Inlägg från: pusselbitar |Visa alla inlägg
  • pusselbitar

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag tycker att vi ska få gifta oss i kyrkan.

JooCee skrev 2007-08-29 14:14:07 följande:
    Säger samhället att homosexualitet är accepterat så ska man väl inte utesluta dem från sådant som "alla andra" har tillgång till?Självklart, adoptera borde de oxå få!
    Vi får redan adoptera, däremot är det i dagsläget i stort sett omöjligt att göra det från utlandet pga att inga länder vill acceptera homopar som adoptivföräldrar. Men närståendeadoptioner görs!
  • pusselbitar
    Gabriella S skrev 2007-08-29 19:00:16 följande:
    Nej, absolut inte.Kyrkan anser att äktenskapet är något heligt mellan man och kvinna, och den uppfattningen måste de få ha kvar. Om homosexuella skulle börja "gifta sig" där, så skulle många andra kristna tycka att äktenskapet förlorar sin helgd... Det skulle inte vara lika mycket värt längre. (Men partnerskap är OK för mig. Om det ingås borgerligt och inte kallas för äktenskap. Där går min gräns.)
    Varför inte ha alla vigslar borgligt och sen låta det vara upp till var och en att ha en välsignelsecermoni i valfritt samfund? Det är i svensk lagstiftning förbjudet att diskriminera pga sexuell läggning, ändå står vi fortfarande utanför i den här frågan.
  • pusselbitar
    Mallan76 skrev 2007-08-31 15:07:57 följande:
    Jag har en liten undring här.  Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan:  Hur ser ni på månggifte? Om ni INTE tycker det är OK -varför inte? Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många? (Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
    Nu har jag själv ingen erfarenhet av polygami men självklart, varför inte? Jag vill bara leva med en person, min fru, men jag kan inte se varför inte de som vill leva med fler samtidigt inte ska få juridiska rättigheter till varanndra. Det är inte upp till någon annan att bestämma hur någon annans privatliv ska få fungera. Om ett några personer lever ett helt liv tillsammans så ska de väl ha samma rättigheter att ärva varanndra om någon går bort eller ha rättigheter och skyldigheter gentemot varann vid en skilsmässa.
  • pusselbitar
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande: Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
    Har du levt i en sån relation?! Om inte känns det ju helt galet att du kan säga en sån sak? Jag tror att vilket polymänniska som helst skulle sparka bakut till ditt inlägg som är så fyllt med osanning att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Du kanske skulle ha ett svartsjukt och hatfylly förhållande om du levde i polygami, jag skulle antagligen oxå det. Men dom som ÄR poly är ju hur bekväma med det som helst, det är ju så DOM vill ha det.
  • pusselbitar
    Puh84 skrev 2007-08-31 15:51:20 följande:
    Om man inte kan hålla sig till en person utan måste ha flera stycken, då förstår jag inte varför man gifter sig över huvudtaget?? Det är ju precis samma sak som att vara singel och strula runt med massa olika personer..
    Ja varför gifter någon sig öht? För att få juridiska rättigheter och skyldigheter till varann? För att fira sin kärlek med varann och sina närmsta? För att visa världen att vi älskar varann och vill leva ihop? Ditt inlägg visar ju enbart på stor okunskap om polyamorösa relationer.
  • pusselbitar

Vad som är felet med registrerat partnerskap är att det är ett utanförskap. I Sverige är det olagligt att disskriminera pga av sexuell läggning, så därför borde det vara en självklarhet att vi oxå ska få ett äktenskap! Varför ska jag nöja mig med något mindre? Att ingå ett äktenskap är i stort en juridisk handling och då borde den vara till för alla! Och ja, jag vet att det för kristna är en andlig cermoni oxå. Men jag tycker inte att kyrkan ska ha rätt att instifta juridiska åttaganden när kyrkan och staten inte längre är ett. Alla äktenskap borde ingås borgligt och sedan är det valfritt att ha en cermoni i valfritt samfund.

• pusselbitar

Nej, det rimmar riktigt illa. Och eftersom det nu är den andliga cermonin i kyrkan, att lova inför gud som är viktig, så borde det heller inte spela någon roll om det inte blir juridiskt med ett äktenskap ingått bara i kyrkan.

