Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Vad kostar det att adoptera?

Tainted skrev 2007-08-26 14:42:54 följande:
    hm, nej det har ni väl rätt i, men man går väl ändå igenom nåt slags test, hur mkt pengar man har visar ju inte direkt vad man är för människa.
    Nä, det gör det inte men det är väldigt många som jobbar med allt som har med adoptionen att göra! Det kostar även att få biologiska barn, sjukhuskostnaderna för bb, undersökningar innan barnet kommer fast du känner inte av det pga sjukförsäkringssystemet vi har i Sverige.
  • mammatillvictor

jag tror snarare man får räkna med 200 000 kr minus 40 000 kr som bidraget är på för att få en realistisk summa.

• mammatillvictor
    Tainted skrev 2007-08-28 13:57:01 följande:
    hm, mkt olika åsikter.. jag tycker nog att det känns lite som att man "köper" ett barn (missuppfatta mig nu inte). i min mening borde det vara gratis ja. men självklart skall man genomgå en utredning så att inte "vilken idiot som helst ska skaffa ett". vart pengarna skulle komma ifrån som täcker kostnaderna har jag ingen aning om.. är jag helt ute och cyklar eller finns det någon som håller med?
    Om man tycker att man köper ett barn när man adopterar för att det kostar så är man ute och cyklar. Det är som sagt inget som är gratis! Tror du det skulle finnas barnmorskor som arbetade gratis? Det är OMKOSTNADER som kostar, INTE BARNET.
  • mammatillvictor
    Dripknot skrev 2007-08-29 07:49:29 följande:
    Jag tycker att alla som väljer att ha barn ska genomgå en process för att avgöra huruvida de är lämpliga föräldrar eller ej. Precis som adoptivföräldrar måste göra när de ansöker om adoption. Bara för att man kan få barn på naturlig väg så innebär ju inte det att man automatiskt är lämplig som förälder.Jag är själv adoptivbarn från Valdivia, Chile och kom till mina adoptivföräldrar när jag var 10 veckor gammal. De åkte inte till Santiago för att hämta mig, utan jag kom på egen hand med egen flygvärdinna till Arlanda. Med min hade jag min biologiska tvillingbror och vi hamnade hos samma föräldrar. En tryggare och bättre uppväxt har vi inte kunnat få. Älskar mina adoptivföräldrar över allt annat och de har alltid gett oss ovillkorlig gränslös kärlek men även lärt oss gränser och hyfs. Processen de fick genomgå innan de hade sina två små knyten var både lång, dyr och tidskrävande.Ingen har rätt att skaffa barn. Barn är en gåva och färre skulle råka illa ut om det var mer prövningar på väg till föräldraskapet. Alltför många barn föds och växer upp under vidriga förhållanden, skilsmässor, missbruk, misshandel och separationer av olika slag. Dessa kanske skulle kunnat undvikas om det hade varit svårare att klara kriterierna för Lämplig förälder. Inte bara biologisk förälder.Stor skillnad.
    Håller med dig till 100%
Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?