• NyfikenRosa

Vita hem del 5

Välkommen till tråd nummer 5, gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
  • Svar på tråden Vita hem del 5
  • Sylt

Hej alla, välkomna tillbaka ni som varit borta o vi ses snart ni som skall pausa (vet hur beroende man är) 

Helt OT, men hur länge använder man vagn till ett barn? Vår Sigge fullkomligt ÄLSKAR att åka vagn (han är ett mystroll) o han är nu tre år. Nu när lillebror kom har det ju blivit lite mindre vagnåkande för honom (har bara enkelvagn + bräda som jag hatar). Jag är ute o går mkt o ofta för att jag gillar det + för motionens skull. En treåring orkar ju inte gå i rask takt över en timme o jag orkar inte ha honom på brädan så länge heller. Funderar på att köpa en beg syskonvagn, men det känns lite överdrivet......

• mimmi006

Vi har inte köpt nyckelfärdigt, men tänker du bara på tomt eller är det schaktning och så?

gemelli skrev 2007-08-15 20:54:09 följande:
    Ni som har byggt hus, hur mkt extra kostar allt runt omkring....?Om ni förståss köpt nyckelfärdiga hus
  • gemelli
    mimmi006 skrev 2007-08-15 20:54:53 följande:
    Vi har inte köpt nyckelfärdigt, men tänker du bara på tomt eller är det schaktning och så?
    Mer schakningen och förarbetet, hur mkt brukar det sticka iväg i pris, mellan tummen o pekfingret?
    En liten Vide i magen enligt ul
  • NyfikenRosa
    mimmi006 skrev 2007-08-15 19:42:07 följande:
    Adamama- syster lycklig har en del Himla, men jag tror inte de har Himlas spjälsängsskydd. Kolla Alfons house junior eller tradera.Nyfiken Rosa- jag älskar såna väskor och dessutom måste de vara slitna ! Du får leta på second hand... mint & vintage kanske har?
    ska faktiskt kolla i butiken..
    ~♥ Mamma Till Världens Vackraste Ängel ♥~
  • mimmi006

Ojoj, går inte ens att gissa. Beror helt på tomten, om du måste spränga eller fylla. Tror generellt att det blir dyrare på berg där det oftast krävs mycket jobb... Räkna med minst 100´...

gemelli skrev 2007-08-15 20:56:32 följande:
    Mer schakningen och förarbetet, hur mkt brukar det sticka iväg i pris, mellan tummen o pekfingret?
  • gemelli
    mimmi006 skrev 2007-08-15 21:01:06 följande:
    Ojoj, går inte ens att gissa. Beror helt på tomten, om du måste spränga eller fylla. Tror generellt att det blir dyrare på berg där det oftast krävs mycket jobb... Räkna med minst 100´...
    Ok kunde tänka mig det, att det inte går att gissa alltså.

Vi har dock hittat en tomt som jag inte "tror" är såå mkt förarbete på, rätt platt tomt!

Hur har ni byggt erat hus, själva?
    En liten Vide i magen enligt ul
  • therre

Har uppdaterat bloggen, någon ville se. Men varnar er - hemska bilder. Måste verkligen fixa ljuset i hallen. Rikta om spottarna

Min inredningsblogg -> www.lantligromantik.se
  • Himmelbit
    gemelli skrev 2007-08-15 20:54:09 följande:
    Ni som har byggt hus, hur mkt extra kostar allt runt omkring....?Om ni förståss köpt nyckelfärdiga hus
    Det beror ju mkt på hur tomten ser ut. Dvs behövs det mkt förarbete, sprängning, schaktning? Sådant är alltid dyrt!

När väl huset är på plats så kan du lägga till garage (om det inte ingår).

Grov- och finplanering av tomten kan rusa iväg i pris. Behövs stödmurar m.m. - sådant kan bli dyrt. Hur stor är tomten, behövs det mkt matjord till gräs, ska gräset sås eller rullas färdigt, ska ni ha mkt plattgångar, trappor osv..

Det är många saker att ta hänsyn till och mkt beror också på hur mkt man är beredd på att göra själv kontra ta hjälp till.
  • Septemberpyret

Tack för tipset! Jag ska fundera vidare!

mimmi006 skrev 2007-08-15 20:39:31 följande:
    Vi har väldigt neutrala badrumsmöbler från Ido, en i ek och en i vitt (snart uppsatt). Om du vill ha lite marin stil skulle jag satsa på miller, romantiskt Vedums Louis.
Svar på tråden Vita hem del 5