Inlägg från: Björkeli |Visa alla inlägg
  • Björkeli

stoppa flickor som väntas bli över 1.80

Min äldsta står under kontroll av skolhälsovården då hon är runt 145-150cm och snart 7år. Men det är först närmare tonåren som de gör åtgärder isådana fall. (Sätter igång puberteten tidigare) Hon beräknas bli runt 182-192cm.

Menar du att de ger medicinsk hjälp till 2 åringar?
    Eller läste jag fel...

• Björkeli

Jag kommer att överväga hormoner om skolhälsovården anser att det kan komma att behövas.

INTE för att min dotter ska lida psykiskt utan just för den fysiska biten. Jag är 183cm och har diverse problem med kroppen tack vare att jag växte för fort och blev för lång. Rygg, leder, höfter osv.

MEN som det känns just nu, så känns det mer skrämmande att hon ska ta hormoner än att få ryggproblem... men överväga det, det kommer jag.

Jag kom sent i puberteten och slutade inte växa förren gymnasiet. Jag var 179cm när jag slutade 9:an och 183cm när jag på skoj mätte mig efter gymnasiet hos BVC.
    Det är ju också en faktor som är ärftlig.

• Björkeli

Elvira, som snart fyller 7år, har stl 36. Det är sjukt irriterande att ALLA barnskor går till stl 35!

Är så ledsamt att behöva säga "Nej hjärtat, de skorna finns inte i din stl..."

O dessutom bor jag på landet, är inte inne i större städer särskilt ofta. De finns säkert någon bra skoaffär någonstans som har lite större barnskor.

• Björkeli

Burnisen: Det har du helt rätt i faktiskt!

Men jag skulle bara bli 170cm men blev 183cm. Jag hamnade sent i puberteten och slutade inte växa förren gymnasiet. Detta är ärftliga faktorer som även vägs in vid en bedömning. Läkare går inte bara efter en BVC-tabell.

Men man vet ju faktiskt aldrig, min dotter skulle ju lika väl kunna stanna av i växten när hon går på mellanstadiet. Men de ärftliga faktorerna och hennes tillväxt hittills talar emot det.
    Därför är det bra att de tar upp det på allvar först när de närmar sig 12år, då har man ett större hum om hur tillväxten har varit.

• Björkeli

Blackluna: O fy vad orättvist att du fick så små fötter!!

Jag har stl 40-41 beroende på modell. Jag kan inte ha de flesta damskorna eftersom tillverkarna verkar tro att alla kvinnor har smala fötter...

Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80