkligt?

• Rosenöga
    Alexiaa skrev 2007-09-02 23:39:31 följande:
    Jag tycker det verkar som ett par som skriver i den här tråden verkligen har något emot homosexuella!Hur skulle man annars kunna vara så Korkad att jämnföra det med pedofiler eller våldtäksmän.
    Alexiaa, I vilket inlägg har du sett den jämförelsen?
  • Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 01:12:14 följande:

Homofober, fundamentalister, fanatiker... All the same to me. Folk som borde varit längre i skolan och läst längre än till trettonhundratalet i historieböckerna. Och inse att det hänt en heeeel del sedan dess.
    Så för dig är alla homofober om de inte varit tillräckligt länge i skolan. Är det verkligen så du menar?

Du har väl varit tillräckligt länge i skolan för att veta vad fobi är.

Wikipedia:
    "Homofobi, ett ord sammanfogat av orden homosexuell och fobi, som vanligen betecknar antingen

en kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet, se homofobi (psykologi).
    ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet, se homofobi (samhälle)"

Det är så fel att påstå att den är homofob som är emot könsneutral äktenskapslagstiftning. Det behöver inte vara ogilland av homosexuella.

T ex. I katolska kyrkor får du inte gå in klädd i shorts. Beror det på att katolska kyrkan är motståndare till alla människor som är klädda i shorts? Nej, de tycker bara inte att det passar i kyrkan. Samma med homovigslar. Många tycker inte att det passar in i kyrkans budskap. Det är inte avsky för homosexuella.
  • Rosenöga

Jag respekterar både homosexuella och kristna men blir förvånad när jag läser inläggen här.

Homosexuella vill bli respekterade men jag tycker inte det visas respekt för kristna i inläggen här.

Hur kan man kräva respekt när man inte kan visa det själv mot andra grupper i samhället?

• Rosenöga

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här så noga, upptäckte tråden ganska sent.

För min del lägger jag mig inte andras sexuella inriktning. Kille plus kille, tjej plus tjej, ung eller gammal, det spelar ingen roll för mig. Bara det sker frivilligt så får folk göra vad de vill. Det angår inte mig.

Samma med religion. Det är fritt fram för var och en att ha sin egen tro och de får tillhöra vilken religion de vill. Jag tycker inte man ska vara tolerant mot andra människor vad gäller religion eller sexuell inriktning.

Ang. kyrklig vigsel så tror jag att det finns ett motstånd pga att det står i kyrkans "regelbok" att vigsel ska vara mellan man och kvinna. Jag tror inte det är ett motstånd mot homosexuella i övrigt. Hos vissa kanske men inte hos alla. Som i exemplet jag nämnde tidigare, i katolska kyrkor får man inte gå in i shorts men det betyder inte att man har något emot människor i shorts.

• Rosenöga

Oj, vad fel det blev där mitt i stycket

Ska naturligtvis stå:
    Jag tycker man ska vara tolerant mot andra människor vad gäller religion eller sexuell inriktning.

• Rosenöga
    Shadilly skrev 2007-10-14 23:04:49 följande:
    Man orkar inte hur länge som helst Ibland måste man få sväva ut lite och hämta andan.
    Så gärna för mig!
  • Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-14 23:17:56 följande:

Jodå. I allra högsta grad. Vi har litet pausmusik i väntan på att få svar på några sedan länge ställda frågor bara. Likt gamla kristna munkar väntar vi troget på svar, men istället för att be och svälta roar vi oss istället. ;)
    OK, kör med pausmusik, detta kommer ändå fortsätta på samma sätt - för och emot - tills tråden stängs efter tre mån.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?