Inlägg från: Puh84 |Visa alla inlägg
  • Puh84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S: Håller med dig fullkomligt!
    Bara för att samhället har en syn på homosexuella så ska inte präster, eller kyrkan i allmänhet, ändra sin tro bara för att alla andra tycker att det är fel.
    Tänk dig åt andra hållet istället, om en präst kommer fram till dig och säger att du måste ändra dig angående homosexuella.. Då hade det blivit ett himla liv.

Den kristna tron ser ut som den gör och den kommer inte ändras bara för att samhället gör det. Så är det bara, deal with it!

• Puh84

Alltså, jag talade inte till dig Gabriella S, även om det kanske framgick.

När jag skrev "tänk dig" så menade jag alla här i forumet..

• Puh84

Håller med!

stina84 skrev 2007-08-31 10:41:35 följande:
    Man behöver inte tycka illa om homosexuella som personer, men anse att det de gör är fel. Likaväl som man tycker att de som pundar, alkoholister osv. är fel

Precis - här ställer jag mig och håller med igen.
  • Puh84

Mindless: Onödig kommentar om mössan.
    Har absolut inget att göra med det vi pratar om här

• Puh84

Precis!

Vi tycker alla olika, så är det bara.

• Puh84

Atamon skrev 2007-08-31 11:53:12 följande:

Den katolska kyrkan är knappast något föredöme. Med tanke de omfattande sexuella övergrepp som har uppdagats från 1940-1950 tal och framåt, och som den katolska kyrkan i USA har fått betala skadestånd för. Det har även ju även betts om ursäkt i Sverige för övergrepp samt i andra länder. Övergreppen som skedde i stor skala skulle jag nästan kunna likna vid de pedofilnätverk som du menade att i princip Belgien och halva dess manliga befolkning bestod av i inlägg 335.Jag kan väl i och för sig tycka att det är bra att de har gjort en offentlig ursäkt och betalade skadestånd (dock för att undvika rättegång och ännu högre summor) och börjat ta tag i problemen. Men de blundade trots allt länge för problemen de hade. Och Vatikanen blundar fortfarande eftersom de inte visar någon beredskap till att vilja diskutera mer radikala förändringar utan enbart håller fast vid sitt gamla värderingar om hur det ?ska? vara och lusläser bibeln.

Som Gabriella S skrev, det kommer alltid komma in rötägg.
    Det finns pedofiler överallt, i alla yrkeskårer.
    Och det blir väl kanske lite mer uppmärksammat eftersom det gäller kyrkan, men det är fortfarande lika hemskt.

• Puh84

Stina84: Jo, fast nu var det ju inte jag som skrev det inlägget ovan utan Common people..

Jag kommenterade inlägget och tog med hans i mitt..

Jag håller med er andra fullt ut, varför ska de gifta sig i Guds hus och inte borgeligt??

• Puh84

qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja alla är vi ju saliga i vår tro, och min tro säger att kristendomen inte verkar vara mkt att hänga i julgranen öht.Men för den skull säger jag ju inte att ni som vill tro på Gud är dåliga och syndiga. Jag menar... ni har ju faktiskt vigt er liv till en "man" som inte på ngt sätt påvisat existerat på ett eller annat sätt.Men mår ni bra av att tro på detta "påfund" så Go for it!Men när ni sedan påstår att jag utför syndiga handligar med min flickvän (vi är förlovade btw) samt är ytterst dålig människa... Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)

Stina84 skrev:
    Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!

Ja, det skulle jag också vilja veta.
    Om ni inte tror på Gud över huvud taget, VARFÖR vill ni då gifta er i kyrkan.. som är Guds hem??
    Om det hade funnits något speciellt homobröllop (i brist på bättre ordval), inte hade jag valt att ha det i så fall då.
    Förstår ni?

• Puh84

Det känns lite som provokation om jag ska vara ärlig..

• Puh84

Det är väldigt frustrerande att folk uttalar sig om citat från Bibeln, eller "så här står det", fast de inte ens har en aning om vad de pratar om. LÄS PÅ innan ni uttalar er!

• Puh84
    stina84 skrev 2007-08-31 13:59:44 följande:
    Nuskriver vi vad vi tycker i ett forum, det är inget jag står och predikar om på torget direkt. Jag har aldrig gjort något/sagt något illa motdem, men nu disskuterar vi här och alla säger vad de tycker, det är en väldig skillnad. Jag kan bara stå till svars för mig själv. inte alla andra

markera skrev:

Debattforum är också en del av världen, och många unga rör sig också på internet och tar intryck av det som skrivs där. Du behöver inte saluföra dina åsikter på ett torg för att de ska få genomslag och påverka. Det räcker att du pratar om det hemma på det här sättet så att dina barn hör så att de eventuellt börjar mobba en avvikare, eller barn till homosexuella föräldrar.

Fruktansvärt onödig kommentar, markera.
    Då kan jag lika väl gå ut och säga att dina barn kommer växa upp till mobbare bara för att du inte tror på Gud och det som står i Bibeln.
  • Puh84

Nej, men du verkar ju uppenbarligen tro att kristna går hemma och pratar illa om homosexuella..

• Puh84

Jag har all respekt åt alla människor men för den sakens skull inte deras handlingar och val i livet.

• Puh84

Om man inte kan hålla sig till en person utan måste ha flera stycken, då förstår jag inte varför man gifter sig över huvudtaget?? Det är ju precis samma sak som att vara singel och strula runt med massa olika personer..

• Puh84

När man gifter sig så har man insett att man vill leva med en person resten av livet, då är det inte meningen att man ska kunna komma och gå som man vill, eller ta hem en annan kvinna (eller man). Helt befängt i mina ögon och jag kan då rakt inte förstå hur man kan vara för månggifte. Men som sagt, det är inte min åsikt och jag accepterar att andra tycker så. Men jag tycker att det är en väldigt sned och konstig syn på äktenskapet att vara för månggifte.

• Puh84

Dorian Ertymexx

Ingen håller sig till en person. Folk skaffar ju för fan barn! Hur "monogamt" är det, att leva med inte en person, utan två, tre eller en mindre armé av små saker som kräver konstant kärlek och uppmärksamhet? Monogamt min rumpa.

*suck*

• Puh84

All heder åt dig Gabriella S, som fortsätter att stå på dig trots allt motstånd!
    Jag vet i alla fall en som är väldigt stolt och glad att du för Hans ord vidare..

• Puh84

Nej, men så har du aldrig upplevt Hans närvaro heller.. Lite svårt att tro då, det hade inte jag heller gjort

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?