• pusselbitar
    Pormoicheia skrev 2007-09-01 10:13:17 följande:
    Brukar det inte sägas att "kyrkan är öppen för alla"???
    jo visst, men bara till en viss gräns för oss som, ve och fasa, älskar en med samma kön.
  • pusselbitar
    Gabriella S: Men om vi ser från en annan vinkel då. Du tycker att vi homosexuella inte ska ha rätt att vigas i kyrkan då det vore att välsigna vad vi gör i sängen och det går ju inte för sig. Men i mitt och min frus fall då. Vi har en son som i början på sommaren döptes i kyrkan. Välsignade då inte vår doppräst indirekt vårt förhållande som kvinna och kvinna genom att döpa vår son?
  • pusselbitar
    Gabriella S skrev 2007-09-01 11:12:10 följande:
    Nej - för det är inte "eran" sons fel att han har blivit till på det sättet som han har blivit till. Han är en egen individ som inte har begått någon synd, och förhoppningsvis kommer han att göra sina egna val när han blir vuxen. Han har rätt att bli välkomnad in i Guds rike precis som alla andra barn.En präst får aldrig vägra att döpa ett barn, för övrigt, oavsett vilka föräldrarna är. Dopceremonin har inget med föräldrarna att göra.
    Varför skriva "eran" med citattecken? Han är i allra högsta grad vår gemensamma son, vad du än tycker om den saken. Vad menar du med att han förhoppningsvis kommer göra sina egna val? Han har för övrig blivit till av kärlek som vilket annat barn som helst!
  • pusselbitar

Men, alla ni som som inte tycker att vi homosar ska få gifta oss i kyrkan för präster ska inte välsigna vårt sätt att leva. Det argumentet känns väl oxå lite galet med tanke på att vi får ha välsignelsecermonin i kyrkan. Där då prästen välsignar det ingådda partnerskapet. Så vad är skillnaden mellan att prästen viger oss eller välsignar vårt partnerskap?

• pusselbitar
    stina84 skrev 2007-09-01 15:39:27 följande:
    Jag förstår helt vart du vill komma, men nu är det ju så att kyrkan har ju inte ensam rätt om att viga par utan det går ju ävan att gifta sig borgeligt. För de som är troende så känns det ju väldigt viktigt för oss att få stå och lova varandra evig kärlek inför Gud.
    Men lova på! Ingen säger ju att du inte får lova gud saker bara för att kyrkan förlorar sin juridiska vigselrätt?

Men ingen svarade min fråga om välsignelsen.
  • pusselbitar
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:47:30 följande:
    Sorry, vad frågade du? Och vem frågade du? :)
    Det var en fråga om välsignelsen man kan få som homo. Det var mest en fråga till dom som inte tycker att vi ska få gifta oss i kyrkan.
    stina84 skrev 2007-09-01 15:48:14 följande:
    Jo grejen är ju den att det är INTE prästen som välsignar ert äktenskap utan Gud.
    Nu hänger jag inte med ... vad menar du?
  • pusselbitar
    stina84 skrev 2007-09-01 15:55:49 följande:
    Vet inte om det var detta inlägget du ville ha svar på men jag antog det..??Jag menar på det att det inte är prästen som välsignar erat äktenskap utan det är gud ni ber om välsignelse
    Ja det var det jag ville ha svar på. Jag kanske är trög, men jag ser inte skillnaden. Gud välsignar väl äktenskapet genom prästen precis som vid välsignelsecermonin?
  • pusselbitar
    fia sthlm skrev 2007-09-01 16:19:03 följande:
    det var konstigt uttryckt med tanke på att homosexuella får gifta sig om jag inte missat något? DorianSka man ta bort vigselrätten för kyrkan så måste man väl göra det för alla privata instanser, arlanda flygplats, pingstkyrkan, båtkaptener osv?Isf ska väl ingen förutom dom i stadshuset får viga folk?
     Nej, vi får inte gifta oss, vi får ingå partnerskap. för någon som går genom livet och alltid kan räkna med att kunna ta del av ALLT som samhället har att erbjuda kan det vara svårt att förstå vad som är skillnaden. Jag vet att många i den här tråden tycker att vi ska "nöja" oss med ett partnerskap. Så länge jag lever kommer jag aldrig nöja mig med mindre än någon annan. Jag tänker aldrig låta mig behandlas som en andraklassens medborgare för att jag förälskade mig i en tjej.

Ja, man borde väl ta bort vigselrätten från ALLA som inte är beredda att viga oavsett sexuell läggning?
  • pusselbitar
    Fia sthlm: Jag tycker att Åsa sammanfattat det så bra att jag bara kan instämma i det hon säger. Jag är mycket väl villig att acceptera att andra tycker olika än mig. Jag har full förståelse för att en del präster inte alls skulle vilja viga homopar, lika mycket som homopar inte vill bli vigda av dom. Men det blir fel när kyrkan har en makt att insifta juridiska band mellan två personer men välja vilka genom att åberopa gud. Vad jag däremot inte förstår är vad de kristna som motsätter sig en helt borglig vigsel och sedan en andlig cermoni i valfritt samfund egentligen motsätter sig. För cermonin i kyrkan(eller var som helst) har ju samma betydelse fortfarande.
  • pusselbitar
    Rosenöga skrev 2007-09-02 10:22:08 följande:
    pusselbitar säger:"..Men det blir fel när kyrkan har en makt att insifta juridiska band mellan två personer men välja vilka genom att åberopa gud.."Kyrkan åberopar alltid Gud!
    Ja, det vet jag! Men vad jag menar är att ingen annan har rätt att neka någon juridiska rättigheter genom att göra det.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?