Vi som gör egen barnmat - recept
Bra idé - återkommer :)
Bra idé - återkommer :)
Inget direkt reccept men ett tips om barnet inte gillar gröten (de dagarna kommer ju då och då). Vi tog i lite standardmjölk en dag när hon kinkade och det blev en hitt. Lite blåbärspuré gör det också gott :).
Köttfärsröra
Koka köttfärs, palsternacka, rotselleri, potatis. Krydda med tex persilja för mild kryddning annars med vad du vet att din bebbe gillar. Mixa - mums! (Färgen är dock inte så rolig!)
Min dotter gillar burken med Kyckling, couscous med tomatsalsa så jag gjorde egen men med bulgur.
Koka bulgurn som vanligt men tillsätt även krossad tomat.
Lägg i kyckling och paprika och låt det koka med. Krydda med oregano och basilika. Mixa. Om du fryser den får du späda med lite vatten när du ska använda den. Jag tillsätter inte smör/rapsolja förrän vid serveringen.
En exotisk kycklinggryta till
Kyckling
lök
nudlar
kokosmjölk
curry
banan
Koka kyckling och lök i kokosmjölk. Krydda med lite curry.
Gör vid nudlarna vid sidan om (eller lägg i dom i grytan direkt om du vill det).
Lägg nudlarna + banan i kycklingblandningen och mixa till önskad konsistens.
Både bebis och pappa gillade det .
7,5 månad
Lax med rotfrukter i gräddsås
Hacka morot, palsernacka, purjo och potatis fint. Koka till det är mjukt i vatten. Häll avvattnet och häll på matagningsgrädde. Lägg i lax. Mosa till laxen då den är klar. Sätt till lite extra rapsolja eller annat fett. Krydda valfritt. Persilja/Basilika?
MUMS! tycker MOlly
Rotfrukter med kött och bulger
Tag hälften av de rotfrukter du redan hackat till laxen och koka dom + bulgur + krossad tomat i vatten. Koka kött bredvid (eller lägg i om du så vill). Lägg i köttet. Häl bort erflödigt vatten (jag kokar alltid med för mycket vatten). Krydda med basilika och oregano.