Inlägg från: UWO BaraJag |Visa alla inlägg
  • UWO BaraJag

Enäggstvillingar?

Therese33 skrev 2007-08-30 08:23:35 följande:
    Tack för att höra era vinklar! Jag har tänkt att jobba så länge jag kan och mår bra. Just nu mår man jättebra men man vet ju inte längre fram.
    Glöm bara inte att det verkligen ÄR en större risk att vara tvillinggravid. Det är ju inte för skojs skull de sjukskriver tvillinggravida.
    Trycket nedåt, mot livmoderhalsen, är större. Bara det är en ökad risk. Och så länge du står eller sitter så finns ju trycket där.

Naturligtvis ska man välja tid för sjukskrivning från fall till fall. Vill bara berätta lite mer om varför de sjukskriver. Var inte lika dum som jag och jobba så länge det bara går! Det är ingen rolig erfarenhet att få prematurt.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    Trolltrio skrev 2007-08-31 20:34:04 följande:
    Hej! väntar oxå enäggstvillingar, och gjorde ul idag då de inte sett någon skiljevägg vid vul. Idag hittade dock en mycket tunn en! Vad har era läkare sagt om riskerna med enäggs? Min var väldigt negativ och pratade en massa om ttts och sa att "det går ju iaf bra i lite mer än 50% av fallen". Lät ju inte superhoppfullt!
    Enäggs i sig är inte någon större risk. Men om tvillingarnas blodkärl går ihop i moderkakan kan det bli problem. Och det fenomenet förekommer endast hos en viss andel av enäggstvillingarna.
    Sen kan den ena tvillingen växa långsammare än den andra av en massa andra orsaker också och skapa en svårare gravidtet.
    Har de hittat en skiljevägg är det iaf mycket bättre än om det inte funnits någon alls
    Att läkaren var negativ har nog mer med hans upplevelse av sitt jobb att göra. Jag menar, man kan ju framställa saker på olika sätt.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    Majjssan skrev 2007-09-03 20:08:37 följande:
    Jag har enäggstvillingar.. Mina hade varsin hinnsäck å varsin moderkaka så läkaren sa att det är ju en fördel om dem inte "delar" på allt så att säga... Tvillinggraviditet är ju i sig en större påfrestning för livmodern å barnen men man ska ju ändå försöka leva som vanligt...Man känner ju sina egna gränser...
    Mina med!
    Medan tvåäggarnas moderkaka hade växt ihop till en enda klump.

Vet du var dina moderkakor satt? *lite nyfiken*
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    Therese33 skrev 2007-09-05 11:27:55 följande:
    Krost: Jag skall inte bli sjukskriven, jag mår hur bra som helst!Min bm pratade om sjukskrivning från v 24 (jag är i vecka 16) men mår jag bra så tänker jag jobba så länge som det bara går. Varför skall man gå hemma och dra för?

...fast det är ju inte för din egen skulle du ska "gå hemma och dra". Det är ju för barnens. Det är ju ändå svårare att få sjukskrivning för att mamman mår dåligt, det är liksom inte lika viktigt i sammanhanget enligt sjukvården ibland. Det är barnet /barnen som räknas.

Man ska "gå hemma och dra" för att inte belasta livmoderhalsen med tyngden från livmodern i onödan. Och för att minska stresspåverkan på graviditeten.

Jag antar att du tycker jag är tjatig nu, men jag tänkte som du och det gick inte så bra. Hade dessutom en kompis innan som varnade mig en gång eftersom även hon tänkte så. Det gick inte så bra för henne heller. Överlevde gjorde alla våra barn, men det är verkligen inge kul att få tidigt. Varken för barnen eller för föräldrarna. Tro mig!

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    MaddeMamman skrev 2007-09-10 10:14:13 följande:
    min läkare var helt säker på att jag skulle ha enäggs (tunn skiljevägg och det såg ut som en moderkaka) men när jag visade mitt vul från v 12 sa han att det såg ju ut som tvåäggs- så nu vet jag fortfarande inte, han kollar efter könet men har bara sett den ena.
    Fast en tjock skiljevägg säger ju ingenting om ifall det är enäggs- eller tvåäggs.

*Mycket tunn skiljevägg eller total avsaknad av skiljevägg: Enäggstvillingar som har delat sig i ett senare skede och därför hunnit utveckla vissa strukturer, som de nu delar.

*Tjock skiljevägg: Tvåäggstvillingar ELLER enäggstvillingar som har delat sig tidigt och därmed hunnit utveckla helt egna fostersäckar (och moderkakor oftast antar jag).

Mina enäggare hade en tjock skiljevägg och varsinn moderkaka, som satt mittemot varandra i livmodern. Så långt ifrån varandra som det gick mao.
    Mina tvåäggares moderkaka hade växt ihop till en.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag

...tja, man vet aldrig. Jag har ju ett enäggspar och ett tvåäggs. Och jag vet en till här på fl som har så.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    Therese33 skrev 2007-09-11 11:21:55 följande:
    Detta är ju en hel vetenskap. Men om jag inte har fattat fel på en del läkare så kan dom aldrig säga med all säkerhet om det är enäggs eller tvåäggs?
    ...inte på ul nej om de inte delar den ena eller båda fosterhinnorna. Foster som delar fosterhinnor o/e moderkaka är enäggs. Men alla enäggs delar inte (och om de har samma moderkaka går inte att se på ul).
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    MaddeMamman skrev 2007-09-12 11:18:12 följande:
    Vid enäggs-Allt beror på när ägget delar sig, tidigt = två moderkakor och varsin innre och varsin yttre hinnsäck.= tjock skiljevägg.Sent- kan bli gemensam moderkaka, gemensam yttre hinnsäck men varsin innre hinnsäck.väldigt sent eller alltförsent- delar både innre och yttre hinnsäck och det är också så som siamesiska (ihopväxta)tvillingar ligger
    Är siamesiska tvillingar ihopväxta? Det låter rimligt eftersom de kan sitta ihop på en mängd olika ställen. Jag läste någonstans bara att siamesiska var de som delat sig väldigt sent.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag
    MaddeMamman skrev 2007-09-13 16:41:28 följande:
    UWO- siamesiska sitte ihop och det är när ägget börjar dela sig trots att det bildats ett embryo.
    Ser att jag ställt frågan knasigt. *s* Jag vet att siamesiska tvillingar sitter ihop, jag reagerade bara på att du skrev "ihopväxta". Men enligt de du skriver nu så är det som jag trott förut -att de delar sig sent och inte helt fullständigt och därför sitter ihop.
    Ihopväxta lät som de först delade sig helt men sen växte ihop.
    Nå, tack för svar iaf!
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
Svar på tråden Enäggstvillingar?