• Mimer

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

En fråga till; Åt ni vanlig mat som vanligt efter förlossningen?
    Eller höll ni er enbart till flytande och fiberrik mat? Hur länge?
    Känner att jag har svårt att få i mig tillräckligt med energi o mat av rädsla att bli för trög i magen? Givetvis äter jag inte vitt bröd te.x och sånt som uppenbart är mindre bra, men te.x imorgon tänkte vi äta pizza, vågar man det?

jag tar laktulos varje morgon 30 ml, och 2-3 msk krossad linfrö i filmjölken. Ska laktulosen påverka all mat man äter, att det blir mjukt så att säga?

Suck ...många funderingar man får.

• Mimer

Duttan - jag kunde inte se din blogg i ditt krypin , tänkte läsa dina tips. Eller hittar man bloggen nån annanstans?

OLoveO - ok det låter ju lovande.

• Mimer

Lilla Näktergal - hehe ja tack för beskrivningen precis vad jag behöver! Som tur är har jag varje dag nu måst gå på toa och göra nr 2 efter frukost, så jag skulle ju kunna smörja före frukost.
    Igår o idag har jag dock varit ganska lös i magen istället.Kanske kan det bero på Laktulosen? Jag tar nämligen samma dosmängd fortf, kanske skulle jag minska lite? Det kanske tog nån vecka för att få full effekt och nu är det så, så då kan man minska mängden?
    Hur var det för er andra?

• Mimer

Kan någon förresten tipsa om en sida där man kan se en BRA bild på hur bäckenbotten ser ut eller hur det blir när man får en sr, alltså ingen riktig bild på det (huvva!) utan bara så jag förstår hur det gått till? Jag har lite dålig uppfattning om hur det är.
    Och ni som fått grad 4 te.x syddes alla ni enbart invändigt? Jag antar att jag bara har stygn invändigt för jag varken ser ell känner några utanpå.
    Kommer det stå mer i min journal som jag får på bm återbesöket om hur antal stygn, vart osv?
    Från bb fick jag ju bara med partogrammet, och förlossningsjournalen där de kryssar i massa saker.

• Mimer

Apropå hur ni blev sydda; jag blev enbart sydd i mellangården o sfinktern alltså, vad jag vet. Fick inga sprickor ell blev sydd i slidan  uppåt ell sidorna(vad jag vet), är det vanligt?
    Jag sprack ju vidare rakt neråt i klippet, är det kanske därför slidan blev skonad upptill så att säga?
    Verkar som många fått bristningar även upptill. Jag har heller inga synliga stygn tror jag, jag har antagit att de bara sytt invändiga stygn?
    Hur får man reda på mer exakt hur de gjort? Måste man ringa förlossningen kanske där man var? Står det mera i journalerna de skickar till bm på efterkontrollen?
     I min förlossnignsjournal sidan 1 är det bara ikryssat sfinkter och rektum, och att de gjort ett medianklipp. Inga antal suturer är ifyllt alls, eller om de är invändiga ell yttre.

• Mimer

Idag är det en månad sen exakt min lilla prins föddes ...
    Fick ju som sagt en sr 4. Det har läkt väldigt bra, tror jag.
    Men det känns fortf som taggtråd att göra nr 2 ibland, om det blir för "stort" på det vill säga, om volymen blir lite för stor alltså. Jag går och gör nr 2 VARJE dag så det är inte förstoppning som är problemet, utan att OM det blir lite för stort det som kommer så känns det så trångt och ja, som taggtråd typ...har inte testat xylokain-salva, kanske ska göra det?
    Började smörja med lite barnolja efter duschen  häromdagen för jag tänkte det kanske mjukar upp vävnaden lite runt där...?

• Mimer

Jag måste få ett råd av er som varit med förut...
    Det är nu 5 veckor sen min grad 4 SR, och det har läkt ok har det kännts som, förutom senaste dagarna som det har börjat göra riktigt ont i ringmuskeln igen, särskilt på ena sidan, antar det är där det  sprack kanske och alltså sytt. Gör mest ont när jag bajsar, även om det är smått o mjukt det som kommer. Känns som en rejäl spricka som svider liksom, men det syns ingenting! Har tittat och kännt efter men inget konstigt förutom att det är lite hårt vid ärret där och i mellangården och stramt antar jag.
    Kan det bli lite för stramt och att det är det som känns? Innan ärret blir mjukt igen liksom?
    Kan det vara nåt stygn som är konstigt? Men de borde ju vara upplösta och borta vid det här laget väl?

