• EllBee

Forumregler ändringar i fetstil

En sak som inte tagits upp i denna tråd och som jag reagerar mycket på är "Trådar som uttrycker självdestruktiva tankar och självmordstrådar kan komma att tas bort."
    Detta är en forum där väldigt många av användarna fött barn och det är allmänt känt att man då kan drabbas av förlossningsdepression. Dessutom finns det många här som mår dåligt av en eller annan anledning och skriver av sig och behöver stöd från andra i liknande situation.

Vad tror du, Johan, att en deprimerad människa känner som precis har vågat ta steget och berätta att h*n mår så fruktansvärt dåligt och så plockas tråden bort?!? Och vad gör det om tråden ligger kvar? Tror du verkligen att fler går till psykologen bara för att man inte får skriva sådant?

Såklart ska man inte uppmuntra någon att begå självmord eller diskutera bästa sättet att skära sig men det är ju inte så reglerna är skrivna idag.

• EllBee

Vad gäller regeln om självdestruktiva beteenden så är det faktiskt inte samma sak som du skriver nedan som står i regeln. Varför inte istället skriva att ni inte påtar er det ansvaret? Kort och gott. Det tror jag inte att det är någon som har problem att förstå och acceptera.

Sedan bidrar det knappast till bättre stämning att inte svara på den fråga som ställts flest gånger dvs. den om sex, vems gränser det är som gäller och var dessa går.

Communityansvarig skrev 2007-08-24 15:18:17 följande:
    Reglerna har sedan Familjelivs start vuxit fram och utvecklats allteftersom. Att somliga fromuleringar är inkluderande och andra exkluderande har att göra med att reglerna hela tiden utnyttjas på ett tråkigt sätt. En del regler som den om självdestruktiva beteenden är utformad så just för att vi inte påtar oss ansvaret att kunna bistå med professionell hjälp vid kriser av det är slaget. Andra regler som den mot narkotika har tillkommit eftersom vi är en familjesajt och som sådan inte kan ställa oss bakom att droger framställs i positiv och förskönande dager, vilket ofta gjorts.Det är utifrån medlemmarnas beteende som helhet som reglerna utformats. Många har sagt att de vill ha tydligare regler, men då skulle de också bli mer svart-vita, mer rätt-fel och inget däremellan och det tror jag skulle vara sämre för diskussionsklimatet i sin helhet. Anledningen att jag inte svarat tidigare här är att jag bara ville presentera reglerna för er allas. En variant hade naturligvis varit att inboxa alla om det men eftersom det belastar systemet så mycket och dessutom inte skulle ge alla informationen samtidigt kändes det inte som ett så bra alternativ
Svar på tråden Forumregler ändringar i fetstil