Inlägg från: Lilla Pruttan |Visa alla inlägg
  • Lilla Pruttan

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Första gången jag är här. Drabbades av SR grad 4, tre stygn utvändigt och väldigt många invändigt (blev sydd i 60 minuter).

Fick rådet att vänta med knipövningar i 6 veckor då ringmuskeln behöver tid att läka till i "lugn och ro".

• Lilla Pruttan

Jag fick följande bristningar enl förlossningsrapporten; klitoris, vagina, perineum, sfinkter. Blev sydd invändigt med x antal stygn och 3 utvändigt (blev sydd i totalt 60 min). I op-berättelsen har läkaren skrivit att det uppstått en djup vaginalruptur på upp till 5 cm inåt...

• Lilla Pruttan

Lilla Näktergal; ultraljud av sfinktern? Är det vanligt att man får göra det eller? Jag har inte fått göra det...

Ett av de yttre stygnen vill inte lösas upp, det kapslades in och nu har den "knutan" spruckit upp och jag känner änden av ett stygn. Pratade med bm för 2 månader sen och som tyckte jag skulle avvakta för att se om stygnet skulle lösas upp av sig självt, men ska ringa henne imorgon igen.

Tjejen81; läkaren sa till mig att jag måste "vilja" första gången vi ska försöka för det kommer att kännas i vilket fall som.... Ja det känns det gör det, vi väntade i 2½ månad och inte var det skönt inte. Men det blir lite bättre för var gång.

• Lilla Pruttan

Jag går på babysim och det är 4 månader sen förlossningen. Visst är det läkt, det läker fort där nere - bra läkkött så att säga.

• Lilla Pruttan

Ryggbedövning är samma sak som EDA (epidural).

• Lilla Pruttan

När jag läser fleras inlägg här inser jag att jag trots min SR grad 3 och djupa vaginalbristningar, klarat mig bra. Jag fiser väl ofrivilligt ibland men det kan jag leva med när jag läser hur det gått för många av er andra. Visst har det gjort för jäv... ont att sitta, ligga, stå, gå, skita, ha sex. Men efter 5 månader kan jag väl säga att jag är så gott som "återställd", lite slapp där nere och än är det inte skönt med sex men jag kniper och vi kämpar på tillsammans.

Min rädsla är hur det kommer att bli vid nästa förlossning...

• Lilla Pruttan

Skorpan: oj va vi har liknande upplevelser. Min dotter föddes för 5 månader sedan, kom ut med handen vid tinningen och jag fick exakt likadana bristningar som du fick.
    Upplevde också att personalen tog det hela med ro, medan jag själv var helt förstörd och sa att jag önskar att jag aldrig mer berhöver skita... Jag vred mig också av smärta när de skulle undersöka mig, sydd blev jag direkt efter förlossningen med endast lustgas och lokalbedövning. Jag sparkade med benen, tårarna rann och jag andades lustgas så jag var hög som ett hus. Fruktansvärt.
    Känner mig relativt bra nu,det stramar och sticker precis som du säger.

• Lilla Pruttan

Lollipopa; jag känner med dig. Inte för att det kanske är nån tröst men du har ju fått nåt fint i allt elände - ett barn.
    Själv hade jag en mycket skicklig läkare som sydde mig, men däremot har jag bristningar på höfter, mage, bröst, lår... Inte kul att visa sig i bikini direkt...

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!