tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Jag tycker att vi ska få gifta oss i kyrkan.
Jag tycker att vi ska få gifta oss i kyrkan.
Vad som är felet med registrerat partnerskap är att det är ett utanförskap. I Sverige är det olagligt att disskriminera pga av sexuell läggning, så därför borde det vara en självklarhet att vi oxå ska få ett äktenskap! Varför ska jag nöja mig med något mindre? Att ingå ett äktenskap är i stort en juridisk handling och då borde den vara till för alla! Och ja, jag vet att det för kristna är en andlig cermoni oxå. Men jag tycker inte att kyrkan ska ha rätt att instifta juridiska åttaganden när kyrkan och staten inte längre är ett. Alla äktenskap borde ingås borgligt och sedan är det valfritt att ha en cermoni i valfritt samfund.
Nej, det rimmar riktigt illa. Och eftersom det nu är den andliga cermonin i kyrkan, att lova inför gud som är viktig, så borde det heller inte spela någon roll om det inte blir juridiskt med ett äktenskap ingått bara i kyrkan.
Men, alla ni som som inte tycker att vi homosar ska få gifta oss i kyrkan för präster ska inte välsigna vårt sätt att leva. Det argumentet känns väl oxå lite galet med tanke på att vi får ha välsignelsecermonin i kyrkan. Där då prästen välsignar det ingådda partnerskapet. Så vad är skillnaden mellan att prästen viger oss eller välsignar vårt partnerskap?