Inlägg från: sataya |Visa alla inlägg
  • sataya

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

de är lika mycket människor som vi andra... så varför inte?

• sataya

jag har för mig att det inte ens står i bibeln om sådant.. och kollar man tillbaka så ansågs det väl vara fint om en man hade sex med yngre killar? både homosexuellt och pedofili.. jag har hört detta iaf.. någon som vet om det är sant?

• sataya
    solrosen83 skrev 2007-08-29 14:23:12 följande:
    mitt nej ligger grundar sig på vad som står i bibeln.
    var i bibeln står det då?
  • sataya

Weird One skrev 2007-08-29 14:24:38 följande:

Bibeln är full av motsägelser.Motståndarna hävdar att det står i bibeln att homosexuallitet är en synd.Förespråkarna hävdar att det står i bibeln att gud älskar alla oavsett läggning.
    jo jag vet.. men det är lite av en tolkningsfråga med.
    men jag har en sambo som läst hela bibeln och hans familj är kristna så jag har pratat med de...
  • sataya
    Sallisen skrev 2007-08-29 14:31:05 följande:
    Se inlägg 30.
    tyvärr har jag ingen bibel här.. du kan väl leta på nätet och ge mig istället...
  • sataya
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:43:47 följande:
    Att gifta sig i kyrkan är ingen rättighet.
    vill man gifta sig i kyrkan så är det en rättighet...
    eller?

sedan kan man inte rå för om man är hetro eller gay det är inget man väljer.. man blir kär i en människa inte ett kön!

blev du kär i den du är kär i pga att det är en kille/tjej? jag tror inte att det är riktigt så.
    homosexuella tror jag inte väljer att bli kär i en av samma kön de tänker nog inte på det sättet jag evt att jag inte gör det och jag är hetro..

ibland tror jag att homosexuella är smartare än "vanligt" folk..
  • sataya
    Henrik31 skrev 2007-08-29 14:48:23 följande:
    Huruvida bögar o flator är sjuka eller inte har inte med saken att göra i denna diskussion. Däremot om de skall gifta sig inför en religion, samfund som anser att giftermålet är fel.
    var ju inte det jag sa riktigt heller..
    de väljer inte att bli homosexuella.. och de kan fortfarande ha den kristna tron.. för allt som står i bibeln är en tolkningsfråga..
  • sataya

Kristina E skrev 2007-08-29 14:50:41 följande:

Jag är kristen, medlem i Svenska kyrkan och kan inte se att homosexuella kan få gifta sig i kyrkan om de känner att de vill. Kyrkan tillhör alla dess medlemmar och är en inkluderande religion för de flesta av dess utövare. Sen är det en svårare fråga om man ska tvinga präster att utföra ceremonin mot sin vilja. En del menar att man inte kan tvinga präster till det om det går emot deras övertygelse. Andra menar att man kan tvinga dem att göra de plikter som yrket ger, precis som man en läkare inte kan vägra operera någon vars åsikt eller sexualitet man inte accepterar. Och jag, jag vet inte vad jag ska tycka om det.
    jag är medlem i svenska kyrkan det är alla som föds i sverige om man inte väljer att gå ur.. jag är inte kristen i tron jag tror inte ett dugg på gud osv.. men jag är medlem alltså som du säger så tillhör kyrkan alla dess medlemmar inklusive mig och alla andra som har samma åsikt eftersom att alla är medlem så länge man betalar och inte går ur.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?