• Piii

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

piixelslyna skrev 2007-08-29 14:38:11 följande:
    Alltså. Det är synd att "tvinga" ett religöst samfund till något som de "går emot". Man kan ju gifta sig borgligt.
    även homosexuella kan väl vara kristna dessutom finns det präster inom svenska kyrkan som är homosexuella
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:
    Jaa, då kan man ju leta reda på en sådann! Alla är ju olika och har olika principer, även inom religiösa samfund. Jag tycker inte att det ska finnas någon lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrkan, men jag tycker inte heller att man ska tvinga präster som inte vill viga homosexuella, att göra det.
    självklart ska man inte tvinga nån att viga homosexuella, likaså ditt exempel på manlig o kvinnlig genekolog.

Men även om man vägrar viga så tycker ja man kan acceptera att folk är olika. Många präster avstår från ex för att anförtro sej till gud, o det bryr inte jag mej om, man ska ju inte vara så himla försömande.. =)
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    Vi ska bli tre skrev 2007-08-29 14:47:46 följande:
    Kön och vem man knullar med styr inte vem som är troende eller inte.
    enkelt o bra svar.

Jag är inte troende men ja tänker gifta mej i kyrkan, ska nån vägra viga mej då med?
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii

svergie verkar ju hela tiden tjata m att alla SKA HA samma förutsättningar o många olika ämnen utom just homosexuella. jävligt märkligt.

♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    Fru U skrev 2007-08-29 14:51:08 följande:
    Jag har svårt för att förstå varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Kyrkan är trots allt en symbol för tro, en tro på Gud och allt vad det innebär.
    Jag är döpt i yrkan o ja har haft alla skolavslutningar i kyrkan, för mej är inte själva kyrkan en symbol för tron på gud, den är så mycket annat därför Tänker jag gifta mej där, vilket ja har rätt till.

Men om nu svenska kyrkan är sååå imot homosar, varför anställer dom sådana i så fall?????
    Dom har väl ändå samma policy vart än i sverige man bor?
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    QMiss LyckadQ skrev 2007-08-29 14:59:50 följande:
    Min första tanke är ja självklart och det är nog min slutgiltiga åsikt också.Men... (Jag själv är inte kristen eller följer någon annan religion heller) jag undrar varför man vill göra det när kyrkan uppenbart motsäger sig homosexualitet. Om jag var homosexuell skulle jag då defenetivt inte känna att jag vill gifta mig i kyrkan, eftersom de skulle ha svårt att acceptera min sexualitet.
    Om den homosexuella är kristen då???
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii

man väljer ju inte antingen blir ja homo eller så blir ja kristen

♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    Alla har väl rätt att gifta sej i kyrkan om man så *ursäkta språket* är Homo, svart, vit gul, handikappad, döv eller blind.

Och ännu mer rätt om man är TROENDE!
    ♥ Oktobermamma ♥
  • Piii
    MissTag skrev 2007-08-29 15:38:01 följande:
    Bibeln är inte den mest dagsfärska, uppdaterade boken som finns. Om man levde ordagrant efter bibelns ord skulle man inte fungera i dagens samhälle. Om man tror på allt som står i bibeln så har man livlig fantasi och brist på logiskt tänkande.
    exakt, lite OT nu men det är som med koranen, Där står det inte vissa saker som dom lever efter, utan människan har tolkat det på sitt eget sätt.
    ♥ Oktobermamma ♥
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?