Inlägg från: Sagogryn69 |Visa alla inlägg
  • Sagogryn69

Vi som gör egen barnmat - recept

Väldigt poppis fiskrätt

6 normalstora potatisar
    2 dl Findus sommargrönsaker
    1 dl ICA broccoli (de är små och fina)
    Skala & tärna potatisen och koka med övriga grönsaker tills de är mjuka (5-8 min) Häll av vattnet. Låt svalna. När såsen nedan är klar: kör grönsakerna i matberedare/mixer ihop med lite av såsen, så mixar det sig lättare.

300g sejfilé
    1 gul lök
    8-10 pepparkorn sammanlagt (vit- svart- & kryddpeppar)
    Tina fisken i kylskåp tills den går att skära i mindre kuber. Koka upp vattnet med en lök i klyftor och några hela pepparkorn. Koka i 5-8 min. Häll av vattnet, tag bort lök och pepparkorn. Låt svalna.

50 g smör
    2 msk vetemjöl
    4 dl mjölk
    1 msk senap
    1/3 pkt frusen dill
    vitpeppar
    Smält smöret & ta av kastrullen från plattan, sänk värmen till hälften. Vispa ner mjölet, späd med lite mjölk, vispa och ställ tillbaka på plattan och häll successivt i resten av  mjölken. När såsen tjocknat: pudra över lite vitpeppar, häll i senapen och dillen. Låt svalna.

Blanda slutligen alltihop och portionera i begagnade matburkar eller vad du har hemma. Det blir ca 7 stora burkar (8-månaders) som är fyllda till 3/4.

• Sagogryn69

Glömde: man behöver inte mixa annat än grönsakerna: resten går fint att mosa med gaffel vid servering

• Sagogryn69

Det går nog bra att ge från 6 månader skulle jag tro beroende på hur långt man har  kommit: så snart man är klar med smakisar och vet att barnet inte är allergiskt mot fisk, mjölkprodukter eller gluten.
    Min tjej är 11 månader nu & vi äter oftast samma mat allihop, men jag lagar eget till henne ibland, att ta med när man ska bort, äta på stan etc.

• Sagogryn69

Om ni också har problem med konsistensen på rårivet äpple/päron...

Jag rev frukten (1 stort päron t.ex.) på ett rivjärn direkt ner i kastrull. Kokade upp lite snabbt bara. Rörde ut 1 tsk potatismjöl med ca 1/2 dl vatten och hällde i så snart det kokade. Lät koka 1 minut, drog av plattan, serverade med några frusna hallon i, så det blev lagom ättemperatur

Är  lättare för de små att äta, än råriven frukt i början
    Går också att göra större omgångar än med bara 1 frukt förstås!
    & kan smaksätta med lite, lite kanel om de gillar det.

Man kan också ge detta blandat med risgrynsgröt som ett mellanmål.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept