Inlägg från: marre726 |Visa alla inlägg
  • marre726

stoppa flickor som väntas bli över 1.80

Jo jag har också hört det. Min äldsta dotter ligger i "riskzonen" för att bli över 180 cm.

Jag som förälder tycker att det bara är positivt att vara lång, men en BVC sköterska nämnde nåt om att stoppa tillväxten.

Det här var för ett par-tre år sen. Men nu när hon går hos skolsköterska på kontroller så har det inte nämnts igen...

• marre726

Inte bara att det finns massa fördelar med att vara lång. Det är snyggt också.

Ingen ska få proppa i min dotter hormoner som ska stoppa hennes "ståtlighet". Hon måste ju få utvecklas naturligt.

• marre726

Har era långa barn även stora fötter? Min långa 10 åring (hon är 155 cm) har snart 39 i skor...

Tyvärr är utbudet för stora skor inte så stort. Vill inte att hon ska tvingas gå med gympadojor hela livet...

• marre726

Min tioåring kan inte köpa barnskor längre. Hon är hänvisad till vuxenavdelningen. Inte så kul. Hon vill ju ha likadana skor som kompisarna har. Dessutom är det ju mycket klackar och annat bland vuxenskorna som inte passar på växande fötter...

Man kanske skulle starta egen butik med skor och kläder för långa barn? *funderar*

• marre726

Jag hade inte heller hört talas om det innan det sades på min dotters BVC besök...

• marre726

Jag tror att med årliga kontroller i skola/BVC så har de nog bra koll på hur tillväxten ser ut. Skulle något vara oroande så får man nog veta det.

Än så länge har min dotter vuxit som hon ska, även om hon är lång. Men hon har inte växt onormalt mycket, utan följer sin kurva (som var utanför kartan redan när hon föddes *ler*)

Så därför är jag inte orolig för att hon ska få fysiska problem pga. sin längd.

• marre726

Jag har stl.40 och jag är "bara" 167 cm...*ler*

Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80