Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
C Lkpg skrev 2007-10-24 20:36:05 följande:
Har idag varit på eftekontroll (6-7v sedan förlossning). Fick då veta att jag drabbats av bristning grad 4, dvs även tarmen drabbad. Det är ju otroligt att man inte får reda på detta förrän nu 6-7v efter förlossning.Tidigare har man enbart beskrivit att det var t.o.m sfinktern. Känns mycket ledsamt. Det gjordes en vanlig gynundersökning. Är detta brukligt? Uppmärksammades att det var stramt sytt framtill. Fick rådet att smörja med Ovesterin kräm (östrogen) för att mjuka upp. Ev kan det behövas justeras, klipp/snitt. Inte aktuellt med något samliv än här inte :(. Nu görs ingen mer kontroll förrän om 5-6 månader. Är det rimligt att behöva vänta så länge. Vad har ni andra för erfarenhet? Ska man gå så länge och vara ihopsydd för mycket?
Jag fick inte heller veta hur illa det var. Pö om pö blev jag informerad om ATT jag hade gått sönder mer än vad som sades från början. Hela sanningen kan jag dock aldrig få veta då sjukhuset har tappat bort papprena och banden där den inhyrda, danska läkaren redogjorde för det hela. Det tog ca 1 h att sy ihop allt och det gjordes på plats i förlossningssängen med lokalbedövning och min räddning lustgasen. Mitt nyfödda barn tittade jag inte åt för jag var sååå livrädd. Dr sa bara att hade jag klarat av att föda barn så klarade jag väl av det här - resten förstog jag inte pga språket och påfrestningarna efter en 72h lång förlossning. Jag fick inte info om ngnting och efter 6 MÅNADER ringde jag gråtande till kvinnokliniken och frågade om det fortfarande skulle göra så ont att gå på toa att man var tvungen att ta starka smärtstillande... Så när det gått 9 månader upptäckte de att jag hade en spricka upp i tarmen...