Inlägg från: RiaRa |Visa alla inlägg
  • RiaRa

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Självklart!
    Kärlek är kärlek, vare sig den är mellan olika eller lika kön.

• RiaRa

fia sthlm skrev 2007-08-31 08:34:46 följande:

Ingen kommenterade det jag skrev jaja Undrar om folk tycker det är lika självklart att homosexuella ska kunna kräva rätten att gifta sig i en moske eller i en pingstkyrka?Och om inte, vad är skillnaden?
    Om en homosexuell är muslim eller pingstvän tycker jag att de ska ha rätten att gifta sig där de önskar, i en moske eller i pingskyrkans lokaler.

Vad spelar der för roll? Varför skilja ut en grupp människor. Man gifter sig av kärlek med den man älskar.

Vad blir nästa grej? Vi kan inte döpa barnen i kyrkan för tänk, ve och fasa, om de bli homosexuella senare i livet?! (obs ironi)
  • RiaRa

Jag förstår också din poäng Fia, men jag tycker verkligen inte om den diskriminering man utsätter ett gäng människor för.

Vår doppräst var en av de som var snabbast på att skriva under uppropet mot homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan. Det kändes verkligen inte bra.
    Ponera att min son som döptes av denne man, välkomnades av denne in i Guds kärleksfulla familj, sedan kommer leva sitt liv som homosexuell kristen.
    Han upptas mer än gärna i församlingen och Guds familj, han är sedan välkommen att vara med på barntimmar, konfirmeras i kyrkan, gå på gudtjänster, leva sitt liv som kristen. När han sedan finner sitt livs kärlek och vill befästa sin kärlek inför Gud och i den kyrka han är uppväxt med/i så är det stopp.
    Nä nä mensan du ska gifta dig med en av samma kön då kan du dra. Du får gifta dig nån annanstans. Bye, bye....

• RiaRa

Gabriella. Jag måste säga att jag tycker inte vår doppräst är "en stark och rakryggad människa" Du har helt missuppfattat poängen med mitt inlägg. Hade vi kunnat byta präst kan jag lova dig att det skett på momangen.
    Tyvärr kunde vi inte det.

Vad hände med Gud älskar alla människor. Gäller det bara om du är hetro eller?

• RiaRa
    stina84 skrev 2007-08-31 10:37:24 följande:
    Gud älskar fortfarande alla människor, men inte alla deras handlingar
    Och då kan man ju varje söndag be om syndernas förlåtelse...

Gabriella, bara för man är gay behöver det inte betyda att man är "transa" . Bara för man är transa betyder det inte att man är gay.

Själv är jag både troende, "fet" och har stora fötter, jag försöker dessutom vara öppen och ödmjuk inför andras människors val i livet... Oh ja, jag gifte mig i vitt, i kyrkan och vi hade en kvinnlig präst...

Åsa i Ystad: Mycket bra inlägg!
  • RiaRa

För mig är kyrkan en trygg plats där alla kan känna sig välkomna och älskade. Synd att präster och andra, (församlingmedlemmar) väljer att tydligt vända andra i församlingen ryggen bara för att de älskar någon med samma kön..

Håller med Alexiaa då hon skriver följande:
    "Jag är troende men däremot ifrågasätter jag verkligen mycket som står i bibeln som skrevs för hur länge sedan som helst (man trodde jorden var platt) och som i stor del är en gullig saga mer.
    I det jag tror på så tror jag att goda människor får gott tillbaka...Jag tror alltså människor med öppna åsikter kommer komma till himlen, inte människor med hat inom sig."

• RiaRa
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 13:34:33 följande:
    jag tycker det är fel att homusexuela ska gifta sej i kyrkan .... det står ju att det är fel i biblen så varför ?? ska man ha gudsvälsingnelse över det ...det är ju som att få guds välsingnelse när man mördar en mäniska eller gör en nana synd
    Du likställer väl inte homosexualitet med mord!
  • RiaRa
    markera skrev 2007-08-31 14:22:24 följande:
    Debattforum är också en del av världen, och många unga rör sig också på internet och tar intryck av det som skrivs där. Du behöver inte saluföra dina åsikter på ett torg för att de ska få genomslag och påverka. Det räcker att du pratar om det hemma på det här sättet så att dina barn hör så att de eventuellt börjar mobba en avvikare, eller barn till homosexuella föräldrar.
    Håller med.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?