• Sötboll

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Jag födde i maj på förlossningen i Eskilstuna. Operation blev det ca 6 h efter förlossningen, tog ca 45 min. Men ingen information efteråt vad det kan innebära för mig och inga restriktioner överhuvudtaget... hade jag inte läst på nätet att man bör ta det lugnt 2-3 mån efteråt så hade jag inte gjort det av ovisshet. Vanlig efterkontroll hos bm som inte sa något nämnvärt om sfinkter heller, kikade bara snabbt och sa att det såg bra ut.

• Sötboll

Mimer: Grattis till bebisen

Vet hur jobbigt det är i början när man kommer hem från BB och utan så mycket info. I Eskilstuna fick jag knappt någon info alls och fick söka mycket själv när jag kom hem för att förstå någorlunda vad detta innebär.

Nu efter 4 månader så känner jag knappt av det längre alls, men har ännu lite skräck för att börja med sex igen... är rädd att det ska göra ont eller spricka upp något (fast det säkert inte kan det så här långt efteråt). Började ändå med mina Cerazette i morse så det är väl ändå ett steg i rätt riktning.

Ta det lugnt med tunga lyft i ca 3 månader om du kan.

Lycka till!

• Sötboll

rulltårtan: nu är det 4 månader sedan förlossningen men jag har inte vågat pröva ännu undviker det området... låter ju inte roligt när du säger att det känns som att det inte går heller *aj aj* Hoppas du får bättre svar av andra

• Sötboll

Lite då o då fick jag något på BB som skulle hålla tarmen igång, men det glömdes ibland bort o jag orkade inte säga till (var där i ca 6 dagar). Hemma så använde jag lactulos lite då och då dom första veckorna, då det var riktigt hemskt att göra nr 2. Kunde ta 2-3 dagar i början innan det kom ut något, kändes som att man var för trång för att få ut något där. Inget vidare
    Men nu går det fint att göra nr 2!

• Sötboll

Började med knipövningar några veckor efter förlossningen, vet ej exakt. Ang. lossnande stygn s å har jag aldrig känt eller sett några, vet inte riktigt hur jag är sydd. Vill inte veta, isch

• Sötboll

Hur vet man när man läkt och kan bada? Har gått 5 månader snart, är det okej nu tror ni? Ska snart börja på babysim, vore trist att behöva avboka det.

• Sötboll

Zorn: Jag läste att man skulle vänta med tunga lyft i 3 mån, så det gjorde jag. Har nu inga besvär så är nog bra att göra om du kan.

• Sötboll

Jag hade läst lite i en gravidbok att detta kan hända vid förlossningen men det är inget man hört pratas om och på föräldrautbildningen sades inget om det. Så man trodde ju att det var jätteovanligt så därför oroade man sig ju inte för det. Blev ju som en chock efteråt..."vi måste nog sy det här på operation"...

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!