• Tvillingpappa2007

Whiskey igen!

Tänkte det var dax att prata lite whiskey igen!

Vad driker ni för något ? Någon som har några bra tips ?

Själv är det Bowmore, Lagavulin och Laphroaig som toppar just nu.

Har även en del i ett fat Mackmyra, som ska provsmakas iår.

• Svar på tråden Whiskey igen!
  • Eros Light Love

25 cl är för lite för att ha i ett whiskeyskåp. Satsar först och främst på att göra min Glenfiddichserie komplett.

• saltlakrits75

Glenmorangie woodfinish... på sherry fat... en riktig höjdare!

• Pucke

Här blir det Lauder´s för hela slanten. Lättdrucken och väldigt len i smaken tycker jag.

• Gnagarn

Här dricker man det mesta i whiskeyväg.

Har snart en ganska komplett samling Islay hemma. Gillar själv de riktigt rökiga men ar även en Irländare och Highlandskotte då och då.

Kan för övrigt rekommendera Dalmore. Inte så känd men riktigt bra om man letar lite mer lättdrucket. De har visst en cigarrgrain som jag skall inköpa nästa vecka.

Bland de rögika är Coal Ila riktigt svårslagen. då pratar vi 18 årig och uppåt.

• Gnagarn

cigarrcask skall det givetvis vara i inlägg 56

• Erasmus

Har ju redan nämnt några favoriter(Glenfarclas, Macallan och Glendronach). Kan ju nämna några fler:

Aberlour
    Cragganmore
    Glenlivet(ffa 18-åringen e god som satan).
    Auchentoshan(3 wood e smarrig).
    Balvenie(Doublewood helst).
    Glenfiddich(Solera en favorit här).
    Mortlach(jävligt god 21-åring).

När det gäller blended så dricker jag väl helst Chivas men jag tycker även mycket om White Horse(som tycks vara förbannat svår att få tag i).

Många tycks ju uppskatta smaken av brandrök i käften eftersom di föredrar Islaywhisky.

Frid.

• Neubert

Blir jag klassad som fjolla när jaf föreslår OBAN? ser inte någon som tagit upp den...

• pcj

Islaywhiskyn smakar inte brandrök! Den smakar tång och tjära.

• Erasmus

pcj skrev 2007-10-13 15:57:55 följande:

Islaywhiskyn smakar inte brandrök! Den smakar tång och tjära.
    Nu var jag ju faktiskt skämtsam om detta ej framgick . Finns ju ett gäng anrika destillerier på ön, och brandrök - eller tång&tjära för den delen - beskriver väl knappast alla sorterna.

Frid.
  • Rykno

Har inte läste genom hela tråd, men jag älska whiskey (whisky/scotch).

jag föredra "rökig" men drycker nästan alla typer. Jag har en hel del hemma, eftersom inte alla tycker om samma som jag.

Hemma har jag 2st av alla fem Mackmyra, snart den sjätte.
    Jag har osckå en fat som är redan 4 1/2 år gammal.

Mackmyra Preludium 05 är bäst hittits, sedan kommer 02, 04, 03 och 01.

Ska boka in ett provning av min fat i sommar när min pappa kan var med. (de kommer till sverige nu i dec, men det bli roligare att göra i sommar, så vi vänta lite till)

• Rykno

oops, man kan ser min samling i mitt galleri. ska ser om jag hinner att uppdatera den bild ikväll. har köpte en del flaskor sedan dec...

• Eros Light Love
    Rykno skrev 2007-11-01 14:49:26 följande:
    Har inte läste genom hela tråd, men jag älska whiskey (whisky/scotch).jag föredra "rökig" men drycker nästan alla typer. Jag har en hel del hemma, eftersom inte alla tycker om samma som jag. Hemma har jag 2st av alla fem Mackmyra, snart den sjätte. Jag har osckå en fat som är redan 4 1/2 år gammal. Mackmyra Preludium 05 är bäst hittits, sedan kommer 02, 04, 03 och 01.Ska boka in ett provning av min fat i sommar när min pappa kan var med. (de kommer till sverige nu i dec, men det bli roligare att göra i sommar, så vi vänta lite till)
    Soft, skulle va kul att äga en komplett serie av Mackmyra
  • Mr IKEA

Det enda positiva att vara singel är just att kunna dricka Laphroaig utan att behöva ligga i soffan på natten

Hon tyckte jag stank som en kolmila

• Eros Light Love

Mr IKEA skrev 2007-11-04 08:58:18 följande:

Det enda positiva att vara singel är just att kunna dricka Laphroaig utan att behöva ligga i soffan på nattenHon tyckte jag stank som en kolmila
    Hon ska vara glad att du inte druckit Rom eller Cognac, det är väl ännu värre? ;)
  • Lager

Ingen som prövat riktigt lagrad rom? Klart värt besväret att leta efter....

• Kantboll

Nä... jag klassar dig inte som fjolla för Oban Me like to! Annars är Bowmore svårslagen!

Svar på tråden Whiskey igen!