• mast07

Tala om för andra eller inte?

Hur har ni andra gjort ang att tala om för andra att ni väntar på/har gjort en äggdonation?

Själv har jag lite svårt att tala om det för mina föräldrar, mest pga deras ålder (75 o 80). Jag har svårt att tro att dom kommer att förstå varför jag o min sambo vill göra det här. Mina bröder vet inte heller om något.

Min syster, några kompisar o arbetskamrater vet om det. Två stycken på jobbet har varit inne i IVF svängen när dom var ca 40 år. En har peppat mig mycket att inte ge upp för lätt. Det känns skönt att kunna prata med dom som vet vad det innebär.
    På min sambos sida är det däremot betydligt fler som vet om det här.

• Svar på tråden Tala om för andra eller inte?
  • pimpom

Eftersom vår Äd beror på att jag inte har några äggledare/stockar kvar pga av cystor som opererats bort fick de flesta, ja nästan alla, i vår omgivning reda på vår ÄD. Däremot har jag/vi inte berättat det för folk som kommit in efteråt i vårt liv, det har liksom inte blivit av.

• LitenOglad

Hej!

Jag och min sambo berättade för både hans och min sida av släkten .... Vänner och bekanta också faktiskt, vi har varit öppna med det till dem flesta som vi känner. Den enda gången jag ångrat det lite det är precis innan jag skulle göra grav. testet för då tänkte jag på alla som vi var tvugna till att berätta för att det misslyckats. Nu lyckades det, men även om det inte hade gått vägen så hade det uppvägt allt stöd vi fått. Nu känner du ju dina föräldrar bäst själv men oftast så oroar man sig nog i onödan för folks reaktioner..... Lycka till! Hur långt har ni kommit i planerna?? / C

• mast07

Vi gjorde utredningen våren 2006. Första kontakten med IVF kliniken i Umeå hösten 2006. Började medicinering för att försöka få fram ägg i januari. Tyvärr blev det bara ett ägg. Vi avslutade ändå hela medicinkuren även med den sista sprutan. "Befruktningen" fick vi sköta hemma själva. Försöket misslyckades vilket jag hade väntat mig. Men det går ju inte att komma ifrån att det finns alltid ett litet hopp ändå.

Pga min ålder så satsar vi på äggdonation istället. Vi har stått i kör här i Umeå from februari. Pga den långa väntetiden ska vi också ställa oss i kö i Finland. På onsdag har vi tid för det första besöket i Tammerfors. Tyvärr har väntetiden där också blivit längre men vi har tre år mer på oss innan åldersgränsen går ut.

• Future

Jag tycker nog att det här är den svåraste frågan för mig. Hur långt ut i "cirklarna" av vänner, släkt och bekanta ska vi gå? För mitt eget välbefinnande skulle jag vilja vara helt öppen, men min make vill vara mindre öppen och värna om det privata. Och i slutändan är det ju barnets bästa vi måste tänka på, och då kanske det är bättre att lämna valet till barnet (dvs inte vara helt öppen med det) så att de kan välja själva vem de vill berätta för.
    Men jag är inte helt övertygad ändå. Jag tror ändå någonstans att om man är helt öppen att barnet kom till via ÄD så upplevs det inte som något tabu för barnet att prata omd det. Om bara några känner till det så kanske barnet känner att det är hemligt och kanske tillför negativa känslor inför det?
    Ja, det verkar inte finnas något enkelt svar på detta enligt all litteratur jag plöjt igenom vad gäller äd.
    Vilken bra tråd att det är en sådan tillgång att få diskutera det här med er.
    Lycka till alla därute.

• Pantern2

Mitt tips tala bara om för såna som förstår och stödjer, de andra kan stjälpa med dumma kommentarer och intriger i värsta fall. Många som jag känner skulle öppna munnen med en suck och säga lilla gumman har du inte slutat tänka på sånt, i din ålder, du får väl ta det lite lugnt i livet också och inse. Jag är en fighter och vill inte hör sådant. Sen kan de beundra mig om jag lyckas och säga ja hon som alltid klarar av allt i motgång!

• mast07

Skönt att veta att det är fler som brottas med samma fråga. De vi redan talat om det för än personer vi litar på och känner bra. Jag håller med om att man nog ska vara lite försiktig med dom man inte känner så bra.

Jag tror också att det kanske kommer att lösa sig senare med mina bröder och föräldrar. Om inte annat så är det väl lättare att tala om efter några resor till Tammerfors varför vi åker just dit.

Svar på tråden Tala om för andra eller inte?