• strålöga

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Signar in mig i denna tråd.
    Det tycks bli mer och mer vanligt att få sfinkterskada i samband med förlossning.
    Här här min berättelse: Efter att blivit igångsatt fyra veckor för tidigt pga vattenavgång. Jag fick värkstimulerande dropp på morgonen och 12 efteråt födde jag en son med hjälp av sugklocka. Moderkakan lossnade inte, fick fara in på op för en manuell placentalösning. Hela moderkakan togs ut, skrevs det i journalen. Hade väldigt ont i bristningen och blödde lite mer än normalt. Efter fyra dgr steg infektionsparametrarna samt ett hb på 69. Läkaren gjorde ett ultraljud och såg att det fanns rester kvar av placentan i livmodern. Fick sammandragande tbl men de hjälpte inte. En vecka efter förlossningen blev det en till placentalösning och då upptäckte gynekologen att jag hade total sfinkterruptur samt en rift på 8 cm genom rektal och vaginal slemhinnan. En ny operation gjordes dagen därpå, suturerade sfinkterrupturen samt la en avlastande colostomi.
    Stomin hade jag i 3,5 månad å sen lades stomin ner.Samt att jag gjort en del efteroperationer efter detta. Detta hände våren 03 och jag har fortfarande besvär.
    För ett år sen var jag på två undersökningar, anal och vaginalultraljud, där visade sig att jag fortfarande har sfinkterruptur på den yttre samt att inre sfinktern knappt existerar, analtryckmätningen visade att vilotrycket är betydligt lägre än det ska vara. Jag hinner oftast inte på toaletten å det gör att man inte är så social de ggr man tycker att toan är ens bästa vän, krasst sagt men sant destu värre.

Jag sa att jag vill inte har ngra fler barn efter detta men men jag blev gravid innan första pojken blev ett år. Fick en pojke till hösten 04 via akut kejsarsnitt, ville ut 5 veckor för tidigt. Jag hade planerat snitt för läkarna vågade inte chansa med en till vaginal förlossningen.
    Efter föräldraledigheten, våren 06 försökte jag börja arbeta igen men det fungerade inte pga avföringsinkontinensen och allt som följde med därtill.
    Är nu sjukskriven och väntar på en Inter stim behandling, som är det enda behandling de kan erbjuda. För Kirurgen kan inte operera i sfinktern nåmer pga av alla tidigare operationer.
    Som sagt nu sitter jag och väntar på behandlingen och den förskjuts hela tiden pga att kirurgen säger att de inte har råd att bekosta behandlingen. det handlar inte om ngn större summa,ca 90 000 kr och har en funktion 1 ca 10 år, billigare än att ha mig sjukskriven.
    Nej, nu ska jag inte skriva mer, hoppas att det var ngn som orkade läsa igenom detta.

• strålöga

Det blev ett litet skriv fel där, efter 12h föddes pojken med sugklocka.

• strålöga

Frosti: Jag har inte läst ditt inlägg så jag kan inte veta hur du har haft det. Jag kan väl bara säga att alla som har haft eller får en sfinkterruptur, oavsett hur det gått senare i livet, att det är en både fysisk och psysisk press.
    Jag har äntligen fått kontakt med en kurator så jag kan ventilera mina problem och inte belasta mina bekymmer för släkt och vänner.

• strålöga

Ja, om jag ska vara ärlig så hade inte kirurgen menat göra ngn uppföljning av mig. Jag gjorde en anmälan till PSR och de ville ha komplitterande undersökningar. Jag trodde faktiskt då att kirurgen skulle behandla mig men han tyckte jag hade måttliga besvär. Det är bara att käka imodium så kan du gå ut och arbeta, vilket jag provade och det slutade med att jag blev akut inlagd efter att arbetat 1 vecka. Det var nu i april i år som jag fick remiss till kvinnokliniken , det var tre oeratörer som operarade mig för stomin, en kirurg å två gynekologer. Den ena gynekologen tyckte att det var förskräckligt att jag inte fått rätt vård tidigare å då fick kirurgen ge med sig och sätta upp mig behandlingskön.
    Jag ska till kirurgen nu på onsdag, jag går inte därifrån innan jag får beskedet när jag ska få behandlingen. Vill inte höra det där om; vi har inte råd ännu en gång.

