• pinguine

Hur märker läkarna att barnets huvud är för stort för bäckenet under förlossningen?

Någon som vet hur de under förlossningen märker att barnets huvud är för stort för ens bäcken och inte kan komma igenom?
    Öppnar sig livmoderhalsen i såfalla inte normalt om barnet inte kommer förbi bäckenet?

Och vad gör läkarna? Är kejsarsnitt den enda lösningen förutom att man kanske får testa en annan förlossningsställning?

• Svar på tråden Hur märker läkarna att barnets huvud är för stort för bäckenet under förlossningen?
  • Tigertofflan

Man öppnar sig nog, men bebis kan inte komma ut fastän man trycker och trycker och trycker??
    Så gissar jag på att det är.

Är bebisen för stor för bäckenet så blir det kejsarsnitt, då kommer den helt enkelt inte ut den vägen....

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • miab80

På mig så anade de att mitt bäcken var trångt i och med att tjejen inte kom ner så som hon skulle och att jag fick så j-la ont... Fick "härda" ut en timme först innan de beslutade om att jag skulle bli snittad (för min skull).
    De röntgade mig två dagar senare och där konstaterades att jag hade gränsmått på mitt bäcken

• miab80

Man öppnar sig helt skulle jag kanske berätta också

• pinguine

Ok, tack då vet jag.
    Men finns det en risk om de väntar för länge dvs. flera timmar och bäckenmåtten är för trångt för huvudet att bäckenet blir skadat på nåt sätt?

• crazy family

hej hej jag har gjort bäckenmätning som viade att jag har normalstort bäcken men mitt andra barn satt verkligen fast mellan benen. spelar ingen roll hur jag krystade elr om dom gjorde 4 försök me sugklocka så satt han där han satt. de ledde till akut ks. inte så kul men nödvändigt. och man öppnar sej normalt.

• Vacker Utsikt

För mig var det så att jag inte öppnade mig mer än 5 cm på ett dygn. Fick ligga så länge med värkstimulerande dropp innan de beslutade om snitt.

• Belin

Ja tyvärr är det så att dom oftast märker det efter att du snittats, dvs vid en eventuell röntgen. Vad jag vet påverkas inte öppsningsskedet något utan det är ju krystningen som bara fortsätter och fortsätter tills läkaren beslutar om något annat... Beroende på hur barnet mår så kan krystvärkarna få fortsätta längre eller kortare tid innan dom snittar ut barnet. Vid för trångt bäcken kommer ju inte barnet ut med sugklocka heller - det får ju inte plats.
    Slutar alltså ibland med jobbiga traumatiska förlossningsupplevelser... tyvärr.. Men det är ju ett dilemma, man kan ju inte röntga alla gravida. Det är ju inte bra för barnet och dom allra flesta förlossningar förlöper ju normalt faktiskt..

Svar på tråden Hur märker läkarna att barnets huvud är för stort för bäckenet under förlossningen?