Usch, det känns lite svettigt att göra nr 2 igen, jag trodde det bara skulle bli bättre hela tiden, inte gå tillbaka...

• Mimer

Zorn - grattis till flickan, men beklagar att även du skulle behöva hitta hit då .
    Jag födde min som 12 september och hade också en perfekt förlossning, till slutet då han behövde snabbt ut pga låga hjärtljud med liten sugklocka, ocj jag brast också hela vägen när axeln for ut, efter vad jag tror. Fick också ganska dåligt med information om vad som hänt o varför.
    Var ocjså rädd för toabesök i början, var dessutom väldigt hård i magen men det avhjälpte jag med ett microlax första gången =lättnad ! Sen bb och efteråt dricker jag alltid en stor slurk, drygt 30 ml Laktulos varje dag, det hjälper bra, är helt ofarligt!
    Mycket fibrer och dricka mycket vatten, promenader o motion så småningom håller magen igång. Nu går jag på toa varje dag. Hade lite ont senaste dagarna igen vid ändtarmen, men tror det har med läkningen att göra, ell fått ngn liten irriterad spricka, så nu tar jag lite xylokainsalva på när det känns som värst och innan jag går på toa och gör nr 2.
    Det kan du prova, det ska bedöva lite.

• Mimer

C LKpg - Tråkigt att du också drabbats! Men grattis till gossen Jag fick också en gosse den 12 sep och en SR grad 4, dvs så total det kan bli. Börjar bli riktigt ok nu, men känns fortf som bajsa taggtråd ibland, men xylokainsalva var bra upptäckte jag. Tänkte väldigt mkt på det i början, sista veckan har jag inte gjort det riktigt lika mycket.
    Ska du på "vanliga" efterkontrollen nu? Vad är det för läkarbesök?

Jag ska på vanlig efterkontroll om 2 v, och få komma till en sjukgymnast sen.

• Mimer

Kan bara meddela att nu efter 6 veckor exakt så känns det riktigt bra för mig idag Hade ondare förra veckan igen och oroade mig för läkningen, men igår vände det ordentligt, blev alldeles snopen när det INTE gjorde ont när jag bajsade Kul att man KAN bli glad av att gå dit igen...likadant idag, kändes NÄSTAN normalt. Ger lite hopp åt andra kanske.

Däremot så måste jag fortf skynda mig till toan lite när jag verkligen blir MKT baj-nödig, (te.x efter druckit kaffet)  som att musklerna har lite svårt att hålla emot om det verkligen trycker på, men det blir väl bättre det med med tiden.

• Mimer

Vad är det för skillnad på bristning i tarmen och bristning i  sfinktern? Är inte det samma sak? Jag fick en grad 4 bristning sfinkter ruptur.  det är väl alltså bak till ändtarmen,  alltså ringmuskeln ell?
    Ell är det så att en del brister även en bit upp i tarmen, är det det man menar?

• Mimer

Hej
    Jag var på efterkontroll i tisdags för min sfinkter ruptur grad 4 jag fick för 8 veckor sen.
    Det hade läkt jättebra, men kanske lite för bra för det var lite tajt  precis vid slidmynningen kanten ner mot mellangården, där var jag jätteöm lite stram och skör/ torr, vilket man ju är mer när man ammar också. BM sa jag kunde smörja med olivolja ell barnolja ett tag och se om det blev bättre. Nämnde också ngt om någon kräm, Ovesterin ell nåt?
    Det gjorde ganska ont när hon skulle in o kolla först, jag själv har knappt kännt efter själv heller efter förlossningen, mer än utanpå.
    Mitt knip var jättebra iallafall, knep ända bakifrån och fram kände hon. Så bra brukar det inte vara efter bara 2 månader sa hon, så det känns ju skönt.

Är det någon mer som varit stram i början, men det blev bättre för sen? Smörjde ni med något? Massera typ hjälper det, att liksom mjuka upp ärrvävnaden? Läste någon skrev att man gärna ska försöka ha samlag inom 6 månader för att ärret fortf är elstiskt o töjbart då. Hmm känns ju inte direkt prio ett men...

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!