• strålöga

Nej, jag får nog bara gå till den kirurgen, fast jag har rundat ett flertal kirurger i samband med mina övriga komplikationsoperationer. Den kirurg jag går oss brukar ha den vanan att slussa mig till en annan kirurg så han inte behöver besvara mina frågor. Jag är ju en obekväm patient som han vill helst bara vill ha kontakt via tfn, det känns så många ggr. Sedan har min nuvarande handläggare på f-kassan påpekat och skrivit 4 förfrågningar till kirurgen när behandlingen ska bli av. Hon har inte fått ngt svar av kirurgen varken muntligt eller skriftligt.
    Nåja, nu ska jag inte trötta ut dig eller ngn annan med mina funderingar.
    Önskar alla på denna tråd: God fortsättning på helgen!

• strålöga
    Lilla näktergal skrev 2007-10-28 21:39:52 följande:
    larki: här är en till med besvär, dock mycket lindrigare än dina. Jag fick 2 rupturer genom den vaginala- och ändtarmslemhinnan och än har tarmens slemhinna inte läkt helt. Min yttre sfinkter har inte heller läkt ihopa, där är ett gapp och detta gör att jag läcker gas och "fukt" som dom kallar det. Har som tur är bara bajsat på mig när jag haft diarre. Om ytterligare 1 år får jag reda på om jag behöver op eller ej. Jag känner verkligen för dig, vilket helvete du måste ha och haft. Hur fan kan man missa total sf och djup vaginal ruptur??? Skrämmande.Mina rupturer har gett mig nervsmärta så jag har alltid ont och är också sjukskriven men just nu bara 50%. Jag har problem med att sitta och gå längre än 400m.Jag kom på en sak, antar att du läst ALLT du kan hitta angående analinkontinens, men jag skriver det ändå. Du vet att det finns nån slags plugg (vet ej vad det heter) som man sätter i analen för att förhindra läckage. Det finns många som varit hjälpta av en sån.
    Den där nervsmärtan känner jag igen, för mig har det blivit bättre att gå, visst kan det riva till då oxå. Värst är det då man sitter och får de där sfinkterkramperna så man åker på en ordentlig kallsvettning.
    Ja, instillagel använder jag själv, skulle inte klara mig utan den.
    Jag har fått en viss info om "pluggen" men den är inte aktuell. HUr ska jag säga det här så det blir rätt. Jo det är så att jag har oftast ingen känsla av att jag behöver på toaletten och de ggr jag känner att jag behöver på toaletten får jag rusa till tóan annars hinner jag inte ..och då blir det duschen åter igen en gång.
    Jag är nu sjukskriven heltid. Väntar på interstim behandling för både anal-och urininkontinens.
  • strålöga

Tack ändå för rådet Lilla Näktergal!

• strålöga

Macknow: Hurudan operation ska göras, om jag får fråga!
    Va bra att du kunde göra en vaginal förlossning med ditt andra barn.
    Jag skulle inte ha kunnat ha en vag förlossning andra gången, utan akut snitt. Jag tyckte det kändes väldigt konstigt efteråt efter snittet, drömde ngra dagar efteråt att jag skulle in på förlossning. Barnet vistades hela tiden på neonatal avd så jag sov ensam på förlossnings avd, Kanske jag fick konstiga drömmar av bara det.

• strålöga
    melaqe skrev 2007-10-27 22:48:24 följande:
    Hejsan! Har alla ni fått en kopia från förlossningen om hur allvarliga era sfinkterrupturer var/är? På min förlossningsjournal står det bara att jag fick bristningar i vagina, perineum och externa sfinkter, sydd både "ute och inne", men inte hur pass mycket jag syddes eller såå.. Har inte velat fråga dem helelr då jag var lite irriterad då jag inte fick åka hem på ett par dagar fast jag mådde bra. Varför jag gick sönder?, ja lilla Fanny ville komma ut fast huvudet inte hade fixerat sig och jag hade 4 minuter krystvärkar -varken jag eller barnmorskan kunde hålla emot!! Jag hade inga problem efteråt, alltså med värk eller så, men hade parafinolja och laxerande i 3-4v efter förlossningen. Ska INTE ha flera barn -känslan under och efter förlossningen..blä..mår illa och får ont i magen bara jag tänker på det..usch.. men är glad att jag har sluppit de problem som en del av er här har fått..själv släpper man väl lite väder ibland men inget allvarligt...
    Det är så att min förlossningsjournal stämmer inte överens med sfinkterrupturen och stomin. Då dessa upptäcktes efter en vecka och bahandlades därefter.
    Jag frågade också efter att jag fått stomi inopererad, Varför det gick så här, bm svarade:kanske du har sköra slemhinnor. Då blev jag förbannad, då kom mitt finländska temperament fram. Alla som har haft en förlossning har ju sköra slemhinnor mer el mindre.
    Sådär sa jag oxå , inga fler barn men jag blev gravid (då var första pojken 9 mån), igen och dt var lite min räddning att man kan övervinna sin förra förlossningsrädsla, så kände jag med det är helt lika.

