• Tvillingpappa2007

Whiskey igen!

Tänkte det var dax att prata lite whiskey igen!

Vad driker ni för något ? Någon som har några bra tips ?

Själv är det Bowmore, Lagavulin och Laphroaig som toppar just nu.

Har även en del i ett fat Mackmyra, som ska provsmakas iår.

• Svar på tråden Whiskey igen!
  • Magnus80

Jag är svag för Ardbeg, men har även köpt två Vatted malts som heter Smokehead och en som heter Six isles som är helt ok. En bra blended tycker jag är Islay mist, påminner mkt om ardbeg och jag tror att det är dom som har stått för malten i den...

Sedan smakar all Whisky bättre när man dricker den på plats i Skottland...

• Tvillingpappa2007

Islay mist har jag inte provat..men låter som om man får ta och göra det.

Sen är det helt sant att det är aldrig fel att vara på plats när man inmundigar den heliga drycken.. =)

• phelian

Favoriten är helt klart Port Ellen. Annars klarar jag numera inte av blended, Islay mist var ingen höjdare, men smakade den iofs på en whisky kväll efter fyra riktigt fina single malt så den kunde verkligen inte mäta sig. Annars Laphroaig (fick tag på en flaska av Vintage 1988 som släpptes i våras, otroligt suverän), Lagavulin, Bowmore, Ardbeg, Islay för hela slanten =) Köpte en väldigt god icke islay härom veckan, The Balvienie 15år.

• ermik

precis startat mitt whiskeyintresse, det som hittils hittat in i skåpet är Laphroaig , Glenfiddich solera reserve , Singleton , ,och mackmyra prelodium 04

Kan ni tipsa om whiskeysorter som påminner eller ligger i samma smakregister som Glenfiddich solera reserve , den är nämligen favoriten just nu.

• Erasmus

Har svårt för utpräglat rökiga Islaywhiskys. I Speyside hittar jag "mina" destillerier - Macallan, Glenfarclas, Glendronach osvosv.

• Erasmus

ermik skrev 2007-08-24 09:11:07 följande:

precis startat mitt whiskeyintresse, det som hittils hittat in i skåpet är Laphroaig , Glenfiddich solera reserve , Singleton , ,och mackmyra prelodium 04Kan ni tipsa om whiskeysorter som påminner eller ligger i samma smakregister som Glenfiddich solera reserve , den är nämligen favoriten just nu.
    Solera är väl en "vatted" malt med utpräglad sherryton? Mitt okunniga tips blir väl att pröva på tydliga "sherried" malts som exempelvis en särskild The Macallan som uteslutande lagrats på utvalda sherryfat.

Frid/E.
  • SkåneP

Laphroaig om pappa själv får välja, men uppskattar även (jämförelsevis) mjuk å len Bowmore då och då.

• ermik

beställde just en Bowmore enigma av en bekant som skulle ut och åka båt :)

• Daja

Arbeg är just nu en klar favorit. Men även Caol Ila slinker ner då och då.

Svar på tråden Whiskey igen!