Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
Signar in mig i denna tråd.
Det tycks bli mer och mer vanligt att få sfinkterskada i samband med förlossning.
Här här min berättelse: Efter att blivit igångsatt fyra veckor för tidigt pga vattenavgång. Jag fick värkstimulerande dropp på morgonen och 12 efteråt födde jag en son med hjälp av sugklocka. Moderkakan lossnade inte, fick fara in på op för en manuell placentalösning. Hela moderkakan togs ut, skrevs det i journalen. Hade väldigt ont i bristningen och blödde lite mer än normalt. Efter fyra dgr steg infektionsparametrarna samt ett hb på 69. Läkaren gjorde ett ultraljud och såg att det fanns rester kvar av placentan i livmodern. Fick sammandragande tbl men de hjälpte inte. En vecka efter förlossningen blev det en till placentalösning och då upptäckte gynekologen att jag hade total sfinkterruptur samt en rift på 8 cm genom rektal och vaginal slemhinnan. En ny operation gjordes dagen därpå, suturerade sfinkterrupturen samt la en avlastande colostomi.
Stomin hade jag i 3,5 månad å sen lades stomin ner.Samt att jag gjort en del efteroperationer efter detta. Detta hände våren 03 och jag har fortfarande besvär.
För ett år sen var jag på två undersökningar, anal och vaginalultraljud, där visade sig att jag fortfarande har sfinkterruptur på den yttre samt att inre sfinktern knappt existerar, analtryckmätningen visade att vilotrycket är betydligt lägre än det ska vara. Jag hinner oftast inte på toaletten å det gör att man inte är så social de ggr man tycker att toan är ens bästa vän, krasst sagt men sant destu värre.
Jag sa att jag vill inte har ngra fler barn efter detta men men jag blev gravid innan första pojken blev ett år. Fick en pojke till hösten 04 via akut kejsarsnitt, ville ut 5 veckor för tidigt. Jag hade planerat snitt för läkarna vågade inte chansa med en till vaginal förlossningen.
Efter föräldraledigheten, våren 06 försökte jag börja arbeta igen men det fungerade inte pga avföringsinkontinensen och allt som följde med därtill.
Är nu sjukskriven och väntar på en Inter stim behandling, som är det enda behandling de kan erbjuda. För Kirurgen kan inte operera i sfinktern nåmer pga av alla tidigare operationer.
Som sagt nu sitter jag och väntar på behandlingen och den förskjuts hela tiden pga att kirurgen säger att de inte har råd att bekosta behandlingen. det handlar inte om ngn större summa,ca 90 000 kr och har en funktion 1 ca 10 år, billigare än att ha mig sjukskriven.
Nej, nu ska jag inte skriva mer, hoppas att det var ngn som orkade läsa igenom detta.