-
Men varför då undrar jag. Vill an gifta sig i kyrkan, då gör man det. Vill man inte så gör man det inte. Vi gifte oss borgerligt... Man blir ju gift vilket sätt man än väljer.mindless skrev 2007-08-29 19:52:32 följande:Om inte kyrkan kan tänka sig att viga homosexuella bör de inte ha rätt att viga alls. Pusselbitar ställer en berättigad fråga: ”Varför inte ha alla vigslar borgligt och sen låta det vara upp till var och en att ha en välsignelsecermoni i valfritt samfund?”. Det undrar jag med.
-
Där håller jag helt med dig. Känns lite skenheligt att lova ditten och datten inför en gud man inte tror på....Elinore skrev 2007-08-29 20:00:00 följande:Nej det tycker jag inte... jag tycker inte heller att föräldrar ska döpa sina barn i kyrkan(eller gifta)sig om dom en kvart senare säger; nej vi e inte troende.. men, det e ju så fint i kyrkan... då har man nog missat en hel del...Det står i bibeln att en man och kvinna ska ingå äktenskap.Ett barn får inte sitt namn i kyrkan..Varför lova gud att man ska älska varandra när man inteär troende?alla saker har sin plats...
-
Vi är inte döpta varken jag eller min man, går inte i kyrkan och tror inte på gud. Vi var helt överrens om att inte gifta oss i kyrkan. Vi var också rörande överrens om att inte döpa Moa.Elinore skrev 2007-08-29 20:07:01 följande:mori.. ja lite så... jag som e kristen kan tycka att det e lite "lustigt" att se alla tomma bänkrader på söndagarna... men.. gifta sig och döpa barn.det "ska" man minnsan göra...då tycker jag det e bättre att gifta sig i rådhuset och ha en namngivningsfest eller liknande..sånt respekterar jag!!
-
En nyfiken fråga bara. Står det någonstans i bibeln att homosexualitet inte är accepterat. Att det är en syd. Jag läste relionskunskap och gjorde ett fördjupningsarbete då jag intervjuade en präst. Nu var det ju iof bara EN präst, men han sade att han inte kunde finna i biblen att det var en synd.Gabriella S skrev 2007-08-29 21:01:32 följande:Dorian Ertymexx skrev 2007-08-29 20:13:19 följande: Det kan du i Sverige också. Det finns borgerlig vigsel om du är heterosexuell och ingående av partnerskap om du är homosexuell. Kyrkan är fullkomligt frivillig, men SKA man gifta sig där, så får man faktiskt hålla sig till dess grundläggande lagar och regler!
-
Fru U: Tack iallafall.
Ataon: Bra sida du länkade till!
Att anse det vara en synd när två människor älskar med varandra, en ömsesidig kärleksrelation, det känns för mig helt vansinnig.
-
Men du kan ju inte på fullaste alvar mena att allt som står i bibeln ska följas, såsom det står skrivet utan att ta hänsyn till samhällets utvckling. Tänker till exempel på att den som är otrogen eller för den delen homosexuell och aktiv sådan, ska stenas till döds?stina84 skrev 2007-08-30 07:48:29 följande:Bibeln är ju direkt inte något mode som ska hänga med i mode-trenderna
-
Gabriella S skrev 2007-08-30 10:48:39 följande:Jadå. På flera ställen, så DET behöver det inte råda någon oenighet om. Här till exempel i 3 Mosebok 20 kap:13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos enkvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas meddöden, blodskuld låder vid dem.
Tack för ditt svar. Nej, ingen tvivel om att det står i bieln isåfall Men tvivel kvarstår ju fortfarande kring tolkningarna av det som skrivts och inte Då det som sagt finns både präster och "vanliga" kristna som inte ser det som en synd.
Vad andra religioner "tillåter" känns inte riktigt relevant. Andra religioner innehåller en hel del som du säkerligen inte skulle vilja var del av kristendommen, eller hur?
-
Du menar alltså att om sverige inför kyrklig vigsel av homosexuella, så kommer det i det långa loppet leda till att man kan köpa en kvinna i ett skyltfönster.Gabriella S skrev 2007-08-30 13:46:02 följande:Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:40:22 följande:[citat]Gabriella S skrev 2007-08-30 13:33:20 följande:Haha det var den värsta generaliseringen av människor jag nånsin hört (läst). Visst Nederländerna har ingen bra lagstifning gällande prostitution och narkotika...men bara för den skulln så är knappast allt åt helvete i det landet. Det är en del av den allmänna normupplösningen. Den har gått så långt att den kan tillåta att kvinnor säljs i skyltfönster och att ungdomar får köpa hasch på caféer. Och då är nästa steg i den normupplösningen att tillåta äktenskap mellan folk av samma kön... Allting hör ihop!
Ju mer jag läser av dina inlägg så slås jag av tanken av att du på något sätt förskönar Sverige... Jag hoppas du är medveten om att prostitution förekommer i mycket stor skala även i sverige om än dold. Jag hoppas att du läst om all härvor av barnporr där poliser och läkare är involverade, och då inte på något trevligt sätt. Enda skillnade mellan sverige och tex Nederländerna är vad som står i själva lagstiftninge, det förekommer ju likförbannat trots lagarna här i Sverige. -
Gabriella S: Jag har läst, jag är full kapabel till det. Om Jesus inte tagit tillbaka det han sagt om homosexuella sexuella handlingar, då innebär ju det i praktiken att de ska straffas med döden. Så skrev du ju i ett tidigare inlägg att det står i bibeln.
13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en
kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med
döden, blodskuld låder vid dem.
För övrigt vill jag tillägga att vi idag lever i ett samhälle då ett stort antal, mycket stort antal människor inte lever så som bibeln föreskriver. Av flera skäl, då vissa anser det förlegat, och vissa inte alls tror på varken bibeln eller någon gud alls. För mig är bibeln inte en "sanning", men jag respekterar de som ser den så. Just för att det inte är sanning för mig, och för att jag inte respekterar sättet att se på homosexualitet eller för den delen sexualitet i allmänhet så har jag helt tagit avstånd ifrån kyrkan i mitt liv. -
Gabriella S skrev 2007-08-30 20:16:17 följande:Ingen fara, jag vet allt det där (tro mig...). Men det är ändå stor skillnad på att tillåta något i lagen och att inte tillåta det (även om det sker ändå). Lagen säger ju ändå vad som BÖR gälla i ett land. Vilken människosyn som landet står för OFFICIELLT. Och ja, jag är övertygad om att allting i den allmänna normupplösningen hör ihop. Det har blivit allmänt att våldta kvinnor, att fuska till sig bidrag, att ha sex med samma kön, att ha sex med djur (som faktiskt är lagligt i Sverige), att vara otrogen, att sparka på den som redan ligger, att flera ger sig på en ensam i ett slagsmål, att tränga sig in i gamla människors lägenheter och råna dem på deras besparingar...De gamla hederskodexen gäller helt enkelt inte längre.
Men krockar inte det då lite i vissa samanhang, vad din tro säger om tex homosexualitet och vad lagen säger om det. Sex mellan likakönade är ju en synd skriver du, men enligt lag tillåtet.
Och ja, visst är det skillnad på vad som är tillåtet enligt lag, och vad som försikommer ändå.
Den där hederliga hederskodexen har i mitt tycke inte existerat på mycket länge, om ens någonsin. Om vi talar om våld, sexuella övergrepp osv så har det förekommit i alla tider. Men visst har våldet ökat, men jag ser ingent samband mellan våld och homosexualitet, inget alls. Att två män eller kvinnor attraheras av varandra, rör vid varandra och har sex har inget med våld att göra.