• assal

bedövning

va ska man ta för bedövning??? va e de bästa??? mitt första barn kommer nu om 10 veckor o har inte tidigare vågat tänka på är den ska ut.. e osäker på om ja klarar de eller inte.. ja ska göra förlossningen själv,, o överväger kejsarsnitt,,

• Svar på tråden bedövning
  • Valkyriah

Det är jätte svårt att säga vad som är bäst för just dig,något som passar en annan behöver ju inte göra det för någon annan.
    det bästa du kan göra är väl att läsa lite om olika smärtlindringar.

Själv hade jag lite lustgas eftersom jag inte hann få EDA som jag hade tänkt från början.För mig funkade det väl sådär...

Hur menar du med att göra förlossningen själv?förstår inte riktigt..

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • imperia72

Ta allt du kan få Skrattande
    Jag har alltid frågat barnmorskerna när jag kommer in på BB om vilka smärtlindringar de förespråkar och har berättat att jag vill ha så mycket som möjlig av allting

• Livet e toppen

Jag ville ha det så naturligt som möjligt och bara använda lustgasen. Jag sa även att om jag ber om något så ge mig! Jag klarade mig på bara lustgasen och är väldigt nöjd med det, ville ju inte att bebisen skulle påverkas av något. Vet inte hur bedövningarna hjälper men prova utan till att börja med, du e starkare än du tror. Lycka till! (ska du verkligen vara ensam, ingen som kan/vill följa med? måste ju faktiskt inte vara pappan, går ju bra med en kompis eller släkting.)

• Orkiden80

Jag tycker du ska överväga varginar förlossning istellet, och använd lustgasen friskt! Samt ta lite epidral . Om du snittar dig tar det ju flera månader innan du är bra i buken det är ju en medelstor operation. Om du föder "naturligt" och det inte uppstår några allvarliga komplikationer (vilket det nästan aldrig gör) är du på bena innom några timmar .

Jag födde min dotter naturligt. Det var en ganska hemsk förlossning egentligen. Tog 31 timmar totalt! Fast jag behövde inte sy ett enda stygn. Men 30 minuter senare kläcker jag ur mig att det var fantastiskt och att jag vill ha en till.

Om du kommer ensam till förlossningen kommer du få all hjälp och stöd du kan tänka dig. Jag pratade med dom om det eftersom jag trodde jag skulle föda ensam. Dom berättade att dom alltid försöker ge extra stöd åt ensama föderskor.

Det är självklart att det verkar läskit innan, man har ju hört så många skreckhistorier. Men jag lovar! Det går bra.

*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Male
  • Valkyriah

nu förstod jag hur du menar med själv.Du kanske kan ta med dig en kompis som någon sa?

annars är jag säker på att du får allt stöd du behöver av din bm.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Theia

Kan du föda vaginalt så gör de!
    De är en helt otrolig upplevelse.
    Jag skulle fått ryggbedöning men hann inte
    nu i efterhand är jag glad för att jag inte fick den har hört att den kan stanna av värkarbetet osv.

Så jag fick pcb/västervik när jag va öppen 9 cm märkte dock inte så stor skillnad

• Ankianka79

Mitt tips är att läsa på lite hur de olika bedövningarna verkar så du har ett litet hum om det.
    Barnmorskorna hjälper dig sen och ger dig det du vill ha eller vad som är bäst.
    Men "lås" dig inte i ett tankesätt om hur du vill ha det för det är inte alltid som det blir som man vill och tror.

Jag var rätt intälld på att EDA verkade bra, men det enda jag hann få var lustgas, då min lille knatte hade väldigt bråttom ut!

Och jag säger som Theia, att föda är en fantastisk upplevelse! Alla som säger att man går in i sig själv och har en kraft man inte trodde fanns har rätt, det är verkligen så!
    Ska tillägga att det var så för mig iallafall, alla upplever ju det olika!

Lycka till på förlossningen!

• mamman i skogen

Las pa om olika bedovningar innan. Lar dig att andas och att behalla din fokuserade andning (vad som an hander) ova pa andningen hela tiden tills det blir naturligt och du kan kontrollera den. Var oppen och lyssna pa vad din bmsk foreslar. Om personkemin med bmsk inte stammer se till att fa byta annars kommer det vara ett stressmoment for dig.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Prillis

Ta det lugnt lilla du, när du väl kommer dit så går det av bara farten. Jag har två barn och bägge är födda vaginalt utan bedövning. Sen finns det ju alltid nåt att få om det blir jobbigt när du väl ligger där. Andas och ta det lugnt är mitt råd.

Den första regeln i kärlek är att lyssna
  • evaviola

Jag gjorde som så att i mitt förlossningsbrev så skrev jag att jag önskade en så naturlig förlossning som möjligt MEN om personalen ansåg att jag inte klarade av det så fick dom komma med tips o råd om olika bedövningar. Nu klarade jag mig med varma vetekuddar på ryggslutet så prova först och se hur du känner för smärtan.

Svar på tråden bedövning