Begär alla journaler från din förlossnings-och bb vistelse, inklusive operationsberättelser.
    Jag gjorde det och fick veta mer där än vad personalen berättade under de 17 dygn jag låg inne efter första pojken.
  • strålöga

ja, stomiperationen 1 vecka efter förlossningen i början av april-03, sen stominedläggning i slutet av juli-03, fisteloperationer jan-04, februari -04 samt bråckop dec -04.
    Nu väntar jag på SNS, inter stim behandling. Den enda behandling den kan ge mig alternativet är en ny stomi. Jag ska till läkaren nu på onsdag. Mitt humör är inte på topp precis för närvarande.

• strålöga

Macknow: Det var konstigt att du inte kunde göra operationen då du ammar samt inte haft din mens ännu.
    Jag ammade och hade inte fått tillbaka mensen då jag blev fistelopererad.
    Jag var även gravid under de två sista operationer utan min vetskap dvs jag hade ingen aning om att jag var gravid igen. Hade så mycket andra besvär så jag uppmärksammade inte graviditetssymptomen.

Kirurgerna måste ha kommit med andra rekomendationer vid op, nån annan förklaring kommer jag inte på fn.

Inte alls trevligt att få veta att man inte kan opereras då man ställt in sig på det.
    Det finns otaliga besvikelser i svenska sjukvården, tyvärr!

• strålöga

Det gick bra hos kirurgen idag. Jag kommer att få inter stim behandlingen.  Kirurgen ska nu börja planera för ingreppet. En ssk från företaget Medtronic ska närvara vid behandlingen , de har materialet som behövs för ingreppet.

• strålöga

Jo, jag har problem med kisserie men då jag får behandlingen som jag skrev om i förra inlägget. Den behandlingen hjälper mot både urin-och analinkontinens.

• strålöga

BettyBoop78: Jo, det stämmer. Mitt besvär med kisseriet blev värre efter bukoperationen dec 04.
    Ja men det är väl bra att du kan gråta ut och visa dina känslor..
    Jag däremot är dålig på det, jag har själv varit tyst om mina problem. Har inte orkat ta upp problemen, att prata om det å så.
    Nu äntligen efter kuratorkontakt i september i år, kan jag prata och skriva om det som händer mig. Kuratorn har försökt få mig att förstå att jag inte ska skämmas över mina problem, att det är bra att man pratar omdet som jag har upplevt.
    Jag skulle inte ha skrivit in mig på denna tråd om jag sett den tidigare ..för jag visste inte vad jag skulle säga/skriva.

• strålöga

De koder jag har på min förlossningsjournal är följande: 070.1 perianal bristning grad 2 , vaginal ruptur på 7cm.Samt 090.1 Rectovaginal ruptur av perianalbristning. Om suturer står det Inre- flertal, yttre 6 st suturer.
    Min FV1 är ganska ofullständig ifyllt, ingenting skrivet om placentan.

• strålöga
    Mirresmamma: Vad det är trevligt att läsa om då en förlossning går bra efter en Sr skada. God fortsättning!
  • strålöga

De koder jag skrev i inlägg 248, är det som skrivits i förlossningsjournalen.Har sammanlagt 10 diagnoskoder samt 2 åtgärdskoder. Men som sagt min förlossningsjournal är inte komplett pga det gjordes först en placenta lösning 5 h efter förlossning å sen 1 vecka efteråt en placentalösning.

Vad står det på din förlossningsjournal?

• strålöga

Barne här är otåliga..Har inte möjlighet att svara nu. Ska fara och hämta en kompis, vars bil inte startar..Skicka gärna ett mail till min inbox och beskriv mer ingående vad du vill ha hjälp med.

• strålöga

Grattis 0Love0 !Trevligt att läsa om goda nyheter och inte bara elände..som denna helg annars varit är hos oss..

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!